Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan”


Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan” Sp. z o.o. jest uznawanym przedsiębiorstwem w branży elektrycznej, które od 1908 roku ma swoją siedzibę w Łodzi. Przez ponad sto lat działalności, firma ta wypracowała sobie silną pozycję na rynku dzięki wytwarzaniu różnorodnej aparatury elektrycznej.

W szczególności, Woltan specjalizuje się w produkcji aparatury elektrycznej, która jest używana m.in. w wagonach tramwajowych oraz składach kolejowych. Produkty towarzyszące modernizacji i ulepszaniu transportu publicznego w Łodzi i okolicach są symbolem niezawodności i nowoczesności.

Co ciekawe, historia tego zakładu zainspirowała powstanie potocznej nazwy serii wagonów tramwajowych Konstal 805N-ML, które są użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi (MPK Łódź). To połączenie tradycji z nowoczesnością czyni z „Woltana” istotny element motoryzacji miejskiej.

Historia

Historia zakładów „Woltan” sięga początków XX wieku, kiedy to w 1908 roku inżynier Józef Imass oraz Drutowski otworzyli Fabrykę Aparatów Elektrycznych przy ul. Piotrkowskiej 255. To wydarzenie stanowiło kamień milowy, gdyż była to pierwsza w tym regionie fabryka ograniczników prądu, znajdujących się wówczas pod zaborami rosyjskimi. Do września 1939 roku produkowano tam szereg urządzeń, w tym:

  • wyłączniki pełnoolejowe do napięć 6, 15, 35 kV, obsługujące prądy do 400A,
  • iskierniki rożkowe,
  • trójbiegunowe odłączniki powietrzne o wartościach 200 i 400A na napięcie 380V,
  • izolatory wsporcze oraz przepustowe,
  • wysokiej jakości pyłoszczelne rozdzielnice wnętrzowe, głównie dla przemysłu włókienniczego, gumowego i górnictwa.

W 1927 roku fabryka zaprezentowała swoje produkty na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem.

Jakież było dalsze losy zakładów? W roku 1940 fabryka została przejęta przez administrację niemiecką i do końca II wojny światowej kontynuowała produkcję, w tym:

  • odłączników słupowych,
  • stołowych szlifierek oraz wiertarek z silnikami, które produkowano we własnym zakresie.

Po wojnie, w 1946 roku, zakład przy ul. Gdańskiej 138, gdzie przeniesiono zakład, wchłonął także Zakłady Radiotechniczne IKA oraz Fabrykę Wyrobów Bakelitowych „Paweł Zauder i S-ka”. Wkrótce pod nową nazwą Fabryka Aparatów Elektrycznych, dawniej znana jako „Imass”, kontynuowała działalność w zakresie produkcji.

W 1947 roku w zakładzie rozpoczęło działalność centralne Biuro Studiów i Konstrukcji Aparatów Niskiego Napięcia, którego celem było opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i produkcji prototypów. Dwa lata później, w 1949 roku, fabryka została podzielona na dwa zakłady:

  • Zakłady Wytwórcze Aparatów Niskiego Napięcia A-11,
  • Łódzkie Zakłady Aparatów Elektrycznych A-13, które miały siedzibę przy ul. Praskiej 15 oraz Sienkiewicza 161.

W 1951 roku Centralne Biuro Studiów przekształcono na Przewodnie Biuro Konstrukcyjne przy ZWANN A-11, które pozostawało w działaniach do 1955 roku. To biuro stworzyło istotną część dokumentacji dla pojawiających się po wojnie fabryk aparatów elektrycznych. Wytwarzana dokumentacja obejmowała m.in.:

  • wyłączniki WSS, styczniki powietrzne N-107 i olejowe N-110, różne rodzaje rozdzielnic, przekaźniki termobimetalowe,
  • aparaturę dźwigową,
  • osprzęt do lokomotyw dołowych,
  • aparaturę dla tramwajów typu N.

W 1956 roku biuro zostało przekształcone w Zakładowe Biuro Konstrukcyjne ZWANN A-11. Wówczas powstały projekty dotyczące pierwszej krajowej lokomotywy elektrycznej ET21, jak również opracowano dokumentację do zespołów trakcyjnych EW55 i EN57. Produkcja aparatury elektrycznej dla tramwaju 13N dla Warszawy rozpoczęła się w 1961 roku.

W 1962 roku doszło do fuzji zakładów „WOLTAN” z Łódzkimi Zakładami Aparatów Elektrycznych A-13, co doprowadziło do utworzenia przedsiębiorstwa Łódzkie Zakłady Aparatów Elektrycznych „ELAN”, a później ŁZAE „APAREL”. Następne lata przyniosły rozwój produkcji, w tym aparatury elektrycznej do tramwaju przegubowego 102N w 1969 roku oraz do tramwaju 105N w 1975 roku.

W 1992 roku, 31 grudnia, Zakład Z-6 został oddzielony od ABB „ELTA” jako samodzielna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, co zakończyło jeden z etapów bogatej historii zakładów „Woltan”.

Produkty

Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan” oferuje szeroki asortyment produktów, które są niezbędne w branży transportu publicznego. Ich oferta jest dostosowana zarówno do potrzeb tramwajów, jak i sieci kolejowej, co czyni je kompleksowym dostawcą. Oto szczegółowy wykaz produktów dostępnych dla tramwajów:

  • hamulce szczękowe,
  • impulsowe układy rozruchu i hamowania,
  • zespoły nawrotnika tramwajowego,
  • nastawniki z napędem mechanicznym,
  • rezystory,
  • wyłączniki próżniowe prądu stałego,
  • przekształtniki,
  • rozruszniki,
  • szafy i tablice aparatowe,
  • styczniki,
  • prostowniki do stacji trakcyjnych.

Podobnie, dla kolei, oferowane są następujące elementy:

  • czujniki,
  • styczniki,
  • wyłączniki szybkie dla taboru kolejowego.

Współpraca

Przedsiębiorstwo angażuje się w intensywną współpracę naukowo-badawczą, łącząc swoje siły m.in. z Katedrą Aparatów Elektrycznych Politechniki Łódzkiej.

Przypisy

  1. a b Historia [online], Woltan, 29.05.2018 r. [dostęp 29.05.2018 r.]
  2. Produkty:Tramwaje. ZAE Woltan. [dostęp 08.09.2016 r.]
  3. Produky:Kolej. ZAE Woltan. [dostęp 08.09.2016 r.]

Oceń: Zakład Aparatury Elektrycznej „Woltan”

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:10