Paweł Michalski, urodzony 11 marca 1973 roku w Łodzi, jest znanym polskim alpinistą i himalaistą, który zdobył pięć najwyższych szczytów świata, zwanych ośmiotysięcznikami. Jego niezwykła pasja do wspinaczki uwidacznia się w działaniach w ramach kadry narodowej Polskiego Związku Alpinizmu, a także w Łódzkim Klubie Wysokogórskim. W trakcie swojej kariery, Michalski zorganizował i uczestniczył w licznych ekspedycjach w Himalajach i Karakorum, zdobywając szczyty na wszystkich kontynentach.
Obok działalności alpinistycznej, Paweł Michalski pracuje jako adiunkt na uczelni, gdzie posiada stopień doktora nauk ekonomicznych. Specjalizuje się w zakresie zarządzania projektami i psychologii zarządzania, a jego praca doktorska pt. „Logistyka projektu ekspedycyjnego” została obroniona w 2011 roku na Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Paweł Michalski zdobył ośmiotysięczniki bez korzystania z dodatkowego tlenu oraz bez wsparcia ze strony tragarzy wysokościowych. Jego osiągnięcia to m.in.:
- 2019 – Manaslu (8156 m) – drogą normalną,
- 2012 – Broad Peak (8051 m) – od strony Pakistanu,
- 2008 – Gasherbrum II (8035 m) – droga normalna,
- 2007 – Gasherbrum I (8068 m) – przez Kuluar Japoński,
- 2006 – Cho Oyu (8201 m) – droga normalna.
Warto również wspomnieć o innych jego znaczących wyprawach:
- 2016 – Kazbek (5033 m) – droga normalna z wariantem trawersu,
- 2015 – Dufourspitze (4634 m) – droga klasyczna,
- 2010 – Mont Blanc (4807 m) – przez Dome du Guter,
- 2004 – Aconcagua (6962 m) – przez Lodowiec Polaków,
- 2004 – Pico de Orizaba (5610 m),
- 2004 – Iztaccihuatl (5230 m),
- 2004 – La Malinche (4461 m),
- 2004 – Tajumulco (4220 m),
- 2004 – Tacana (4092 m),
- 2003 – Mount Vinson (4897 m),
- 2003 – Mont Blanc (4807 m) – przez Gonella,
- 2001 – Carstensz Pyramid (5029 m),
- 2001 – Mount Kościuszko (2227 m),
- 2001 – Elbrus (5632 m),
- 2000 – Denali (McKinley) (6194 m) – przez West Buttress,
- 1999 – Aconcagua (6962 m) – przez Plaza de Mulas,
- 1998 – Kilimandżaro (5895 m),
- 1996 – Mont Blanc (4807 m) – przez Grand Mullets.
Paweł Michalski to postać, która łączy pasję z nauką, stanowiąc inspirację dla wielu miłośników gór oraz młodych adeptów wspinaczki.
Wyprawy wysokogórskie
W 2009 roku Paweł Michalski podjął swoją pierwszą próbę zdobycia Broad Peak, który wznosi się na wysokość 8051 m w Karakorum. Podczas ataku na szczyt, na wysokości przełęczy Broad Peak (7950 m), zdecydował się zawrócić z powodu silnego wiatru, który stwarzał zagrożenie. Wspinacze, którzy kontynuowali atak, dotarli do wierzchołka Rocky Summit (8028 m), jednak zawrócili, gdy włoska wspinaczka, Cristina Castagna, została zbita przez wiatr z grani. Żaden z zespołów nie osiągnął głównego wierzchołka w tym sezonie.
Rok później, w 2010, Paweł Michalski, współpracując z Włochem Simone La Terra, podjął próbę zdobycia Manaslu (8156 m). Pomimo dwóch ataków szczytowych, skrajne warunki atmosferyczne uniemożliwiły zdobycie wierzchołka. W tym samym roku, w czerwcu i lipcu, wspinacze przystąpili do ataku na Nanga Parbat (8126 m). Wraz z Aleksandrą Dzik i Marcinem Kaczkanem zdobyli oni, przez pomyłkę myląc trasę, szczyt północny Nanga Parbat (8070 m), co było prawdopodobnie pierwszym polskim i włoskim wejściem na ten wierzchołek.
W 2011 roku Michalski podjął wyzwanie zdobycia Kanczendzongi (8586 m) wraz z rumuńskim wspinaczem Alexem Gavanem. Podczas ataku na szczyt, partner Michalskiego musiał się wycofać z powodu problemów żołądkowych, a samotna próba dotarcia do szczytu nie powiodła się na wysokości około 8430 m, z powodu późnej pory oraz trudności technicznych.
W 2013 roku, ponownie w tandemie z Simone La Terra, Michalski próbował zdobyć Dhaulagiri (8167 m). Zespół w składzie Agnieszka Bielecka, Simone La Terra i Paweł Michalski musiał się wycofać z wysokości 8100 m z powodu pogarszającej się pogody oraz późnej godziny. Żaden z uczestników nie osiągnął szczytu w tym sezonie.
W 2014 roku Michalski wziął udział w wyprawie na K2 (8611 m), jako część programu Polski Himalaizm Zimowy im. Artura Hajzera. Ta wyprawa zakończyła się sukcesem, gdy Janusz Gołąb i Marcin Kaczkan zdobyli szczyt. W tym czasie Michalski i Artur Małek byli zmuszeni wycofać się 150 metrów poniżej wierzchołka ze względu na złe warunki atmosferyczne.
W 2015 roku, uczestnicząc w projekcie 6 Summits Challenge, Michalski planował zdobyć Lhotse. Niestety, 25 kwietnia 2015 Nepal nawiedziło trzęsienie ziemi o sile 7,8 w skali Richtera. W momencie katastrofy Michalski przebywał w bazie pod Lhotse/Everest, a wyprawa została wstrzymana, aby nieść pomoc poszkodowanym.
Kolejna wyprawa na K2 miała miejsce w 2016 roku, w ramach tego samego programu. Grupa, w której byli Jerzy Natkański, Piotr Tomala, Marek Chmielarski i Jarosław Botor, napotkała w obozie 3 (7200 m) potężną lawinę, która przekreśliła plany zdobycia szczytu.
W 2017 roku Michalski ponownie, razem z Simone La Terra, próbował zdobyć Makalu (8481 m) i Lhotse (8516 m) w jednym sezonie. Ekstremalne anomalie pogodowe w regionie Everest’u, Lhotse i Makalu doprowadziły do wyjątkowo niskich temperatur, co uniemożliwiło dalsze ataki szczytowe.
Wiosną 2018 roku, Michalski wyruszył z Alexem Gavanem oraz Simone La Terra na Dhaulagiri (8167 m). Niestety, tragicznie zginął Simone, porwany przez huraganowy wiatr, co doprowadziło do akcji ratunkowej i znalezienia jego ciała dwa dni później na wysokości 6000 m.
Jesień 2018 przyniosła kolejną próbę zdobycia Manaslu, gdzie Michalski z ekipą spotkał się z bardzo trudnymi warunkami atmosferycznymi, skutkującymi niepowodzeniem wspinaczki.
W 2021 roku powrócił na Lhotse, gdzie zmierzył się ze zmieniającymi się warunkami pogodowymi, co również utrudniało zdobycie szczytu. W 2022 roku, podczas próby zdobycia Nanga Parbat, aklimatyzacja przebiegła pomyślnie, jednak krytyczne informacje o trasie skłoniły go do wycofaniem się na wysokości 7000 m, co okazało się słuszną decyzją, gdyż szczyt został zdobyty przez dwóch pakistańskich tragarzy tuż po jego zejściu.
Przypisy
- COVID w bazie pod Everestem [online] [dostęp 31.01.2023 r.]
- Lato w Karakorum: Polacy wspinają się na Nanga Parbat, K2 i Broad Peak [online] [dostęp 31.01.2023 r.]
- Nanga Parbat, K2, Broad Peak i Gasherbrum II – doniesienia z najwyższych gór świata [online] [dostęp 31.01.2023 r.]
- Robert Jałocha prowadził transmisję na żywo. | By Robert | Facebook [online] [dostęp 31.01.2023 r.]
- Manaslu bez tlenu z butli: Michalski, Kopeć i Olczak [online] [dostęp 15.10.2019 r.]
- Polscy himalaiści chcą zdobyć dwa ośmiotysięczniki. Ruszają 15 marca [online] [dostęp 30.10.2019 r.]
- Koniec wyprawy Bogdanka MANASLU Polish Expedition 2018 [online] [dostęp 30.10.2019 r.]
- WPROST.pl, Nie żyje Simone La Terra. Himalaista chciał wejść na Dhaulagiri [online], Wprost, 30.04.2018 r. [dostęp 30.10.2019 r.]
- Redakcja, Łodzianin, Paweł Michalski zamierza zdobyć dwa ośmiotysięczniki w jednym sezonie [online], Łódź Nasze Miasto, 09.03.2017 r. [dostęp 30.10.2019 r.]
- Uczestnicy – Polski Himalaizm Zimowy 2016-2020 im. Artura Hajzera [online], polskihimalaizmzimowy.com [dostęp 25.11.2016 r.]
- Himalaista: przyjechaliśmy zrealizować marzenie a zastaliśmy piekło – oglądaj wideo TVN24 [online], TVN24.pl [dostęp 25.11.2016 r.]
- Wyprawa K2 – 2014. polskihimalaizmzimowy.pl. [dostęp 20.10.2014 r.]
- Sprawozdanie z wyprawy unifikacyjnej programu Polski Himalaizm Zimowy PZA Dhaulagiri wiosna 2013. polskihimalaizmzimowy.pl. [dostęp 15.03.2014 r.]
- SPRAWOZDANIE Z WYPRAWY UNIFIKACYJNEJ PZA NA NANGA PARBAT I GASHERBRUMY 2010. polskihimalaizmzimowy.pl. [dostęp 15.03.2014 r.]
- Działalność górska ŁKW. lkw.org.pl. [dostęp 15.03.2014 r.]
- Paweł Michalski wszedł na G I (8080 m). pza.org.pl. [dostęp 15.03.2014 r.]
- Relacja Pawła Michalskiego z Gashebrum II. pza.org.pl. [dostęp 15.03.2014 r.]
- Paweł Michalski zdobył Broad Peak!. wspinanie.pl. [dostęp 15.03.2014 r.]
- Dr inż. Paweł Michalski, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 06.01.2014 r.]
- Nr 4/2009 UKAZUJE SIĘ OD 1907 ROKU. - PDF [online], docplayer.pl [dostęp 31.10.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Maciej Bernadowski | Jacek Traczyk | Aleksandra Kubiak | Teodor Regedziński | Krystyna Paprota-Żylińska | Mariusz Zasada (piłkarz) | Dariusz Malagowski | Anna Tomczyk | Sławomir Augustyniak | Witold Maciaszczyk | Małgorzata Pskit | Julia Walczyk-Klimaszyk | Radosław Kowalczyk | Anna Kawecka | Tomasz Lenart (ur. 1969) | Adam Pustelnik | Ryszard Pasiewicz | Krzysztof Kasztelan | Sylwia Wlaźlak | Agnieszka BieńkowskaOceń: Paweł Michalski