Tor kolarski Społem to wspaniały przykład otwartego obiektu sportowego, znajdujący się w Łodzi, w Polsce. Ten niezadaszony tor rozpoczął swoją działalność 28 lipca 1892 roku i od tego czasu odgrywa istotną rolę w historii kolarstwa. Tor ma imponującą pojemność, gdyż może pomieścić aż 8000 widzów, co czyni go jednym z większych obiektów tego typu w regionie.
Obiekt jest wykorzystywany przez renomowany klub Społem Łódź, którego działalność przyczynia się do popularyzacji kolarstwa w Łodzi. Warto również zauważyć, że długość toru wynosi 400 metrów, co sprawia, że jest dostosowany do różnorodnych wydarzeń sportowych.
Historia
Budowa toru kolarskiego rozpoczęła się wiosną 1892 roku, kiedy to postanowiono utworzyć obiekt we wschodniej części Parku Helenów. Z początku miejsce to przeznaczone było na przyszły obiekt sportowy. Już 28 lipca tego samego roku miało miejsce otwarcie prowizorycznego toru, którego długość wynosiła 400 metrów. Tor został udostępniony towarzystwom kolarskim na zasadzie dzierżawy, natomiast amatorzy mogli korzystać z niego bezpłatnie. Wkrótce, bo we wrześniu 1892 roku, zorganizowane zostały pierwsze wyścigi rowerowe na nim.
Obiekt przeszedł liczne modernizacje, z których pierwszą zaplanowano już na rok 1893. 17 września tegoż roku zorganizowano nowe zawody, w których wzięli udział zawodnicy z zagranicy, a widownia wyniosła 7 tysięcy osób. W 1898 roku tor otrzymał nawierzchnię betonową, a w 1906 nastąpiła zmiana na nawierzchnię bitumiczną. Dzięki temu tor przez długie lata praktycznie nieprzerwanie służył do organizacji zawodów kolarskich, a także motocyklowych i samochodowych.
Po zakończeniu II wojny światowej, w styczniu 1946 roku, obiekt został przekazany Związkowi Robotniczych Stowarzyszeń Sportowych, który przekazał zarządzanie Robotniczemu Klubowi Sportowemu TUR. W 1957 roku klub statysował w oparciu o RKS TUR, co doprowadziło do powstania klubu Społem Łódź. W sierpniu 1946 roku podjęto też prace odbudowujące zniszczenia wojenne, a pierwsze po wojnie zawody – mistrzostwa Polski w drużynowym wyścigu na 4000 m na dochodzenie – odbyły się 11 sierpnia 1946 roku.
Po zakończeniu sezonu w 1946 roku kontynuowano prace, m.in. zmodernizowano istniejącą trybunę i zbudowano nową, usypano również wał ziemny dla publiczności oraz ustawiono drewnianą bandę wokół toru. Po przeprowadzonej modernizacji pojemność obiektu wzrosła do 8000 widzów, z czego 2000 miejsc było siedzących. Dodatkowo teren toru stał się odrębnym obszarem, odgrodzonym od reszty Parku Helenów. W czasach PRL-u wewnątrz toru funkcjonowały tory łucznicze, boiska do różnych gier zespołowych, korty tenisowe oraz strzelnica.
Na torze regularnie odbywały się różnorodne zawody sportowe, w tym mistrzostwa Polski, a wielu zawodników osiągnęło w nim znakomite wyniki. Obiekt był nieustannie modernizowany; w 1962 roku powstał pawilon klubowy po zachodniej stronie toru. Choć w latach 70. XX wieku mówiono o potrzebie zadaszenia toru, projekt ten nigdy nie został zrealizowany. Z biegiem czasu rola toru uległa zmianie – zaczęło on być wykorzystywane głównie do treningów oraz organizacji zawodów juniorskich. Ostatnią dużą przebudowę zrealizowano na początku XXI wieku.
Przypisy
- Olgierd Kwiatkowski: Legenda Helenowa. regiony.rp.pl, 31.01.2017 r. [dostęp 19.07.2021 r.]
- Najlepszy tor kolarski będzie w Łodzi na Społem. lodz.naszemiasto.pl, 25.07.2002 r. [dostęp 19.07.2021 r.]
- Sebastian Glica, Mirosław Jaskulski: Obiekty sportowe Łodzi. Łódź: Muzeum Miasta Łodzi, 2014 r., s. 31–32. ISBN 978-83-87434-79-3
- Sebastian Glica, Mirosław Jaskulski: Obiekty sportowe Łodzi. Łódź: Muzeum Miasta Łodzi, 2014 r., s. 120–124. ISBN 978-83-87434-79-3
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty sportowe":
Hala Sportowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Łodzi | Łódź Sport Arena im. Józefa Żylińskiego | Stadion Startu Łódź | Kąpielisko Fala w Łodzi | Skatepark im. Igora Kowalewskiego | Moto Arena Łódź | Stadion Szkoły Mistrzostwa Sportowego w Łodzi | Atlas Arena | Stadion AZS-u Łódź | Stadion Budowlanych Łódź | Stadion Widzewa Łódź | Stadion Miejski w ŁodziOceń: Tor kolarski Społem