Telefoniczna (zajezdnia tramwajowa)


Zajezdnia telefoniczna, znana również pod oznaczeniem ET-1, jest istotnym obiektem komunikacyjnym w Łodzi, który funkcjonuje od 15 marca 1986 roku. To miejsce należy do MPK-Łódź i znajduje się przy ul. Telefonicznej 40/42.

W roku 2011 zajezdnia ta obsługiwała szereg ważnych linii tramwajowych, w tym linie numer 1, 3, 4, 7, 9, 10, 11 oraz 12. Każdego dnia z jej terenu wyjeżdżało 135 pojazdów, co podkreśla jej znaczenie w miejskim systemie transportowym.

Historia

Zajezdnia tramwajowa, otwarta dla ruchu publicznego 15 marca 1986 roku, stała się istotnym punktem obsługi komunikacji w Łodzi. Jej głównym celem było zapewnienie wsparcia dla linii tramwajowych, które planowano w ramach Trasę Konstytucyjną, niestety jednak projekt ten nigdy nie doczekał się realizacji.

Jako najmłodsza zajezdnia w Łodzi, do 2022 roku korzystano z niej do serwisowania nowoczesnego taboru tramwajowego, w tym pojazdów takich jak Bombardier Cityrunner, Pesa Tramicus oraz Pesa Swing.

Awaria wodociągowa

W 2018 roku miała miejsce poważna awaria wodociągowa w pobliżu zajezdni. Zdarzenie to spowodowało, że powrót tramwajów na zajezdnię był niemożliwy. W efekcie około 60 tramwajów musiało pozostawać na ulicach Łodzi przez dwie noce, a dodatkowo około 30 pojazdów było zmuszonych pozostać w samej zajezdni.

Czasy obecne

W roku 2024 do zajezdni tramwajowej są przypisane następujące typy wagonów:

  • Konstal 805Na,
  • Konstal 805NaND,
  • Konstal 805N-ML,
  • Bombardier Cityrunner,
  • Pesa 122NaL Swing,
  • Duewag NF6D.

Dni otwarte

„Dni otwarte w zajezdni tramwajowej są cyklicznie organizowane przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, we współpracy z MPK-Łódź. W ramach tych wydarzeń obchodzone były różne jubileusze. W szczególności:

  • w 2006 roku, z okazji dwudziestolecia zajezdni, które miało miejsce 18 marca, urządzono przejazd tramwajem 805Na w historycznych barwach oraz Cityrunnerem, który przejechał wzdłuż dawnej i obecnej trasy tramwajowej. Warto dodać, że uczestnictwo w tej imprezie było całkowicie darmowe,
  • w 2011 roku odbyło się obchody 25-lecia zajezdni, zaplanowane na 19 marca. Uczestnicy mogli zwiedzać różne obszary zajezdni, w tym halę napraw, stacje myjni, pomieszczenia techniczne oraz plac postojowy,
  • w 2018 roku, 25 listopada, miał miejsce Dzień Motorniczego, co zbiegło się z dniem otwartym zajezdni. W ramach tego wydarzenia, goście mieli szansę poprowadzić nowoczesny tramwaj Pesa Swing.

Przyszłe plany

W 2018 roku pojawiły się koncepcje dotyczące budowy nowej linii tramwajowej na al. Palki. Propozycja zakładała również stworzenie dodatkowego toru, który miałby łączyć się z ulicą Telefoniczną. Realizacja tego projektu miała umożliwić powstanie drugiego wyjazdu z zajezdni. Niestety, pomimo początkowych planów, inicjatywa nie została włączona do programu Tramwaj dla Łodzi. Co więcej, była już wcześniej oceniana przez Urząd Miasta jako finansowo nieopłacalna.

Przypisy

  1. a b c d e f Redakcja: Zajezdnia Telefoniczna ma już 25 lat. lodz.naszemiasto.pl, 19.03.2011 r. [dostęp 04.02.2023 r.]
  2. a b c d 20 lat zajezdni Telefoniczna. kmst.pl, 18.03.2006 r. [dostęp 04.02.2023 r.]
  3. a b c d Problem z zajezdnią Telefoniczna jest znany od lat. lodz.tvp.pl, 18.07.2018 r. [dostęp 04.02.2023 r.]
  4. Roman Czubiński: Łódź: MPK odebrało ostatnie Swingi. transport-publiczny.pl, 10.12.2018 r. [dostęp 04.02.2023 r.]
  5. Roman Czubiński: Łódź: Wodociąg naprawiony, tramwaje wracają do zajezdni. transport-publiczny.pl, 19.07.2018 r. [dostęp 04.02.2023 r.]
  6. Dzień Motorniczego 2018. mpk.lodz.pl, 26.11.2018 r. [dostęp 04.02.2023 r.]
  7. Tramwaj dla Łodzi. uml.lodz.pl. [dostęp 04.02.2023 r.]

Oceń: Telefoniczna (zajezdnia tramwajowa)

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:10