Port lotniczy Łódź-Lublinek


Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta, znany również jako Port lotniczy Łódź-Lublinek (kod IATA: LCJ, kod ICAO: EPLL), to międzynarodowy port lotniczy, który znajduje się zaledwie 6 kilometrów od centrum Łodzi.

Jego historia sięga września 1925 roku, a funkcjonował aż do końca lat pięćdziesiątych XX wieku. Po długiej przerwie, na początku lat dziewięćdziesiątych, lotnisko zostało ponownie otwarte dla ruchu publicznego. W 2023 roku, z liczbą 356 878 obsłużonych pasażerów, lotnisko zajmowało 12. pozycję w klasyfikacji polskich portów lotniczych.

Port Lublinek składa się z trzech terminali:

  • Terminal I, który w czasie budowy nosił roboczą nazwę Terminal III, został oficjalnie otwarty 1 czerwca 2012 roku po trzech latach intensywnych prac budowlanych, a całkowite przeniesienie ruchu do nowego obiektu miało miejsce 30 czerwca 2012 roku,
  • Terminal General Aviation (dawniej Terminal I) przeszedł modernizację w 1997 roku i obecnie obsługuje lotnictwo ogólne oraz loty VIP-ów. Znajdują się tutaj także firmy świadczące usługi lotnicze, a także komfortowe pomieszczenia dla pilotów oraz Lotniskowe Biuro Meteorologiczne,
  • Terminal Cargo został otwarty 16 września 2009 roku i jest dedykowany do obsługi połączeń samolotów towarowych.

Dane techniczne

Port lotniczy w Łodzi-Lublinek to miejsce, które spełnia wszystkie standardy bezpieczeństwa oraz normy ochrony środowiska. To nowoczesny obiekt, który odgrywa ważną rolę w regionalnej i krajowej siatce transportowej. Poniżej przedstawiamy szczegółowe dane techniczne dotyczące tego portu lotniczego.

Główna droga startowa07L/25R (067°, 247°), asfalt – 2500 × 60 m, PCN 48 F/B/X/T
System światełSALS, RTHL, REDL, Na kierunku 07 światła PAPI.
Procedura podejścia do lądowaniaVOR/DME „LOZ” oraz ILS/DME (pas 25), częstotliwość 110,5 MHz
PaliwoJET-A1, AVGAS-100LL – usługa tankowania realizowana przez Petrolot
Strefa kontrolowana lotniska(CTR)
Urządzenia radionawigacyjneLOZ 112.4 MHz VOR/DME; ILS/DME 110,5 MHz
Częstotliwości radioweŁódź Wieża (w czasie pracy CTR) – 124.225 MHz
Wzniesienie lotniska185 m (n.p.m.)

Historia

Przed rokiem 2005

W ostatnich latach lat dwudziestych XX wieku, a dokładnie w 1924 roku, rozpoczęto proces zakupu gruntów pod przyszłe lotnisko w Lublinku, co stanowiło krok milowy w rozwoju lotniczym regionu.

Oficjalne otwarcie obiektu miało miejsce 13 września 1925 roku w pobliżu Łodzi, a jego obecna lokalizacja znajduje się w granicach administracyjnych miasta.

W 1927 roku lotnisko wprowadziło regularne połączenia z Poznaniem, Warszawą oraz Krakowem, a wkrótce do tych kierunków dołączyły Lwów i Wilno.

W 1929 roku powstał Łódzki Klub Lotniczy, który przekształcił się w Aeroklub Łódzki. W 1930 roku zorganizowano tu pierwszy kurs lotniczy, dowodzony przez znanego polskiego pilota, porucznika Franciszka Żwirko, który pełnił funkcję komendanta kursu Przysposobienia Wojskowego Lotniczego.

W okresie II wojny światowej, w pierwszych dniach września 1939 roku na Lublinku stacjonowały dwie eskadry lotnicze Armii Łódź. Po wkroczeniu Niemców lotnisko zostało przekształcone do celów wojskowych. Zbudowano 1200-metrowy betonowy pas startowy oraz zmieniono kierunek startów i lądowań z południowego i północnego na wschodni i zachodni, dostosowując to do panujących we wschodniej Polsce warunków wiatrowych.

Po zakończeniu wojny, w latach 1945-1958, Lublinek stał się kluczowym punktem komunikacyjnym w Polsce. Umożliwił pasażerom dotarcie na trasach z Warszawy do Łodzi, Krakowa, Rzeszowa, Lublina, Poznania i Katowic, a do 1958 roku stał się drugim co do wielkości portem lotniczym w kraju, obsługującym 40 tys. pasażerów.

Jednak pod koniec lat 50. z powodów, które nie zostały dokładnie wyjaśnione, mimo dużego ruchu lotniczego, zlikwidowano regularne połączenia pasażerskie. Dalej lotnisko służyło jedynie Aeroklubowi Łódzkiemu oraz do celów ratunkowych.

W 1986 roku odbyły się tu Mistrzostwa Europy w samolotowym lataniu precyzyjnym, z których wydarzeniem kulminacyjnym były pokazy lotnicze. W 1987 roku przestrzeń lotniska uświetniła uroczysta msza święta poprowadzona przez papieża Jana Pawła II podczas jego III podróży apostolskiej do Polski.

Po zmianach ustrojowych na początku lat 90-tych XX wieku, za decyzją prezydenta Grzegorza Palki, rozpoczęto starania o przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego, co przyczyniło się do utworzenia lotniska dyspozycyjnego, które obsługiwało niewielki ruch pasażerski.

W latach 90-tych, po przeprowadzeniu niezbędnych modernizacji, Lublinek zyskał status międzynarodowego portu lotniczego, co otworzyło nowe możliwości rozwoju.

Pod koniec lat 90-tych, poprzez kapitalny remont oraz wydłużenie pasa startowego, lotnisko mogło przyjmować większe samoloty, takie jak ATR 42, ATR 72 czy C-130 Hercules.

W 1999 roku planowano zainaugurować regularne połączenia do Warszawy, jednak z różnych przyczyn, takich jak złe warunki atmosferyczne, rozpoczęcie lotów zostało opóźnione.

Pod koniec 2004 roku linia European Air Express jako pierwsza nawiązała międzynarodowe połączenie z Lublinka do Kolonii, jednak wysokie ceny biletów przyczyniły się do ich zawieszenia po zaledwie sześciu miesiącach.

Warto zauważyć, że to lotnisko jako jedyne w Polsce zostało wpisane do traktatu akcesyjnego jako lotnisko miejskie, co wprowadziło dodatkowe ograniczenia w jego rozwoju.

Rok 2005

W 2005 roku rozpoczęto rozpoczynać szereg prac modernizacyjnych. Od marca do sierpnia trwiała rozbudowa drogi startowej, wydłużając ją z 1443 m do 2100 m, co pozwoliło na przyjmowanie większych samolotów, takich jak Boeing 737 czy Airbus A320.

Dodatkowo, w lipcu Zarząd Województwa Łódzkiego przeznaczył 1,5 mln zł na dalszą modernizację lotniska.

W sierpniu zapadła decyzja o postawieniu tymczasowego terminalu, a w październiku przeznaczono milion złotych na zakup wozu strażackiego dla Lotniskowej Straży Pożarnej.

W październiku 2005 roku, na zlecenie techników Ryanaira, przystąpiono do przemontowania oświetlenia pasa startowego, a 29 października 2005 roku miało miejsce uroczyste otwarcie Terminalu II, który został zbudowany w rekordowym czasie 70 dni.

Nowy terminal stał się dużą przestrzenią o powierzchni 2000 m², mającą zdolność do obsługi 500 tys. pasażerów rocznie.

30 października 2005 roku uruchomiono regularne loty do Londynu liniami Ryanair, co przyciągnęło ponad 3 tys. mieszkańców Łodzi, by uczcić przybycie pierwszego samolotu.

Powstały również połączenia autobusowe między lotniskiem a dworcami Łodzi, takie jak MPK Łódź oraz MZK Pabianice.

W grudniu 2005 roku uruchomiono loty na trasie Łódź-Warszawa, które obsługiwane były przez linie LOT-u za pomocą samolotów Jetstream J32.

Rok 2006

Początek roku 2006 przyniósł nowy sprzęt dla Lotniskowej Straży Pożarnej, a w styczniu dostarczono nowy wóz bojowy.

W lutym ogłoszono zmianę nazwy portu lotniczego na Łódzki Port Lotniczy im. Władysława Reymonta, co miało na celu upamiętnienie słynnego pisarza.

Rok 2006 przyniósł także uruchomienie regularnych połączeń do East Midlands oraz wznowienie lotów do Dublinu i Berlina przez różne linie lotnicze.

Jeszcze w tym samym roku rozpoczęto prace nad wydłużeniem pasa startowego do 2500 m, co miało na celu zwiększenie możliwości portu lotniczego.

Rok 2007

W 2007 roku senat RP uchwalił poprawkę o przeznaczeniu dla łódzkiego lotniska znaczącej kwoty na budowę nowego terminalu pasażerskiego.

Rok zapisał się również otwarciem kolejnych połączeń, w tym do Paryża i Rzymu przez linie Centralwings.

Rok 2008

W 2008 roku na Lublinku wylądował pierwszy Boeing 757-200, co zainaugurowało połączenia do Tel Awiwu. Latem otwarto nową płytę postojową i nowe autobusy do przewozu pasażerów.

Rok 2009

W 2009 roku rozpoczęto prace nad przekształceniem hangaru Aeroklubu Łódzkiego na terminal cargo oraz otwarto terminal cargo z obsługą firmy Air Cargo Service.

Rok 2010

Początek 2010 roku zapoczątkował budowę nowego terminalu pasażerskiego oraz rozpoczęcie połączeń do Dortmund, Mediolanu i intensywnego rozwoju infrastruktury lotniska.

Rok 2011

Rok 2011 przyniósł ekspansję regularnych połączeń Wizz Air z Łodzi do Londynu-Luton, a także wzrost średnich obciążeń na połączeniach krajowych.

Rok 2012

W 2012 roku odbyło się oficjalne otwarcie Terminala I. Wprowadzenie nowych połączeń krajowych i międzynarodowych, takich jak do Wrocławia i Gdańska, miało miejsce w drugim kwartale roku.

Rok 2013

W roku 2013 otwarto nową bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, co zwiększyło możliwości służb ratowniczych w regionie.

Rok 2014

Rok 2014 charakteryzował się wprowadzeniem nowych połączeń przez 4You Airlines, jednak zakończył się ich upadkiem.

Rok 2015

W 2015 roku Adria Airways otworzyła swoją bazę na Łódzkim lotnisku, zwiększając połączenia do Amsterdamu i Monachium.

Rok 2016

W 2016 roku linie Adria Airways zrezygnowały z połączeń, co otworzyło nowe możliwości dla konkurencyjnych przewoźników.

Rok 2017

W 2017 roku zainaugurowano nowe połączenia do Aten i Monachium, co znacząco zwiększyło dostępność lotów z Łodzi.

Rok 2018

W 2018 roku port lotniczy rozwijał się dynamicznie, a nowe połączenia do Aten i Monachium zwiększyły opcje podróży dla mieszkańców regionu.

Rok 2019

W 2019 roku Lufthansa zawiesiła połączenia do Monachium, co wpłynęło na ruch pasażerski w regionie.

Pandemia COVID-19 2020/2021

W czasie pandemii COVID-19, 14 stycznia 2021 roku, władze miasta Łódź zaczęły rozważać sprzedaż Portu Lotniczego Łódź-Lublinek z powodu problemów finansowych.

Rok 2021

Szereg nowych połączeń ogłoszono w 2021 roku, w tym z Łodzi do Lwowa oraz Trapani, jednakże wiele z tych połączeń zostało odwołanych.

Rok 2022

Rok 2022 upłynął pod znakiem nowych zapowiedzi lotów, w tym kierunku do Londynu-Luton i Alicante, mimo trudnej sytuacji wynikającej z pandemii.

Rok 2023

Czerwiec 2023 roku przyniósł nowe połączenia do Malagi oraz East Midlands, co otworzyło dodatkowe opcje dla pasażerów.

Rok 2024

Początek przyszłego roku, 28 października 2024 roku, zainauguruje nowe połączenie do Birmingham, co potwierdza dalszy rozwój komunikacyjny Łodzi.

Linie lotnicze i połączenia

Na podstawie danych z grudnia 2024 roku, port lotniczy w Łodzi-Lublinek posiadał ofertę, którą zrealizowała jedna linia lotnicza. Ta linia lotnicza umożliwiała pasażerom korzystanie z bezpośrednich połączeń do siedmiu różnych destynacji znajdujących się w pięciu krajach europejskich. Poniżej przedstawiamy szczegóły dostępnych kierunków i linii lotniczej obsługującej to połączenie:

Linia lotniczaKierunek
Ryanair
  1. Alicante
  2. Birmingham
  3. Bruksela-Charleroi
  4. Dublin
  5. Londyn-Stansted
  6. Malaga
  7. Mediolan-Bergamo
SmartwingsCzarter sezonowy:
  1. Antalya
  2. Bodrum
  3. Tirana (od 30 maja 2025)

Połączenia obsługiwane w przeszłości

Lotnisko w Łodzi-Lublinek przez lata obsługiwało wiele różnych połączeń, które zaspokajały potrzeby podróżnych. W poniższej tabeli przedstawiono wybrane linie lotnicze oraz kierunki, jakie były dostępne dla pasażerów w przeszłości.

Linia lotniczaKierunekLata
European Air ExpressKolonia2004
Cimber AirKopenhaga2004-2005
OLT ExpressWarszawa2012
Gdańsk2012
Wrocław2012
CentralwingsDublin2006
Paryż2007-2009
Rzym2007-2009
Direct FlyBerlin2006
Volare AirlinesMediolan2007-2008
RyanairSztokholm2008
Brema2012
Bristol2012
Liverpool2011-2013
Ateny2018-2019
LumiwingsForli2021
WizzAirDortmund2010-2012
Sztokholm2011
Londyn2022-2023
Adria AirwaysMonachium2014-2017
Amsterdam2015-2017
Paryż2016-2017
Czech AirlinesEdynburg2015-2016
Praga2015-2016
LufthansaMonachium2018-2019
SkyUp AirlinesKijów-Boryspol2021-2022

Statystyki ruchu lotniczego

W przedstawionym materiale znajdują się statystyki dotyczące ruchu lotniczego na lotnisku w Łodzi. Zawierają one dane z różnych lat, które dostarczają cennych informacji na temat zarówno ruchu pasażerskiego, jak i transportu towarowego.

RokRuchIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXIIRazem
1997Ruch pasażerski____________1720
Transport towarowy____________0
Operacje lotnicze____________b.d.
1998Ruch pasażerski____________1757
Transport towarowy____________3
Operacje lotnicze____________1434
1999Ruch pasażerski____________2534
Transport towarowy____________6
Operacje lotnicze____________1412
2000Ruch pasażerski____________794
Transport towarowy____________0
Operacje lotnicze____________851
2001Ruch pasażerski____________2652
Transport towarowy____________0
Operacje lotnicze____________1164
2002Ruch pasażerski____________1936
Transport towarowy____________0
Operacje lotnicze____________1252
2003Ruch pasażerski____________7320
Transport towarowy____________0
Operacje lotnicze____________1424
2004Ruch pasażerski____________6226
Transport towarowy____________nie dot.
Operacje lotnicze____________1633
2005Ruch pasażerski____________18063
Transport towarowy____________nie dot.
Operacje lotnicze____________1456
2006Ruch pasażerski____________204718
Transport towarowy____________nie dot.
Operacje lotnicze____________3256
2007Ruch pasażerski____________312365
Transport towarowy____________nie dot.
Operacje lotnicze____________7225
2008Ruch regularny211432062222545242522627423537230512330624036251312925531762294914
Ruch czarterowy32830855219252167376610527977092843631207415844490
Transport towarowy____________
Operacje lotnicze____________4194
2009Ruch regularny26744
(26,49%)
22335
(8,31%)
23725
(5,23%)
14484
(-40,28%)
15146
(-42,35%)
21096
(-10,37%)
20474
(-11,18%)
21613
(-7,26%)
22148
(-7,85%)
23723
(-5,60%)
19028
(-34,96%)
28341
(-10,77%)
258857
(-12,23%)
Ruch czarterowy99113468574861034543512202133099992294177547549843
Transport towarowy4,64,6
Operacje lotnicze____________4281
RokRuchIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXIIRazem
2010Ruch regularny21178
(-20,81%)
18924
(-15,27%)
21723
(-8,44%)
19926
(37,57%)
27312
(80,32%)
29036
(37,64%)
31955
(56,08%)
30834
(42,66%)
27364
(23,55%)
29061
(22,50%)
21764
(14,38%)
25001
(-11,79%)
304078
(17,47%)
Ruch czarterowy926176213141658784015345145173983740241402123989864
Transport towarowy0,20,2
Operacje lotnicze_____________
2011Ruch regularny25452
(20,18%)
23125
(22,20%)
23793
(9,53%)
25331
(27,13%)
29433
(7,77%)
31093
(7,08%)
30909
(-3,27%)
30987
(1,00%)
31116
(13,71%)
31988
(10,07%)
28687
(31,81%)
28281
(13,12%)
340195
(11,88%)
Ruch czarterowy3891074
(15,98%)
977
(-44,55%)
1135
(-13,62%)
1333
(-19,60%)
6245
(-20,36%)
11821
(-22,97%)
12322
(-15,12%)
9947
(-75,03%)
1697
(-42,17%)
2111
(50,57%)
49091
(-45,37%)
Transport towarowy16115139137299
Operacje lotnicze2241932142022262882993033092702842323044
2012Ruch regularny29009
(13,98%)
25765
(11,42%)
31088
(31,56%)
39384
(55,48%)
42557
(44,58%)
41516
(42,98%)
44604
(44,31%)
40386
(30,33%)
36291
(16,63%)
36534
(14,21%)
21884
(-22,62%)
23722
(-16,12%)
409777
(20,45%)
Ruch czarterowy347
(-19,11%)
1070
(-0,37%)
1499
(53,43%)
844
(-25,64%)
765
(-42,61%)
5249
(-15,95%)
12481
(5,58%)
12996
(5,47%)
8152
(-18,05%)
1581
(-6,84%)
500
(-76,31%)
45735
(-6,84%)
Transport towarowy75253439819944150137701191821055
Operacje lotnicze2121862284414364144383683282812162313779
2013Ruch regularny22006
(-24,14%)
21797

(-15,40%)

25930

(-16,59%)

29547

(-24,98%)

33224

(-21,93%)

29743

(-28,36%)

32550

(-27,02%)

32013

(-20,73%)

29333

(-19,17%)

28858

(-21,01%)

15826

(-27,68%)

16769

(-29,46%)

317596
(-23,06%)
Ruch czarterowy370

(-65,42%)

236

(-84,26%)

44

(-94,79%)

98

(-97,19%)

5158

(-1,62%)

10513

(-15,77%)

10155

(-21,86%)

6422

(-21,22%)

1527

(-3,42%)

34523(-24,52%)
Transport towarowy165

(120%)

234

(836%)

222

(552,94%)

244

(525,64%)

272

(235,80%)

259

(161,62%)

269

(511,36%)

194

(29,33%)

353

(157,66%)

299

(327,14%)

296

(148,74%)

355

(95,05%)

3162(199,72%)
Operacje lotnicze192
(-9,43%)
195

(4,84%)

236

(3,51%)

228

(-48,30%)

241

(-44,72%)

294

(-28,99%)

286

(-34,70%)

291

(-20,92%)

293

(-10,67%)

241

(-14,23%)

145

(-32,87%)

121

(-47,62%)

2763(-26,89)
2014Ruch regularny15747

(-28,44%)

13369

(-38,67%)

15135

(-41,63%)

19198

(-35,03%)

13147

(-60,43%)

20475
(-31,16%)
22825
(-29,88%)
20768

(-35,13%)

21422

(-26,97%)

20974

(-27,32%)

14992

(-5,27%)

16181

(-3,51%)

214233(-32,55%)
Ruch czarterowy25

(-93,24%)

8

(-81,82%)

5553
(7,66%)
12861
(22,33%)
11465

(12,90%)

6494

(1,12%)

1223

(-19,91%)

37629(9%)
Transport towarowy370

(124,24%)

401

(71,37%)

408

(83,78%)

421

(72,54)

389

(43,01%)

402

(55,21%)

464

(72,49%)

492

(153,61%)

463

(31,16%)

622

(108,03%)

582

(96,62%)

666

(87,61%)

5680(79,63%)
Operacje lotnicze121

(-36,98%)

88

(-54,87%)

102

(-56,78%)

168

(-26,32%)

112

(-53,53%)

225

(-23,47%)

270

(-5,59%)

252

(-13,40%)

244

(-16,72%)

184

(-23,65%)

134

(-7,59%)

136

(12,40%)

2036(-26,31%)
RokRuchIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXIIRazem

W nawiasach pokazano zmiany w stosunku do analogicznych okresów w ubiegłym roku. Te statystyki pozwalają na analizę trendów oraz ocenę rozwoju infrastruktury lotniczej.

Połączenia komunikacyjne

Połączenia autobusowe

Lotnisko w Łodzi jest doskonale skomunikowane z centrum miasta za pomocą autobusów miejskich. W szczególności linie 65A oraz 65B zapewniają bezpośrednie połączenie z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Arturówek, co znacznie ułatwia podróżnym dostęp do lotniska.

Połączenie kolejowe

W planach jest również utworzenie linii kolejowej, która będzie prowadzić do nowowybudowanego terminala 1. Dzięki temu podróżni będą mieli możliwość łatwego połączenia z dworcem Łódź Kaliska oraz, po realizacji tunelu pod Łodzią, ze ścisłym centrum miasta, co obejmować będzie dworzec Łódź Fabryczna oraz stacje pośrednie.

Połączenie drogowe

Dojazd do lotniska samochodem możliwy jest przez ulicę gen. Stanisława Maczka lub ul. Franciszka Plocka. Na terenie lotniska znajduje się przestronny parking, na którym postój do 10 minut jest całkowicie bezpłatny.

Modernizacja

W ostatnich latach lotnisko przeszło istotną modernizację, obejmującą szereg kluczowych zadań, które znacząco poprawiły jego funkcjonalność i parametry operacyjne.

  • połączenie dwóch płyt postojowych na terenie, gdzie wcześniej znajdował się terminal tymczasowy,
  • zakończenie modernizacji oraz przebudowy starszego odcinka Głównej Drogi Startowej,
  • budowa zaplecza technicznego obsługi i zaopatrzenia samolotów,
  • rozbudowa świateł Głównej Drogi Startowej G-DS do II kategorii oraz budowa świateł podejścia na kierunku „25” kat. II,
  • budowa równoległej drogi kołowania samolotów DK-R wraz z drogą kołowania szybkiego zjazdu oraz wydzielonym miejscem postoju samolotów,
  • budowa wodociągu w ul. Zamiejskiej do Portu Lotniczego, stanowiącego drugostronne zasilanie w wodę,
  • budowa dróg patrolowych,
  • instalacja systemu D-VOR,
  • rozbudowa terminalu Cargo.

Przypisy

  1. Nowa trasa Ryanaira z Łodzi do Wielkiej Brytanii [online], www.rynek-lotniczy.pl [dostęp 27.10.2024 r.]
  2. Flights from Lodz (LCJ) [online], flightconnections.com, 03.12.2024 r. [dostęp 03.12.2024 r.]
  3. Smartwings Poland NS24 Antalya Network Expansion [online], AeroRoutes [dostęp 03.12.2024 r.]
  4. Smartwings Poland NS24 Charter Network Additions [online], AeroRoutes [dostęp 03.12.2024 r.]
  5. Smartwings Poland NS25 Charter Network Additions [online], AeroRoutes [dostęp 03.12.2024 r.]
  6. Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko! [online], www.rynek-lotniczy.pl [dostęp 22.09.2022 r.]
  7. Lotnisko w Łodzi z nowymi kierunkami. Salwa dla samolotu Ryanair z Hiszpanii [online], lodz.pl [dostęp 28.11.2022 r.]
  8. Wizz Air znów lata z Łodzi (zdjęcia) [online], www.rynek-lotniczy.pl [dostęp 16.12.2022 r.]
  9. Pasazer.com: Ryanair: Trzy nowe trasy z Łodzi [online], Pasazer.com [dostęp 21.07.2022 r.]
  10. Pasazer.com: SkyUp zainaugurował połączenie z Łodzi do Kijowa [online], Pasazer.com [dostęp 21.06.2022 r.]
  11. Voyage Air jednak nie polecą z Polski nad Morze Czarne [online], www.rynek-lotniczy.pl [dostęp 21.06.2022 r.]
  12. Łódź sprzedaje lotnisko! [online], rynek-lotniczy.pl [dostęp 15.01.2021 r.]
  13. Czech Airlines wycofał się z łódzkiego lotniska — Radio Łódź [dostęp 27.01.2016 r.]
  14. Nowe połączenia z łódzkiego lotniska. Polecimy do Monachium i Amsterdamu – Dzienniklodzki.pl [dostęp 26.11.2014 r.]
  15. Dodatkowe połączenia z lotniska w Łodzi. Do Monachium i Amsterdamu — Radio Łódź [dostęp 26.11.2014 r.]
  16. Adria Airways polecą z Łodzi do Monachium i Amsterdamu. [dostęp 26.11.2014 r.]
  17. Aktualności – Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta. [dostęp 17.07.2014 r.]
  18. To już pewne. 4You Airlines skapitulowały (Aktualizacja) [online], Fly4free.pl [dostęp 03.11.2019 r.]
  19. Wizz Air: Łódź - Londyn Luton - likwidacja rejsów od maja 2013 [online], podroze.se.pl [dostęp 03.11.2019 r.]
  20. Statystyki łódzkiego lotniska – czerwiec 2014. Agnieszka Jasińska [dostęp 14.08.2014 r.]
  21. Statystyki łódzkiego lotniska – lipiec 2014. Agnieszka Jasińska [dostęp 14.08.2014 r.]
  22. Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta – Parking. [dostęp 10.01.2011 r.]
  23. Parking na łódzkim lotnisku bezpłatny tylko przez 10 minut – Łódź – Naszemiasto.pl. [dostęp 25.07.2011 r.]

Oceń: Port lotniczy Łódź-Lublinek

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:19