Łódź Widzew


Łódź Widzew to trzeci pod względem wielkości dworzec kolejowy oraz istotna stacja węzłowa w Łodzi. Znajduje się na kluczowej trasie prowadzącej z Łodzi Fabrycznej do Koluszek, co czyni go ważnym punktem w obrębie łódzkiej kolei obwodowej.

W systemie klasyfikacji PKP, Łódź Widzew otrzymał kategorię dworca aglomeracyjnego, co wskazuje na jego znaczenie w regionalnej komunikacji kolejowej. Co więcej, stacja ta obsługuje wszystkie pociągi przejeżdżające, w tym te pospieszne oraz osobowe, zapewniając mieszkańcom i podróżnym łatwy dostęp do różnych kierunków podróży.

Ruch pasażerski

Przedstawiamy istotne dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Łodzi Widzew. W tabeli poniżej znajdą Państwo szczegółowe informacje na temat rocznej oraz dziennej wymiany pasażerów. Analiza tych danych jest kluczowa dla zrozumienia zmian w transporcie publicznym w tej lokalizacji.

RokRoczna wymianaDzienna wymiana pasażerskaLokalizacja w Polsce
20171 930 0005 30045
20182 480 0006 80033
20192 740 0007 50034
20201 720 0004 70031
20212 410 0006 60028
2022Brak danych9 80027

Historia

Droga Żelazna Fabryczno-Łódzka, znana obecnie jako linia kolejowa nr 17, z którą związana jest stacja Widzew, została otwarta w 1865 roku. Budowa samego dworca rozpoczęła się dopiero w 1901 roku, a jego uruchomienie miało miejsce w 1903 roku. Stacja od samego początku stanowiła kluczowy element w nowo powstałej obwodnicy, której celem było odciążenie centrum Łodzi od ruchu kolejowego, a także zapewnienie połączeń z innymi ważnymi dworcami, takimi jak Chojny oraz Łódź Kaliska.

Od 15 listopada 1931 roku Widzew dysponował także bezpośrednim połączeniem pasażerskim ze Zgierzem przez Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz oraz Łódź Arturówek, a także z Kutnem, m.in. przez Ozorków oraz Łęczycę. Niestety, to połączenie zostało zamknięte w 1988 roku.

W 1915 roku Widzew został włączony do granic Łodzi, co wiązało się z koniecznością zmiany nazwy stacji na obecnie funkcjonującą. Proces elektryfikacji linii kolejowej przechodzącej przez dworzec trwał od 1954 do 1970 roku i związany był z złożonością rozbudowanego układu torów. W tej chwili na wysokości dworca znajduje się 16 torów, jednak nie ma tam możliwości przejazdu na wprost.

W latach 70. XX wieku zmieniło się otoczenie dworca, kiedy to w jego bezpośrednim sąsiedztwie wzrosło osiedle Widzew Wschód, które powstało z wielkiej płyty. W 1989 roku zlikwidowano torowisko biegnące wzdłuż górki rozrządowej przynależącej do dworca. Z kolei w 1993 roku odsłonięto tablicę pamiątkową na południowej ścianie budynku, aby uhonorować czworo harcerzy, którzy polegli w tym miejscu 4 września 1939 roku.

Rok 2003, z kolei, przyniósł dużą modernizację budynku dworcowego, związaną z obchodami setnej rocznicy jego powstania. W ramach prac rozebrano jeden z budynków pomocniczych, a w jego miejscu powstał parking. Odsłonięto również nową tablicę pamiątkową na północnej ścianie, dedykowaną budowniczym stacji oraz wszystkim pracownikom kolejowym, którzy byli związani z nią na przestrzeni tych 100 lat istnienia.

Parowóz

Do 2003 roku na peronie dworca znajdował się zabytkowy parowóz Tkh 5376 „Ferrum”, który w charakterze pomnika stał w tym miejscu od momentu swojego powstania. Zbudowany w 1956 roku w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie, Fablok, parowóz ten był atrakcyjnym punktem turystycznym. Towarzyszył mu także kryty wagonik, który pierwotnie był produkcji węgierskiej, typu „Weitzer” z 1910 roku i należał do Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Z biegiem lat, wagonik został przeniesiony do zabytkowej parowozowni w Skierniewicach, a na jego miejsce zamontowano inny, kryty typ wagonu zwany „Unrą”, który był własnością PKP. Niestety, ten charakterystyczny zabytek zaczął niszczeć i wkrótce zniknął z peronu na początku XXI wieku. Trafił w ręce właściciela firmy odzieżowej, która mieściła się na terenach dawnych zakładów Anilana.

Od roku 2007 parowóz znalazł nowe miejsce w byłych zakładach „Morfeo” w Ozorkowie, gdzie jego historia continues to unfold, będąc świadectwem bogatej tradycji polskich kolei.

Modernizacja

7 stycznia 2010 roku rozpoczęły się prace związane z gruntowną modernizacją dworca Łódź Widzew. W tym okresie budynek przeszedł znaczącą transformację. Zburzone skrzydło zostało odbudowane, a jego nowa elewacja ujmuje nowoczesnym wyglądem, tym samym zachowując oryginalne detale. Na dachu pojawiła się nowa blachodachówka, a zdewastowana zabudowa otaczająca dworzec została całkowicie usunięta. W miejscu zaniedbanych krzewów zorganizowano przestrzeń z dwóch parkingów, które pomieszczą do 150 samochodów każdy, a także miejsce dla postojów taksówek oraz pętlę autobusową z przystankiem przelotowym.

W celu dostosowania do wymogów nowego układu komunikacyjnego zmieniono układ drogowy, obejmujący ulice Służbową, Maszynową oraz Augustów. Znacząca rozbudowa dworca pozwoliła na wygospodarowanie miejsca dla pięciu kas biletowych, automatycznej sprzedaży biletów, poczekalni, kiosku, punktu gastronomicznego oraz w pełni dostosowanych toalet dla osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji podróżnych oddane zostało także Centrum Informacji Turystycznej, skrytki bagażowe oraz bankomat.

Ten remont był związany z przejęciem ruchu kolejowego na czas budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Prace modernizacyjne zakończono 23 października 2010 roku.

W ramach II etapu przebudowy linii Łódź-Warszawa, w lipcu 2012 roku, rozpoczęła się modernizacja peronów, której liczba wzrosła do 3. Krawędzie peronowe zyskały nową formę, powiększając ich liczbę do 6, a wszystkie perony są teraz w pełni zadaszone. Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych to przejście podziemne oraz windy. Zrealizowana została także całkowita wymiana sieci trakcyjnej oraz urządzeń odpowiedzialnych za sterowanie ruchem kolejowym i telekomunikację. Planowane jest także ograniczenie liczby torów do 10.

Dzięki tym modernizacjom, Łódź Widzew stał się najnowocześniejszym dworcem w Łodzi, tuż po Łodzi Fabrycznej.

W 2014 roku dworzec zyskał również zaplecze techniczne dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zapewniając odpowiednie warunki dla utrzymania taboru. Od 11 grudnia 2016 roku, stacja ta stała się jednym z kluczowych punktów na trasach do dworca Łódź Fabryczna. O około 300 metrów za stacją Łódź Niciarniana znajduje się tunel średnicowy, który prowadzi pod centrum Łodzi, co znacząco skróciło czas przejazdu między Nowym Centrum Łodzi a Widzewem do zaledwie około 10 minut.

Komunikacja

W bezpośrednim dostępie do głównego dworca dostępne są określone linie autobusowe, które umożliwiają łatwe poruszanie się po mieście.

  • Przez linie przelotowe: W, N1A, N1B,
  • Jako przystanek końcowy: 69A, 69B, 75A, 75B, 82A, 82B.

Znajdują się również przystanki tramwajowe w pobliżu, zlokalizowane przy rondzie Inwalidów, gdzie kursują linie tramwajowe 8, 9, 10A oraz 10B. Dodatkowo, w tej samej okolicy znajdują się przystanki autobusowe, gdzie dostępne są następujące linie: 80A, 80C, 201, 202, Z7, N5A, N5B.

System informacji pasażerskiej MPK Łódź wskazuje zarówno nazwę stacji, jak i nazwę przystanku, co znacznie ułatwia korzystanie z komunikacji miejskiej.


Oceń: Łódź Widzew

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:9