Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, znane również jako MPK-Łódź, to kluczowy element systemu transportu publicznego tego miasta. Powstało ono w dniu 26 października 1992 roku. Przedsiębiorstwo zbudowane zostało na fundamencie wcześniejszego MPK, które rozpoczęło swoją działalność już w 1951 roku. Od początku swojej działalności spółka w całości należy do gminy Łódź, co podkreśla jej znaczenie dla lokalnej społeczności.

Podstawową misją Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego jest zapewnienie dogodnych usług przewozowych w obrębie aglomeracji łódzkiej. Działa ono na rzecz wszystkich pasażerów korzystających z lokalnego transportu zbiorowego, oferując różnorodne połączenia i zapewniając komfort podróżowania.

Warto również wspomnieć o Muzeum Komunikacji Miejskiej, które funkcjonuje przy przedsiębiorstwie. Muzeum to posiada imponującą kolekcję pamiątek związanych z historią komunikacji miejskiej w Łodzi, gromadząc różnorodne eksponaty odzwierciedlające rozwój transportu w mieście. Przy muzeum działa także Klub Miłośników Starych Tramwajów, który od 1981 roku zrzesza pasjonatów tego tematu, mających na celu zachowanie historii i tradycji łódzkiej komunikacji.

Warto zauważyć, że w latach 2000–2017 funkcję lektora w pojazdach MPK pełnił Tomasz Boruszczak. Od 16 czerwca 2017 roku rolę tę przejął znany komentator sportowy,Tomasz Zimoch, który zyskał uznanie wśród pasażerów za swoje charyzmatyczne i pełne energii komunikaty. Od 30 grudnia 2020 roku lektorem został Kamil Maćkowiak, który kontynuuje tę tradycję, zapewniając pasażerom ciekawą i przyjemną atmosferę podczas podróży.

Kalendarium komunikacji miejskiej w Łodzi

– 11 lutego 1897 roku – umowa koncesyjna dotycząca budowy i eksploatacji sieci tramwajowej w Łodzi została podpisana przez tamtejszy magistrat z grupą lokalnych przemysłowców, na czele z Juliuszem Kunitzerem. Utworzyli oni Konsorcjum Kolei Elektrycznej Łódzkiej, a autorem projektu oraz nadzorcą budowy okazał się niemiecki koncern elektrotechniczny AEG, który dostarczył także pierwszy wagon z fabryki w Kolonii, model Herbrand VNB-125. Warto zaznaczyć, że w Łodzi nigdy nie kursowały tramwaje konne, mimo że takie plany były bliskie realizacji.

– 23 grudnia 1898 roku – pierwsze tramwaje wyruszyły na dwie uruchomione linie o łącznej długości 5,8 km. Dzięki temu Łódź stała się pierwszym miastem w obrębie zaboru rosyjskiego, które wprowadziło ten nowoczesny środek transportu, a 10. na terenie całego Cesarstwa Rosyjskiego. Na terenie zaboru pruskiego tramwaje elektryczne pojawiły się tylko nieco wcześniej.

– luty 1900 roku – Konsorcjum Kolei Elektrycznych Łódzkich przekształciło się w spółkę akcyjną Towarzystwa Akcyjne Łódzkich Dróg Żelaznych Miejskich.

– W 1900 roku – rozszerzenie sieci tramwajowej do 9 linii oraz 25 km długości.

– W 1901 roku – na wniosek akcjonariuszy, Towarzystwo Łódzkich Dróg Żelaznych Miejskich zmieniło nazwę na Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej.

– Styczeń 1901 roku – pierwsze tramwaje podmiejskie (innego przedsiębiorstwa) kursowały do Pabianic i Zgierza. Początkowo był to projekt konsorcjum, a po latach Towarzystwa Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych. Choć formalnie był to system kolei dojazdowej, jego wagony nie różniły się zbytnio od tramwajów miejskich, poza wielkością.

– W 1908 roku – konsorcjum Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych przekształciło się w spółkę akcyjną.

– W 1925 roku – Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej zmienia nazwę na Kolej Elektryczna Łódzka S.A.

– Początek października 1942 roku – zainaugurowano przewozy tramwajowe w łódzkim getcie, gdzie powstało przedsiębiorstwo Elektrische Strassenbahn-getto, będące jedynym w pełni żydowskim przedsiębiorstwem w gettach na terenach okupowanych przez Niemców podczas II wojny światowej.

– W 1948 roku – nastąpiło połączenie Kolei Elektrycznej Łódzkiej z Łódzkimi Wąskotorowymi Elektrycznymi Kolejami Dojazdowymi, co zaowocowało utworzeniem Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Łodzi oraz wprowadzeniem do komunikacji miejskiej po raz pierwszy autobusów (7 sztuk).

– W 1951 roku – zmieniono nazwę Miejskich Zakładów Komunikacyjnych na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które działało do 1992 roku.

– 18 grudnia 1991 roku – uchwałą Rady Miejskiej nr XXIX/277/91 określono kierunki zmian strukturalnych w MPK.

– 1 stycznia 1993 roku – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź Sp. z o.o. rozpoczęło swoją działalność, obejmując teren gminy Łódź.

– 1 kwietnia 1994 roku – powstał Zakład Przewozu Osób Niepełnosprawnych w ramach MPK-Łódź.

– W 1994 roku – do eksploatacji wprowadzono niskopodłogowe autobusy Mercedes-Benz O405N, które spełniały normy czystości spalin EURO-1.

– 5 listopada 1996 roku – ogłoszono przetarg na zakup 40 autobusów przegubowych.

– 11 lipca 1996 roku – niskopodłogowe przegubowe autobusy marki Jelcz M181MB zaczęły obsługiwać linie.

– 27 stycznia 1998 roku – do użytku wprowadzono niskopodłogowe autobusy marki Volvo B10L.

– 30 września 1999 roku – wprowadzono do eksploatacji niskopodłogowe autobusy Volvo B10LA.

– 29 sierpnia 2000 roku – do użytku trafiły niskopodłogowe autobusy Mercedes-Benz Citaro.

– 1 stycznia 2001 roku – zaktualizowano przebieg linii autobusowych oraz ograniczono liczbę linii tramwajowych do 15, co uczyniło sieć komunikacyjną bardziej przejrzystą.

– 26 października 2006 roku – Prezydent miasta Jerzy Kropiwnicki symbolicznie przekazał mieszkańcom nowy tabor. W 2006 roku MPK zakupiło aż 69 autobusów (32 marki Jelcz i 37 marki Mercedes-Benz), co stanowiło największą wymianę taboru w historii MPK z efektem – 1/4 niskopodłogowych pojazdów.

– 16 kwietnia 2007 roku – wiceprezydenci miasta Włodzimierz Tomaszewski oraz Hanna Zdanowska dokonali ceremonii przekazania 5 autobusów Volvo 7700 oraz 14 autobusów Volvo 7700A do użytku w ruchu miejskim.

– 7 lipca 2007 roku – rozpoczęto budowę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (ŁTR).

– 20 grudnia 2007 roku – zakończono remont torowiska w al. Kościuszki, co było częścią projektu ŁTR.

– 9 stycznia 2008 roku – podpisano umowę na dostawę 25 pojazdów Solaris Urbino 18 III z 10-letnim serwisem.

– 28 stycznia 2008 roku – uroczyście przekazano pierwszy z dziesięciu nowych tramwajów PESA 122N.

– 28 maja 2008 roku – zajezdnia MPK przy ul. Kilińskiego 298 zakończyła swoje funkcjonowanie, a na trasę wyjechały ostatnie autobusy.

– 17 kwietnia 2008 roku – pierwsze dwa z dwudziestu pięciu nowych autobusów Solaris Urbino 18 III zostały uroczyście przekazane do eksploatacji.

– 23 kwietnia 2008 roku – ponownie uruchomiono połączenie tramwajowe między Łodzią a Zgierzem po remoncie.

– 1 maja 2008 roku – zajezdnia przy ul. Limanowskiego do likwidacji dotarł dziesiąty autobus Solaris Urbino 18.

– 6 maja 2008 roku – do zajezdni przy ul. Telefonicznej dotarł ostatni niskopodłogowy tramwaj PESA 122N, zakupiony przez MPK-Łódź.

– 15 maja 2008 roku – z eksploatacji wycofano ostatni przegubowy Jelcz M181MB z przodem typu „Berliet”.

– 1 lipca 2008 roku – oddano do użytku trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.

– 9 lipca 2008 roku – MPK zawarło umowę na dostarczenie nowych 37 autobusów Solaris Urbino 18 III.

– 26 września 2008 roku – autobus Mercedes-Benz Citaro uległ pożarowi, a jego konstrukcja oraz wnętrze zostały zniszczone na tyle, że przewidziano go do kasacji.

– 26 września 2008 roku – skreślono ostatni autobus marki Ikarus 280.26 oraz Ikarus 280.57.

– 11 października 2008 roku – pożegnano ostatni autobus marki Volvo B10LA.

– grudzień 2008 roku – do zajezdni Nowe Sady dotarło 10 używanych, przegubowych Mercedes-Benz O405GN2.

– kwiecień 2010 roku – ogłoszono przetarg na zakup 25 niskopodłogowych autobusów.

– 5 lipca 2010 roku – MPK podpisało umowę z Evobusem na dostarczenie 25 autobusów Mercedes Conecto.

– 29 października 2010 roku – przybył pierwszy autobus Mercedes Conecto 628LF i Mercedes Conecto 628G.

– 9 listopada 2010 roku – przekazano 25 nowych autobusów marki Mercedes Conecto.

– 28 stycznia 2011 roku – zajezdnia przy ul. Kilińskiego 245 (tzw. do Dąbrowskiego) pożegnała ostatnie tramwaje.

– marzec 2011 roku – wznowiono przetarg na zakup dodatkowych 45 autobusów.

– 9 maja 2011 roku – MPK podpisało umowę na dostawę 45 autobusów Solaris Urbino, w tym 15 przegubowych oraz 30 jednoczłonowych.

– sierpień 2011 roku – łódzkie ulice pożegnały ostatni autobus Jelcz – Mercedes O405N2/M122.

– 22 września 2011 roku – przekazano 45 autobusów marki Solaris Urbino 12 i Solaris Urbino 18.

– 1 października 2011 roku – na trasy wyjechały 45 nowych Solarisów.

– 31 marca 2012 roku – po raz ostatni tramwaje Konstal 803N kursowały wydobywając się z Łodzi.

– 1 kwietnia 2012 roku – MPK-Łódź przejęło obsługę linii 43 i 43bis.

– 26 stycznia 2013 roku – autobus Mercedes-Benz Citaro uległ pożarowi na linii 92.

– W lutym 2013 roku – na łódzkich ulicach pożegnano ostatni autobus Mercedes-Benz O405N.

– 23 lipca 2013 roku – podpisano umowę na dostawę 50 autobusów Mercedes-Benz Conecto.

– 21 grudnia 2013 roku – na ulice wyjechały nowo zakupione autobusy Conecto.

– 10 grudnia 2014 roku – na łódzkie ulice wyjechały 40 nowych autobusów Mercedes-Benz Conecto.

– 30 grudnia 2014 roku – podpisano umowę na dostawę 22 tramwajów PESA Swing do obsługi nowej trasy W-Z.

– 23 lipca 2015 roku – zawarto umowę na 40 nowych autobusów Solaris Urbino.

– 18 września 2015 roku – z ulic Łodzi wyjechał autobus Ikarus 280, co oznaczało koniec eksploatacji tej marki.

– 31 października 2015 roku – po wielkim remoncie oddano do użytku Trasę W-Z w Łodzi, w ramach której wymieniono torowisko oraz uruchomiono nowe pętle i trasę w Dworzec Tramwajowy Centrum oraz torowisko w ulicy Rokicińskiej.

– 23 grudnia 2015 roku – w 117. rocznicę uruchomienia tramwajów w Łodzi, na trasę wyjechały pierwsze 3 tramwaje Pesa Swing 122NaL.

– 4 grudnia 2015 roku – przekazano 40 autobusów Solaris Urbino.

– 2 kwietnia 2017 roku – miała miejsce największa reorganizacja łódzkiej komunikacji od 2001 roku, w ramach programu „Łódź łączy”, wprowadzono nową siatkę połączeń oraz zmieniono taryfę biletową, przez co pierwsze 3 dni były bezpłatne.

– 27 maja 2017 roku – do ruchu wprowadzono 1 z 34 tramwajów NF6D.

– 16 czerwca 2017 roku – Tomasz Zimoch objął rolę lektora komunikatów, zastępując Tomasza Boruszczaka.

– 27 lutego 2018 roku – ogłoszono przetargi na zakup 70 autobusów.

– 20 marca 2018 roku – wyjechał 1 z 12 tramwajów PES SWING (2018).

– 9 sierpnia 2018 roku – podpisano umowę na dostawę 24 autobusów Isuzu Novociti Life.

– 13 sierpnia 2018 roku – zawarto umowę na dostawę 46 autobusów New Solaris Urbino.

– 4 lutego 2019 roku – przekazano 24 autobusy Isuzu Novociti Life.

– 16 lipca 2019 roku – wprowadzono 46 autobusów New Solaris Urbino.

– 31 grudnia 2019 roku – podpisano umowę na dostawę 18 autobusów Isuzu Novociti Life.

– 3 kwietnia 2022 roku – rok ten został zapamiętany, jako dzień, w którym wycofano ostatni kurs Jelcza M121MB3 z łódzkich dróg, kończąc tym samym działalność autobusów tej marki.

Tabor autobusowy

Tabor eksploatowany liniowo

W łódzkim Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym funkcjonuje zróżnicowany tabor autobusowy, który jest kluczowym elementem transportu publicznego w mieście. Autobusy są różnorodne pod względem typów i roczników produkcji, co pozwala na dostosowanie floty do potrzeb pasażerów.

Poniżej znajduje się zestawienie aktualnie eksploatowanych autobusów:

Lp.Typ autobusuRok produkcjiPrzetarg____Liczba
1Solaris Urbino 18 III BTS2008_____51
2Mercedes-Benz 628 Conecto LF2010_____15
3Mercedes-Benz 628 Conecto LF G2010_____10
4Solaris Urbino 12 III EEV2011_____32
5Solaris Urbino 18 III EEV2011_____15
6Mercedes-Benz 628 B01 Conecto2013_____28
7Mercedes-Benz 628 B02 Conecto G2013_____20
8Solaris Urbino 12 E62015_____20
9Solaris Urbino 18 E62015_____20
10Mercedes-Benz 628 B01 Conecto2014_____2
11Isuzu Novociti Life2018_____42
12Solaris Urbino 12 IV2019_____26
13Solaris Urbino 18 IV2019_____20
14Solaris Urbino 12 Mild Hybrid2021_____29
15Solaris Urbino 18 IV2021_____22
16Volvo 7900 electric2022_____17
17Mercedes-Benz 628B02 Conecto G (Euro 6E)2023_____52
18Solaris Urbino 18 electric2023_____8
Łączna liczba pojazdów419
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie100%
Procent autobusów z klimatyzacją w flocie82%

Tabor tramwajowy

W kontekście komunikacji miejskiej, tabor tramwajowy odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu wszechstronności i dostępności transportu publicznego w większych aglomeracjach, takich jak Łódź. Tramwaje stanowią istotny element infrastruktury transportowej, a ich różnorodność pozwala na efektywne zaspokajanie potrzeb mieszkańców.

W poniższej tabeli przedstawiono szczegółowe informacje na temat poszczególnych typów tramwajów wykorzystywanych w Łodzi, ich lata produkcji oraz wprowadzenia do eksploatacji. Informacje te są ważne dla zrozumienia rozwoju floty tramwajowej oraz jej ewolucji na przestrzeni lat.

Lp.Rodzaj tramwajuRok wytwarzaniaWprowadzenie do eksploatacji____Ilość
1Moderus Gamma LF 06 AC20232023____30
2Pesa 122NaL Swing2015/20182015/2018____34
3Pesa 122N2007-20082008____9
4Pesa 122N (po modernizacji)2007-20082023____1
5Cityrunner2001-20022002____8
6Cityrunner (po modernizacji)2001-20022017____7
7Konstal 805N-ML Woltan19901999; 2010; 2012____62
8Konstal 805NaND1977-19902004____137
9Konstal 805N Elin1981–1982
1989–1990
1998____2
10Konstal 805Na1977-19901977____84
11Düwag M8CN19822014____15
12Düwag GT8N19622012____1
13Duewag NF6D1992–19942017____30
14Duewag NF6D Enika1992–19942017____5
Łączna liczba pojazdów422

Przypisy

  1. Pożegnanie z Jelczami. Niezwykła historia autobusów MPK Łódź [ARCHIWALNE ZDJĘCIA] [online], Urząd Miasta Łodzi, 03.04.2022 r. [dostęp 03.07.2023 r.]
  2. MPK Łódź. W dotarciu do celu pomogą Zimoch i kolory - Dzienniklodzki.pl [online], dzienniklodzki.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
  3. Łódź Łączy - nowy system komunikacji miejskiej [online], Urząd Miasta Łodzi [dostęp 18.03.2017 r.]
  4. Aktualności - MPK-Lodz Spolka z o.o. [online], mpk.lodz.pl [dostęp 18.03.2017 r.]
  5. Tomasz Bogołębski: Dojechała ostatnia Pesa. [dostęp 29.01.2016 r.]
  6. Roman Czubiński: Łódź: Umowa z Solarisem podpisana, pierwsze autobusy w listopadzie. transport-publiczny.pl, 23.07.2015 r. [dostęp 21.08.2015 r.]

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:11