Pan tu nie stał


Firma Pan tu nie stał to polski przedsiębiorca, który z siedzibą w Łodzi zajmuje się unikalnym projektowaniem oraz dystrybucją odzieży i przeróżnych akcesoriów, w tym także przedmiotów związanych z domem oraz książek.

Charakterystycznym elementem działalności tej marki jest inspiracja estetyką lat PRL, co znajduje odzwierciedlenie w jej kreatywnych wzorach oraz projektach, które przywołują na myśl stylistykę epoki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Historia

Firma „Pan tu nie stał” została założona przez małżeństwo Justynę Burzyńską oraz Macieja Lebiedowicza w 2006 roku. Ich pierwotnym celem było promowanie polskiego wzornictwa poprzez prowadzenie bloga internetowego. Z czasem zamieszczali na nim fotografie przedmiotów, które posiadają, pochodzących z lat 60., 70. i 80. XX wieku. Wśród tych itemów najczęściej znalazły się plakaty, ilustracje książkowe, okładki starych magazynów, etykiety oraz opakowania. Zainteresowanie internatów skłoniło ich do stworzenia własnej kolekcji t-shirtów, inspirujących się stylistyką PRL.

Początkowo koszulki były wyprodukowane w ich domowej wytwórni, jednak z biegiem czasu oferta została znacząco poszerzona. Pierwszy stacjonarny sklep otworzyli w 2009 roku przy ul. Jaracza 45 w Łodzi. Zaledwie rok później przenieśli go na ul. Kilińskiego, do lokalu po Cepelii, a w 2012 roku urządzenia ich sklep na Off Piotrkowska, gdzie sprzedają swoje produkty do dziś. W 2014 roku otworzyli oddział w Warszawie na ul. Koszykowej, a w 2015 roku sklep w Krakowie w Hotelu Forum, który później został przeniesiony na ul. Nadwiślańską.

Od początku działalności firma kładzie duży nacisk na swoje lokalne korzenie. Wzory, które wykorzystują w produkcji, często nawiązują do ich siedziby. Przykłady to koszulki z napisem „ŁDZ” oraz kubki z falującym napisem „Łódź”. Co więcej, zdecydowana większość asortymentu jest wytwarzana na terenie Łodzi, przy udziale wielu lokalnych artystów, co dodatkowo wzmacnia ich więź z regionem.

Wystawy

Firma „Pan tu nie stał” brała udział w licznych wystawach zarówno krajowych, jak i zagranicznych. do ich istotnych osiągnięć należą:

  • Berlin 2011 – Dizajn dla wolności,
  • Łódź 2011 – Must have Lodzdesign,
  • Tokio 2011 – Dizajn dla wolności,
  • Łódź 2012 – Must have Lodzdesign,
  • Mediolan 2012 – Must have Lodzdesign 2011,
  • Sztokholm 2012 – Dizajn dla wolności,
  • Warszawa 2014 – Typopolo,
  • Bruksela 2014 – Design September,
  • Gdynia, Warszawa, Wrocław, Cieszyn, Kielce 2015/2016 – Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych,
  • Nowy Jork 2016 – Pole Position. Best Brands from Poland podczas Wanted Design,
  • Reykjavik 2016 – Places of Origin. Polish Graphic Design in Context. DesignMarch.

Nagrody

Na przestrzeni lat firma zdobyła wiele prestiżowych nagród, w tym:

  • 2010 – Punkt dla Łodzi w kategorii Twórcze szaleństwo,
  • 2011 – Projekt Roku – Polski Konkurs Graficzny w kategorii Etyka,
  • 2011 – Ikona kreatywności 2011 w konkursie „Pokaż się – Biznes dla Łodzi” za video Łódzki Przemysł Bawełniany,
  • 2011 – Must Have Lodzdesign 2011 za książeczkę „Siała baba mak”,
  • 2012 – European Design Festival – Brąz w kategorii Brand Implementation,
  • 2012 – Must Have Lodzdesign 2012 za „koszulki”,
  • 2013 – Must Have Lodzdesign 2013 za „etykiety na przetwory”,
  • 2014 – Best Shop Concept 2014.

Przypisy

  1. Pan tu nie stał, czyli PRL w nowoczesnym wydaniu | Przegląd [online], 26.05.2018 r. [dostęp 26.05.2018 r.]
  2. Maciej Lebiedowicz z żoną: twórcy marki „Pan tu nie stał” - Gospodarka - polskieradio.pl [online], 26.05.2018 r. [dostęp 26.05.2018 r.]
  3. Pan tu nie stał | OFF Piotrkowska [online], offpiotrkowska.com [dostęp 26.05.2018 r.]
  4. a b c d e O nas - Pan tu nie stał [online], 26.05.2018 r. [dostęp 26.05.2018 r.]

Oceń: Pan tu nie stał

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:16