Paweł Klecki


Paweł Klecki, znany również pod nazwiskiem Paul Kletzki, to postać, która z pewnością zapisała się złotymi literami w historii muzyki. Urodził się 21 marca 1900 roku w Łodzi, w Polsce, a swoje życie zakończył 5 marca 1973 roku w Liverpoolu, na terenie Wielkiej Brytanii.

Jego niezwykle różnorodna kariera obejmowała zarówno prowadzenie orkiestr, jak i tworzenie kompozycji muzycznych. Pochodził z żydowskiej rodziny, a jego dziedzictwo kulturowe niewątpliwie wpływało na jego twórczość oraz styl dyrygentury. Klecki stał się także ważnym przedstawicielem muzyki polskiej na światowej scenie.

Życiorys

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął, gdy miał zaledwie 9 lat. Jego pierwsza nauczycielka to Róża Schindler-Süss. W wieku 15 lat miał okazję występować podczas otwarcia Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej. W czasie I wojny światowej znalazł się na froncie, a lata 1915–1919 spędził grając w Łódzkiej Orkiestrze Symfonicznej. W tym okresie studiował również kompozycję pod skrzydłami Juliusza Wertheima oraz dyrygenturę u Emila Młynarskiego. Ponadto w latach 1918–1921 wciąż rozwijał swoją wiedzę na temat filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Był uczestnikiem wojny polsko-radzieckiej w latach 1920-1921.

W 1921 roku przeniósł się do Berlina, gdzie kontynuował naukę u Juliusza Wertheima oraz Friedricha Ernsta Kocha na Hochschule für Musik. W 1923 roku miał miejsce jego debiut jako dyrygenta, a od 1925 roku współpracował z Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną oraz innymi orkiestrami niemieckimi. W roku 1933 wyemigrował z Niemiec do Włoch, gdzie przez pewien czas uczył kompozycji i orkiestracji w Scuola Superiore di Musica w Mediolanie. W latach 1937–1938 pełnił rolę dyrygenta w Filharmonii Charkowskiej. Po wybuchu II wojny światowej osiedlił się w Szwajcarii, gdzie w 1947 roku przyjął obywatelstwo tego kraju.

W 1940 roku rozpoczął współpracę z Orchestre de la Suisse Romande w Genewie, a w 1943 roku objął kierownictwo festiwali muzycznych w Lozannie. W roku 1946, na zaproszenie Arturo Toscaniniego, uczestniczył w koncertach, które miały na celu uświetnienie otwarcia Teatro alla Scala po wojnie, dyrygując między innymi Uwerturą Antoniego Szałowskiego. Jego debiut w Londynie miał miejsce w 1947 roku, kiedy to stanął za pulpitem dyrygenckim London Philharmonic Orchestra.

W latach 1954–1955 współpracował z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, koncertując zarówno w Europie, jak i Ameryce Południowej (m.in. w 1955 z Israel Philharmonic Orchestra). Od 1958 roku osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie najpierw prowadził Philadelphia Orchestra, a od 1958 do 1963 roku Dallas Symphony Orchestra. W latach 1964–1966 pełnił podobną rolę w Bernie, a następnie od 1966 do 1970 roku był dyrektorem generalnym Orchestre de la Suisse Romande. Jego działalność artystyczna obejmowała również koncerty w Polsce z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.

Napisał około 30 utworów, w tym trzy symfonie oraz dwa koncerty (na skrzypce i fortepian). Choć jego prace były wykonywane, większą część życia poświęcił dyrygenturze. Zmarł tragicznie podczas próby z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra.

W 2023 roku w Muzeum Miasta Łodzi zrealizowano wystawę poświęconą jego osobie, zatytułowaną „Paweł Klecki i muzyka Łodzi”.

Ważniejsze kompozycje

Paweł Klecki był niezwykle płodnym kompozytorem, którego twórczość obfituje w różnorodne formy muzyczne. Jego ważniejsze dzieła obejmują szeroki wachlarz utworów zarówno na instrumenty solowe, jak i orkiestrę.

  • Kwartet smyczkowy a-moll op. 1 (1923),
  • Cztery pieśni op. 2 na głos i fortepian (1923),
  • Trzy pieśni nocne op. 3 na głos i fortepian (1923),
  • Trzy preludia op. 4 na fortepian (1923),
  • Trzy pieśni op. 6 na głos i fortepian (1923),
  • Sinfonietta e-moll op. 7 na orkiestrę (1923),
  • Fantazja c-moll op. 9 na fortepian (1924),
  • Kwartet smyczkowy nr 2 c-moll op. 13 (1925),
  • Osiem pieśni op. 15 na głos i fortepian (1926),
  • Trio fortepianowe D-dur op. 16 (1926),
  • Symfonia d-moll op. 17 na orkiestrę (1927),
  • Symfonia nr 2 g-moll op. 18 na głos i orkiestrę (1927),
  • Koncert skrzypcowy op. 19 (1928),
  • Wariacje orkiestrowe op. 20 (1929),
  • Introduction und Rondo op. 21 na skrzypce i fortepian (1930),
  • Koncert fortepianowy op. 22 (1930),
  • Kwartet smyczkowy nr 3 d-moll op. 23 (1931),
  • Capriccio op. 24 na orkiestrę (1931),
  • Muzyka koncertowa op. 25 na orkiestrę (1932),
  • Sonata skrzypcowa op. 26 (1933),
  • Mała partita op. 27 na fortepian (1933),
  • Trio smyczkowe op. 29 (1934),
  • Suita liryczna op. 30 na orkiestrę (1938),
  • Symfonia nr 3 op. 31 na orkiestrę (1939),
  • Trio na flet, skrzypce i wiolonczelę op. 32 (1940),
  • Concertino op. 34 na orkiestrę (1940),
  • Wariacje na temat E. Jacques Dalcroze’a op. 37 na orkiestrę (1940).

Jego twórczość jest dokumentem bogatej estetyki i różnorodności muzycznej, która była ważnym elementem epoki, w której tworzył. Z zawartych w nim utworów można dostrzec nie tylko jego talent kompozytorski, ale również umiejętność interpretacji różnych stylów muzycznych. Źródło: Instytut Adama Mickiewicza.

Przypisy

  1. "Paweł Klecki i muzyka Łodzi" - wystawa o łodzianinie światowego formatu [online], trojka.polskieradio.pl [dostęp 15.02.2024 r.]
  2. Klecki Remembered in Łódź – Polish Music Center [online], polishmusic.usc.edu [dostęp 15.02.2024 r.]
  3. y, Paweł Klecki – łodzianin w wielkim świecie [online], www.polityka.pl, 2023 [dostęp 15.02.2024 r.]
  4. Paul Kletzki [online], AllMusic [dostęp 22.03.2023 r.]
  5. a b c d e f g h i MałgorzataM. Kosińska MałgorzataM., Paweł Klecki [online], Instytut Adama Mickiewicza, 2008 [dostęp 22.03.2023 r.]
  6. a b c d e f Marian Fuks Muzyka ocalona. Warszawa 1989, s. 204–207.

Oceń: Paweł Klecki

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:17