Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., znana powszechnie jako ŁKA, to przewoźnik kolejowy działający w Polsce, który zapewnia usługi transportowe na trasach pomiędzy różnymi miastami wchodzącymi w skład systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Warto podkreślić, że ŁKA oferuje również kursy łączące Łódź z Warszawą, co czyni ją istotnym elementem komunikacyjnym w tym regionie.
Tabor
W marcu 2012 roku, spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna zainicjowała proces przetargowy, który miał na celu pozyskanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oprócz samej dostawy, przetarg obejmował także utrzymanie tych pojazdów przez okres 15 lat oraz realizację projektu dotyczącego budowy zaplecza technicznego. W odpowiedzi na ogłoszenie oferty złożyły dwie firmy: PESA Bydgoszcz oraz Stadler Polska. Po dokładnej analizie, w październiku 2012 roku, wybrano ofertę Stadlera, który zaproponował modele pojazdów FLIRT³, a umowę podpisano 13 grudnia tego samego roku.
Pierwsze dostarczone pojazdy miały miejsce 24 kwietnia 2014 roku, zaś ostatnie z nich dotarły do Łodzi 28 lutego 2015 roku. Te nowoczesne jednostki są stacjonowane na zapleczu technicznym, które znajduje się przy stacji Łódź Widzew.
W kolejnych latach, dokładnie 28 lutego 2017, ŁKA podpisała umowę z firmą Newag S.A. na dostarczenie 14 nowoczesnych pociągów Impuls II. Łódzka kolej jest pionierem, który jako pierwszy otrzymuje te jednostki. Pierwsze cztery pojazdy mają trafić do przewoźnika do końca trzeciego kwartału 2018 roku, a kolejne zostaną dostarczone w roku 2019. Zamówione składy będą obsługiwały kluczowe połączenia, w tym:
- Skierniewice – Łowicz – Kutno,
- Łódź – Piotrków Trybunalski – Radomsko,
- Łódź – Tomaszów Mazowiecki,
- Łódź – Opoczno (po zelektryfikowaniu linii nr 25).
22 września 2017 roku podpisano dodatkową umowę z firmą Stadler Polska, która dotyczyła wydłużenia 10 z 20 posiadanych jednostek typu Flirt³ o dodatkowy, trzeci człon. Pierwsza jednostka wzbogacona o nowy skład ma być gotowa do 30 września 2018 roku, a ostateczny termin dopuszczenia do eksploatacji to 28 lutego 2019. Z kolei ostatnia jednostka ma zostać ukończona do 31 stycznia 2020 roku. Wydłużone Flirty³ będą obsługiwać rynki lokalne, w tym na trasach:
- Łódź – Kutno,
- Łódź – Łowicz,
- Łódź – Sieradz.
Tabor posiadany i planowany do zakupu oraz modernizacji
W niniejszym dokumencie przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące taboru, który jest obecnie w posiadaniu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, jak również planów dotyczących jego zakupu oraz modernizacji.
Nazwa Pojazdu | Ilość | Ilość członów | Ilość miejsc siedzących | Maksymalna prędkość | Typ napędu | Producent | Okres produkcji | Cechy | Notatki |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FLIRT³ | 10 | 2 | 120 | 160 km/h | elektryczny | Stadler | 2014–2015 | _ | _ |
FLIRT³ | 10 | 3 | 186 | 160 km/h | elektryczny | Stadler | 2014-2015 | _ | (modyfikacja 10 jednostek z lat 2014-2015) |
Impuls II | 14 | 3 | 160 | 160 km/h | elektryczny | Newag | 2018–2019 | _ | _ |
Impuls II | 5 | 3 | 140 | 160 km/h | hybrydowy | Newag | 2022 | _ | _ |
Połączenie Łódź – Warszawa
Od 13 marca 2016 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna systematycznie obsługuje weekendowe połączenia na trasie Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice – Warszawa Wschodnia. Te połączenia są oferowane w ramach kategorii ŁKA Sprinter (ŁS). Dzięki nowym kursom, od 11 grudnia 2016 roku, które rozpoczęły się w związku z otwarciem Łodzi Fabrycznej, możliwe jest kontynuowanie podróży z Warszawy bez przesiadek.
Warto zauważyć, że linia do Warszawy nie jest częścią aglomeracyjnego systemu kolei, co oznacza, że kursy odbywają się na zasadach komercyjnych. W dniu 27 marca 2018 roku wprowadzono także nową możliwość rezerwacji miejsc w pociągach ŁKA Sprinter. Rezerwację można zrealizować poprzez platformę sprzedażową KOLEO, która umożliwia graficzny wybór miejsca. W każdym pociągu dostępnych jest 52 miejsca do rezerwacji na tle ogólnej liczby od 240 do 360 miejsc siedzących, w zależności od typu jednostki.
Prezesi
W historii Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej znaczące momenty związane są z osobami pełniącymi urząd prezesa. Od 2010 do 2013 roku na czele przedsiębiorstwa stał Maciej Głowacki, który przyczynił się do rozwoju tej instytucji.
Po nim, w marcu 2013 roku, stanowisko objął Andrzej Wasilewski, który kierował organizacją aż do końca czerwca 2017 roku. Jego kadencja była czasem intensywnych zmian i rozwoju usług kolejowych w regionie.
Od 30 czerwca 2017 roku do kwietnia 2024 roku prezesem został Janusz Malinowski, który kontynuował politykę poprawy efektywności operacyjnej i zrównoważonego rozwoju kolei aglomeracyjnej. Następującą po nim zmianę stanowiska zaplanowano na 3 września 2024 roku, kiedy to nowym prezesem będzie Maciej Sobieraj.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Magellan (przedsiębiorstwo) | Pelion (przedsiębiorstwo) | Pan tu nie stał | Tatuum | Grupa Atlas | Eko-Vit | Hexeline | FPL | Redan (przedsiębiorstwo) | Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Łodzi | Sat Film | Zakłady Chemiczne Organika | Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 | Toya (operator telewizji kablowej) | Se-ma-for | MakoLab | Bilplast | Petecki (przedsiębiorstwo) | Monnari Trade | SBS (polskie przedsiębiorstwo)Oceń: Łódzka Kolej Aglomeracyjna (przedsiębiorstwo)