Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan” Sp. z o.o. jest uznawanym przedsiębiorstwem w branży elektrycznej, które od 1908 roku ma swoją siedzibę w Łodzi. Przez ponad sto lat działalności, firma ta wypracowała sobie silną pozycję na rynku dzięki wytwarzaniu różnorodnej aparatury elektrycznej.
W szczególności, Woltan specjalizuje się w produkcji aparatury elektrycznej, która jest używana m.in. w wagonach tramwajowych oraz składach kolejowych. Produkty towarzyszące modernizacji i ulepszaniu transportu publicznego w Łodzi i okolicach są symbolem niezawodności i nowoczesności.
Co ciekawe, historia tego zakładu zainspirowała powstanie potocznej nazwy serii wagonów tramwajowych Konstal 805N-ML, które są użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi (MPK Łódź). To połączenie tradycji z nowoczesnością czyni z „Woltana” istotny element motoryzacji miejskiej.
Historia
Historia zakładów „Woltan” sięga początków XX wieku, kiedy to w 1908 roku inżynier Józef Imass oraz Drutowski otworzyli Fabrykę Aparatów Elektrycznych przy ul. Piotrkowskiej 255. To wydarzenie stanowiło kamień milowy, gdyż była to pierwsza w tym regionie fabryka ograniczników prądu, znajdujących się wówczas pod zaborami rosyjskimi. Do września 1939 roku produkowano tam szereg urządzeń, w tym:
- wyłączniki pełnoolejowe do napięć 6, 15, 35 kV, obsługujące prądy do 400A,
 - iskierniki rożkowe,
 - trójbiegunowe odłączniki powietrzne o wartościach 200 i 400A na napięcie 380V,
 - izolatory wsporcze oraz przepustowe,
 - wysokiej jakości pyłoszczelne rozdzielnice wnętrzowe, głównie dla przemysłu włókienniczego, gumowego i górnictwa.
 
W 1927 roku fabryka zaprezentowała swoje produkty na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem.
Jakież było dalsze losy zakładów? W roku 1940 fabryka została przejęta przez administrację niemiecką i do końca II wojny światowej kontynuowała produkcję, w tym:
- odłączników słupowych,
 - stołowych szlifierek oraz wiertarek z silnikami, które produkowano we własnym zakresie.
 
Po wojnie, w 1946 roku, zakład przy ul. Gdańskiej 138, gdzie przeniesiono zakład, wchłonął także Zakłady Radiotechniczne IKA oraz Fabrykę Wyrobów Bakelitowych „Paweł Zauder i S-ka”. Wkrótce pod nową nazwą Fabryka Aparatów Elektrycznych, dawniej znana jako „Imass”, kontynuowała działalność w zakresie produkcji.
W 1947 roku w zakładzie rozpoczęło działalność centralne Biuro Studiów i Konstrukcji Aparatów Niskiego Napięcia, którego celem było opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i produkcji prototypów. Dwa lata później, w 1949 roku, fabryka została podzielona na dwa zakłady:
- Zakłady Wytwórcze Aparatów Niskiego Napięcia A-11,
 - Łódzkie Zakłady Aparatów Elektrycznych A-13, które miały siedzibę przy ul. Praskiej 15 oraz Sienkiewicza 161.
 
W 1951 roku Centralne Biuro Studiów przekształcono na Przewodnie Biuro Konstrukcyjne przy ZWANN A-11, które pozostawało w działaniach do 1955 roku. To biuro stworzyło istotną część dokumentacji dla pojawiających się po wojnie fabryk aparatów elektrycznych. Wytwarzana dokumentacja obejmowała m.in.:
- wyłączniki WSS, styczniki powietrzne N-107 i olejowe N-110, różne rodzaje rozdzielnic, przekaźniki termobimetalowe,
 - aparaturę dźwigową,
 - osprzęt do lokomotyw dołowych,
 - aparaturę dla tramwajów typu N.
 
W 1956 roku biuro zostało przekształcone w Zakładowe Biuro Konstrukcyjne ZWANN A-11. Wówczas powstały projekty dotyczące pierwszej krajowej lokomotywy elektrycznej ET21, jak również opracowano dokumentację do zespołów trakcyjnych EW55 i EN57. Produkcja aparatury elektrycznej dla tramwaju 13N dla Warszawy rozpoczęła się w 1961 roku.
W 1962 roku doszło do fuzji zakładów „WOLTAN” z Łódzkimi Zakładami Aparatów Elektrycznych A-13, co doprowadziło do utworzenia przedsiębiorstwa Łódzkie Zakłady Aparatów Elektrycznych „ELAN”, a później ŁZAE „APAREL”. Następne lata przyniosły rozwój produkcji, w tym aparatury elektrycznej do tramwaju przegubowego 102N w 1969 roku oraz do tramwaju 105N w 1975 roku.
W 1992 roku, 31 grudnia, Zakład Z-6 został oddzielony od ABB „ELTA” jako samodzielna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, co zakończyło jeden z etapów bogatej historii zakładów „Woltan”.
Produkty
Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan” oferuje szeroki asortyment produktów, które są niezbędne w branży transportu publicznego. Ich oferta jest dostosowana zarówno do potrzeb tramwajów, jak i sieci kolejowej, co czyni je kompleksowym dostawcą. Oto szczegółowy wykaz produktów dostępnych dla tramwajów:
- hamulce szczękowe,
 - impulsowe układy rozruchu i hamowania,
 - zespoły nawrotnika tramwajowego,
 - nastawniki z napędem mechanicznym,
 - rezystory,
 - wyłączniki próżniowe prądu stałego,
 - przekształtniki,
 - rozruszniki,
 - szafy i tablice aparatowe,
 - styczniki,
 - prostowniki do stacji trakcyjnych.
 
Podobnie, dla kolei, oferowane są następujące elementy:
- czujniki,
 - styczniki,
 - wyłączniki szybkie dla taboru kolejowego.
 
Współpraca
Przedsiębiorstwo angażuje się w intensywną współpracę naukowo-badawczą, łącząc swoje siły m.in. z Katedrą Aparatów Elektrycznych Politechniki Łódzkiej.
Przypisy
- a b Historia [online], Woltan, 29.05.2018 r. [dostęp 29.05.2018 r.]
 - Produkty:Tramwaje. ZAE Woltan. [dostęp 08.09.2016 r.]
 - Produky:Kolej. ZAE Woltan. [dostęp 08.09.2016 r.]
 
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
SBS (polskie przedsiębiorstwo) | Monnari Trade | Petecki (przedsiębiorstwo) | Bilplast | MakoLab | Se-ma-for | Toya (operator telewizji kablowej) | Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 | Zakłady Chemiczne Organika | Sat Film | Wydawnictwo Akapit Press | Ameet | Rainbow Tours | Transfer Multisort Elektronik | Księży Młyn Dom Wydawniczy | Otvarta | Wydawnictwo Literatura | Veolia Energia Łódź | Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna | Sklepy KomfortOceń: Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan”
