Łódź Śródmieście


Łódź Śródmieście to miejsce, które zyskuje na znaczeniu dzięki nowemu, budowanemu podziemnemu przystankowi osobowemu, który ma zostać zlokalizowany w przebiegającym tunelu średnicowym. Przystanek ten usytuowany będzie w sercu Łodzi, w dzielnicy Śródmieście, w rejonie skrzyżowania ulic Zielonej i Zachodniej, a także alei Kościuszki.

Zgodnie z założeniami, nowa stacja ma zapewnić wygodne połączenia dla podróżnych korzystających z usług Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) oraz Polregio. Tego rodzaju ułatwienia mają znacząco poprawić mobilność w rejonie Łodzi, wprowadzając nową jakość komunikacyjną.

Budowa przystanku jest projektem finansowanym wspólnie przez budżet PKP PLK, województwo łódzkie oraz miasto Łódź. Proces budowlany rozpoczął się 25 kwietnia 2021 roku, a otwarcie przystanku dla pasażerów planowano w związku z zakończeniem budowy tunelu, co miało nastąpić pod koniec 2022 roku.

Opis

Planowany przystanek w Łodzi będzie charakteryzował się trzema poziomami, które będą połączone nie tylko schodami stałymi, ale także ruchomymi oraz windami dla większego komfortu użytkowników. Z myślą o dogodnym dostępie, przewidziano dwa wejścia do budynku: pierwsze od strony ul. Wólczańskiej, a drugie od ul. Zachodniej. Dodatkowe wejście będzie znajdować się po wschodniej stronie al. Kościuszki, na rogu z ulicą Zieloną, co zdecydowanie ułatwi komunikację.

Na najniższym poziomie znajdą się dwa jednokrawędziowe perony, z każdym o imponującej długości 155 m. Pozostałe kondygnacje będą projektowane przede wszystkim z myślą o efektywnej komunikacji pasażerskiej. Co więcej, planuje się również ulokowanie punktów usługowo-handlowych na jednym z wyższych poziomów, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności całego obiektu.

W obrębie przystanku zaplanowano również stojaki na rowery oraz parking, co będzie zachęcać mieszkańców do korzystania z ekologicznych środków transportu. Cały projekt jest świadectwem nowoczesnego podejścia do rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi.

Historia

Początkowe plany dotyczące przystanku podziemnego w rejonie Łodzi są ściśle związane z ideą budowy tunelu średnicowego. W pierwszej wersji tej koncepcji tunel miał biec niemal w linii prostej pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna a Łódź Kaliska. W planach uwzględniono również dwa przystanki pośrednie, z których jeden znajdowałby się w tej samej okolicy co obecnie projektowany przystanek Łódź Śródmieście.

Jednakże oryginalny projekt został porzucony na rzecz nowego, który przewidywał inne rozwiązania. W tym samym czasie PKP PLK ogłosiła zamierzony rozwój tunelu, mając na celu tylko jedną stację w rejonie Manufaktury, a nawet rozważano brak stacji pośrednich. To ogłoszenie wywołało falę protestów wśród lokalnej społeczności, która zdecydowanie domagała się stacji w samym centrum Łodzi.

Dzięki licznych protestom mieszkańców, wsparciu miejskich aktywistów oraz zaangażowaniu lokalnych samorządowców, dzięki wspólnym staraniom osiągnięto kompromis, który poprowadził do budowy przystanku znanego wcześniej jako „Łódź Centrum”.

Przypisy

  1. RadioR. Łódź RadioR., Tunel średnicowy w Łodzi - rozpoczęła się budowa stacji Śródmieście. Sprawdź, jak poruszać się po mieście [MAPY, ZDJĘCIA] [online], Radio Łódź [dostęp 25.04.2021 r.]
  2. Łódź Śródmieście: Mieszkańcy wybiorą wygląd zejścia na perony [online], transport-publiczny.pl [dostęp 07.12.2019 r.]
  3. Łodź | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. [online] [dostęp 07.12.2019 r.]
  4. Łódź wywalczyła podziemia. Na tunelu pod centrum zyska miasto [online], transport-publiczny.pl [dostęp 07.12.2019 r.]
  5. Redakcja, Tunel pod Łodzią bez stacji w centrum to fatalny pomysł? [online], Łódź Nasze Miasto, 01.02.2012 r. [dostęp 07.12.2019 r.]

Oceń: Łódź Śródmieście

Średnia ocena:4.92 Liczba ocen:12