Na przełomie grudnia 1898 roku, Łódź stała się miejscem, gdzie po raz pierwszy w Królestwie Polskim rozpoczęły kursowanie tramwaje elektryczne. Inicjatywa łódzkich fabrykantów, z Juliusem Kunitzerem na czele, doprowadziła do podpisania umowy z magistratem, co zaowocowało budową torowiska i pierwszymi kursami tramwajowymi. Dla mieszkańców Łodzi, 23 grudnia 1898 roku był datą, która na zawsze odmieniła lokalny transport publiczny.
Realizacja projektu tramwajowego rozpoczęła się od budowy linii tramwajowych wzdłuż ulic Konstantynowskiej i Średniej, oraz planów dotyczących zajezdni tramwajowej. Prace wznawiały się na ulicach, takich jak Piotrkowska, gdzie planowano doprowadzenie torów do kluczowych punktów miasta. Dla Łodzi, uruchomienie tramwajów elektrycznych stanowiło przełom zarówno komunikacyjny, jak i technologiczny, zwłaszcza że pierwsze wagony marki Herbrand dotarły do miasta z Kolonii i służyły do lat 60.
Pomimo licznych trudności, w tym problemów technicznych związanych z budową zwrotnic i mostów, dzięki determinacji lokalnych przedsiębiorców i władz miejskich, tramwaje elektryczne mogły wyruszyć na łódzkie ulice na gwiazdkę 1898 roku. Ta inicjatywa nie tylko wpłynęła na rozwój transportu, ale także na życie mieszkańców, którzy mieli okazję korzystać z nowoczesnego środka komunikacji. Wartą podkreślenia pozostaje również fakt, że Łódź stała się pionierem w wprowadzeniu elektrycznych tramwajów w regionie, co umocniło jej pozycję jako jednego z najważniejszych miast przemysłowych w Polsce.
Źródło: Urząd Miasta Łódź
Oceń: Początki tramwajów elektrycznych w Łodzi – historia z 1898 roku
Zobacz Także