Lidia Kindermann, znana również jako Lydia Kindermann, to postać, której historia jest nieodłącznie związana z muzyką operową. Urodziła się 11 lipca lub 21 września 1892 roku w Łodzi, a zmarła 4 grudnia 1953 roku w Wiedniu. Jej życie i kariera muzyczna obfitowały w interesujące wydarzenia, które pozostawiły ślad w społeczności artystycznej.
Wywodziła się z zamożnego rodu łódzkich fabrykantów o nazwisku Kindermann. W obliczu wyzwań, jakie przyniosła II wojna światowa, w 1939 roku Lidia zdobyła obywatelstwo argentyńskie, co otworzyło przed nią nowe możliwości. Była osobą o żydowskim pochodzeniu, co miało znaczący wpływ na jej życie oraz karierę w tamtych trudnych czasach.
Kariera
Lidia Kindermann, córka Juliusza Kindermanna oraz Klary z d. Steigert, rozpoczęła swoją artystyczną karierę jako solistka w latach 1915/1916. Debiutując w ramach koncertów z Łódzką Orkiestrą Symfoniczną, szybko zdobyła uznanie w świecie muzyki.
W 1917 roku wystąpiła w teatrze w Teplitz-Schönau, a od 1917 do 1921 roku była solistką opery w Grazu. Jej talent rozwijał się w dalszych latach, gdy od 1921 do 1927 roku śpiewała w Staatsoper w Stuttgarcie. W 1931 roku zadebiutowała na dużym ekranie, występując w filmie zatytułowanym Die Koffer des Herrn O.F.. Poza działalnością filmową, koncertowała z orkiestrą Concertgebouw w Amsterdamie oraz występowała w Teatrze Wagnerowskim w Bayreuth.
W latach 1927–1931 była związana ze Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, a następnie w 1933 roku opuściła Niemcy. W okresie 1934–1938 pracowała w Deutsches Theater. W 1938 roku udała się do Ameryki Południowej, gdzie w 1939 roku przyjęła argentyńskie obywatelstwo. Przez następne lata, aż do 1948 roku, pełniła funkcję solistki w Teatro Colón w Buenos Aires oraz nauczycielki śpiewu.
Po powrocie do Wiednia, Lidia Kindermann zmarła niestety w wyniku powikłań po operacji guza mózgu, a jej dziedzictwo artystyczne pozostało w pamięci wielu miłośników muzyki.
Przypisy
- a b GEDBAS: Lydia KINDERMANN [online], www.gedbas.de [dostęp 26.07.2021 r.]
- Lydia Kindermann [online], Oberon’s Grove [dostęp 06.05.2021 r.]
- Kindermann_Lydia [online], www.isoldes-liebestod.net [dostęp 06.05.2021 r.]
- Kindermann_Lydia [online], www.isoldes-liebestod.net [dostęp 05.05.2021 r.]
- Die Koffer des Herrn O.F. (1931) – IMDb. [dostęp 05.05.2021 r.]
- Aneta A. Stawiszyńska, Łódzka Orkiestra Symfoniczna czasów Wielkiej Wojny w recenzjach Feliksa Halperna, „ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA LITTERARIA POLONICA”, 2 (20), 2013, s. 63–64.
- L.T. Błaszczyk, „Żydzi w kulturze muzycznej działający na ziemiach polskich w XIX i XX wieku”, Warszawa 2014, s. 132.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Artur Rubinstein | Stanisław Rembek | Henryk Zasławski | Jacek Bieleński | Sławomir Mazurkiewicz | Tadeusz Słupecki | Wojciech Michniewski | Zbigniew Kopania | Vytautas Bacevičius | Maria Leonia Jabłonkówna | Piotr Czajkowski (malarz) | Zygmunt Sowa-Sowiński | Justyna Zbiróg | Wiesława Mazurkiewicz | Iza Lach | Tadeusz Król (reżyser) | Piotr Grobliński | Piotr Bujnowicz | Natalia Lange | Wacław BorowskiOceń: Lidia Kindermann