Chocianowice to zajezdnia tramwajowa, której historia sięga roku 1901.
W tym charakternym miejscu zorganizowana została infrastruktura, która odegrała ważną rolę w rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi.
Historia
Na początku zajezdnia obsługiwała połączenie między Łodzią a Pabianicami. W roku 1910 uruchomiono nowe połączenie do Rudy Pabianickiej, które z czasem zostało przedłużone do Tuszyna przez Rzgów, w okresie I wojny światowej. Kolejnym ważnym wydarzeniem miało miejsce w 1934 roku, kiedy to uruchomiono linię autobusową Łódź – Sieradz, z zapleczem umiejscowionym na terenie zajezdni.
Po powstaniu Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (od 1951 r. Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych) zajezdnia otrzymała numer 3. W okresie powojennym wprowadzono kilka miejskich linii tramwajowych, co znacznie poprawiło transport w regionie.
W 1960 roku zmodernizowano układ torowy hali, zmieniając go z czołowego na przelotowy. Zrealizowano także włączenie pobliskiej krańcówki do obszaru zajezdni oraz zbudowano torowiska na placu postojowym, które istnieją do dnia dzisiejszego. Ciekawostką jest, że po 49 latach w 2009 roku zaktualizowano zaplecze techniczne, a liczba torów w hali zmniejszyła się z 9 do 8.
W styczniu 2012 roku, po zamknięciu zajezdni znajdującej się przy ul. Dąbrowskiego, Chocianowice stały się Zakładem Eksploatacji Tramwajów nr 2. Przez lata na terenie tej zajezdni obsługiwano różne modele wagonów tramwajowych, w tym:
- 5N (wąskotorowa wersja typu 4N),
- 5ND (wąskotorowa wersja doczepy biernej 4ND),
- 803N,
- 803N mod.,
- Düwag M8C (zmodernizowane do typu M8CN),
- 805Na (w wersji z oryginalnym przodem).
Czasy obecne
Od połowy 2023 roku zajezdnia na terenie Chocianowic przechodzi gruntowny remont. Warto zaznaczyć, że już od 14 października 2024 roku zajezdnia została częściowo otwarta. W chwili obecnej na zajezdnię zjeżdżają w całości linie 11, 14 oraz 41, a także niektóre brygady z linii 7, 17 i 19.
Na zajezdnię przybywają wszystkie wagony typu Moderus Gamma LF06AC i GT6M-ZR, a także wybrane wagony 805NaND oraz 805N-ML, które obsługują linię pabianicką. Pozostałe wagony przypisane do ET-2 nadal kierują się do Zajezdni Telefonicznej.
W roku 2024 do zajezdni przypisane są wagony różnych typów, w tym:
- 805NaND,
- 805N-ML,
- GT6M-ZR,
- Duewag M8CN,
- Moderus Gamma LF 06 AC,
- Pesa 122N Tramicus.
Tutaj stacjonuje również tabor historyczny, w tym unikalny skład wagonów 5N #337 (Konstal/Chorzów) oraz wagon 5ND #644 (FWŚ).
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Trasa W-Z w Łodzi | Obwodnica ŁodziOceń: Chocianowice (zajezdnia tramwajowa)