Dworzec Tramwajowy Centrum


Dworzec Tramwajowy Centrum, znany także jako Przystanek Piotrkowska Centrum, jest nowoczesnym dworcem tramwajowym, który przyjmuje formę wiaty, stanowiącym istotny węzeł komunikacyjny dla mieszkańców Łodzi. Ten obiekt łączy dwie kluczowe osie transportowe w mieście: Trasę W-Z oraz Łódzki Tramwaj Regionalny, który przebiega z północy na południe.

Dworzec ulokowany jest na alei Mickiewicza, pomiędzy aleją Kościuszki a ulicą Piotrkowską. Otwarcie tego nowoczesnego obiektu miało miejsce 31 października 2015 roku, co oznacza, że od tego momentu stał się on ważnym punktem w systemie komunikacji miejskiej.

Potocznie dla łodzian dworzec zyskał przydomek "Przesiadkowo" lub "Stajnia Jednorożców". Na komunikacyjnych mapach Łodzi, prowadzonych przez MPK-Łódź, identyfikowany jest symbolem jednorożca. Warto także zaznaczyć, że 7 czerwca 2019 roku w bliskiej okolicy dworca odsłonięto pomnik jednorożca, który został wybudowany w ramach budżetu obywatelskiego i zaprojektowany przez japońskiego artystę, Tomohiro Inaby.

Specyfikacja obiektu

Dworzec Tramwajowy Centrum w Łodzi to wyjątkowa konstrukcja, której autorem jest architekt Jan Gałecki. Projekt budynku nawiązuje do estetyki secesyjnej, będącej historycznym aspektem lokalnej architektury. Wiata, która stanowi zadaszenie dla czterech peronów, wyróżnia się strzelistymi, białymi filarami.

Dach dworca wykorzystuje nowoczesną technologię w zamian za tradycyjne materiały budowlane. Efektem jest przezroczysta membrana EFTE, która imituje witraż i przyciąga wzrok swoimi kolorami: niebieskim, żółtym, fioletowym oraz czerwonym, współczesnym nawiązaniem do kolorystyki nowego logo Łodzi. Ściany boczne są wykonane z plastiku i przejrzystej membrany, co zostało podyktowane względami bezpieczeństwa – zdecydowano się na rezygnację z wykorzystania szkła.

Zanim materiał, produkcji japońskiej, o powierzchni 3000 metrów kwadratowych dotarł do Łodzi, został zabarwiony we Włoszech. Ciekawostką jest, że to największy na świecie dach wykonany w tej technologii.

Wiata, która chroni pasażerów przed wiatrem oraz opadami atmosferycznymi, została umiejscowiona na poziomie 0, nad podziemnym tunelem drogowym wybudowanym w latach 2013-2015. Ta realizacja stanowi część projektu „Modernizacja i przebudowa trasy W-Z”, zapoczątkowanego przez Urząd Miasta Łodzi i sfinansowanego ze środków unijnych, w odcinku między ulicami Gdańską a Kilińskiego.

Wymiary zadaszenia to, 100 metrów długości, 33 metry szerokości oraz 13 metrów wysokości. Całkowity koszt budowy dworca wyniósł około 1 miliona euro.

Transport

Po zakończeniu funkcjonowania przejść podziemnych znajdujących się obok Centralu oraz przeniesieniu głównego ruchu kołowego pod powierzchnię ziemi, zapadła decyzja o modyfikacji trasy Łódzkiej Transportu Rowerowego (ŁTR) i skierowaniu jej wzdłuż alei Mickiewicza. Działania te obejmowały rekonstrukcję dawnej trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Żwirki a aleją Mickiewicza, co pozwoliło na utworzenie ringi ulicznej, która pełni teraz funkcję awaryjnej krańcówki. Na tym obszarze zlokalizowano główny ruch tramwajowy w kierunkach północ-południe, co umożliwia efektywne połączenie linii z kluczowymi arteriamii miasta oraz szybkie przesiadanie się podróżnych.

W obrębie dworca tramwajowego usytuowane są cztery perony – po dwa dedykowane dla tras wschód-zachód oraz północ-południe (w ramach ŁTR). Na tych peronach zatrzymują się tramwaje następujących linii:

Numer liniiW kierunku (dla północnych i zachodnich kursów)W kierunku (dla południowych i wschodnich kursów)Rodzaj trasy
2KochanówkaDworzec Łódź DąbrowaŁTR
3Rondo Powstańców 1863 r.Chojny Kurczaki
6DołyChojny Kurczaki
8TeofilówCmentarz ZarzewW-Z
10ARetkiniaWidzew Augustów
10BOlechów
11HelenówekChocianowice IkeaŁTR
12StokiRetkiniaW-Z
14KarolewDworzec Łódź Dąbrowa
18RetkiniaTelefoniczna – Zajezdnia
19HelenówekChojny KurczakiŁTR

Historia

W 2006 roku powstał wspaniały projekt czterotorowego węzła przesiadkowego, który miał na celu integrację dwóch głównych magistrali tramwajowych w Łodzi. Ideą tego przedsięwzięcia zajmowała się organizacja pozarządowa Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu.

Pomysł czterotorowego węzła przesiadkowego integrującego dwie główne łódzkie magistrale tramwajowe został opracowany przez organizację pozarządową Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu w 2006 roku.

Przypisy

  1. Schemat komunikacji (pdf). uml.lodz.pl. [dostęp 03.08.2023 r.]
  2. Łódź już z jednorożcem!. Property Design, 10.06.2019 r. [dostęp 10.06.2019 r.]
  3. Filip Chajzer w Łodzi: "Pani pcha menelskie dziecko?" [WIDEO] - lodz.eskainfo.pl [online], lodz.eska.pl [dostęp 02.12.2017 r.]
  4. Ochrzcili ją stajnią jednorożców. Kolorowa wiata tramwajowa w Łodzi [online], bryla.pl [dostęp 02.12.2017 r.]
  5. Witrażowy przystanek. Zobacz zwycięski projekt Dworca Tramwajowego Centrum - NaszeMiasto.pl [online], lodz.naszemiasto.pl [dostęp 17.11.2017 r.]
  6. Timetables - MPK-Lodz Spolka z o.o [online], mpk.lodz.pl [dostęp 17.11.2017 r.]
  7. Łódź: Membrana nad przystankiem Piotrkowska Centrum. Z opóźnieniem - Transport Publiczny [online], transport-publiczny.pl [dostęp 17.11.2017 r.]
  8. Zobacz pierwsze fragmenty kolorowego zadaszenia przystanku "Piotrkowska Centrum" — Radio Łódź [online], radiolodz.pl [dostęp 17.11.2017 r.]
  9. Urząd Miasta Łodzi [online], test.uml.lodz.pl [dostęp 17.11.2017 r.]
  10. Dworzec Tramwajowy Centrum | IPT Łódź [online], dtc.iptlodz.org [dostęp 17.11.2017 r.]

Oceń: Dworzec Tramwajowy Centrum

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:6