Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej


Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej odgrywa kluczową rolę w kształceniu studentów oraz prowadzeniu badań w dziedzinie nauk technicznych. Politechnika Łódzka, znana z swojej długoletniej tradycji, powołała ten wydział 24 maja 1945 roku, co miało miejsce w kontekście podpisania dekretu o utworzeniu uczelni.

Wydział oferuje bogaty wachlarz programów edukacyjnych, w tym studia stacjonarne, niestacjonarne, doktoranckie oraz podyplomowe. Jest to miejsce, gdzie kształceni są przyszli inżynierowie na siedmiu podstawowych kierunkach, które są zaliczane do nauk technicznych. Kształcenie odbywa się zarówno w trybie dziennym, jak i zaocznym, co pozwala na elastyczność i dostosowanie do potrzeb studentów.

Co więcej, Wydział Mechaniczny współpracuje z innymi jednostkami Politechniki, w tym z Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej (IFE), oferując zajęcia w języku angielskim dla kierunku „Mechanika i Budowa Maszyn”. Taka współpraca umożliwia studentom nabywanie umiejętności nie tylko lokalnie, ale także na międzynarodowej scenie akademickiej.

Historia

Na podstawie Dekretu Rady Ministrów z dnia 24 maja 1945 roku, Wydział Mechaniczny, wspierany przez Oddział Włókienniczy, powstał równocześnie z utworzeniem Politechniki Łódzkiej. Od momentu swojego założenia, jednostka ta wyróżniała się silną bazą naukową, co było wynikiem doboru kadry akademickiej z wysokim doświadczeniem zarówno w zakresie nauki, jak i dydaktyki. Większość z nich stanowili profesorowie Politechniki Warszawskiej.

Na samym początku Wydział posiadał 16 samodzielnych pracowników naukowych. W dniu 26 czerwca 1945 roku odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Wydziału, które miało kluczowe znaczenie dla dalszego funkcjonowania instytucji. Na tym spotkaniu na dziekana powołano profesora Bolesława Tołłoczko, a także podjęto wiele znaczących uchwał dotyczących działalności Wydziału Mechanicznego. Ustalono, że zajęcia dydaktyczne rozpoczną się już z nowym rokiem akademickim, obejmując wszystkie cztery lata studiów na pięciu odrębnych specjalnościach: energetyczno-konstrukcyjnej, kolejowo-komunikacyjnej, samochodowej, technologicznej oraz włókienniczej.

Ta decyzja została podjęta z myślą o różnorodnych poziomach zaawansowania kandydatów oraz w odpowiedzi na aktualne potrzeby rynku pracy. Wdrożenie tych planów wymagało ogromnego wysiłku oraz zaangażowania całego zespołu wykładowców, aby w tak krótkim czasie możliwe stało się zainicjowanie zgodnych z ustawą działań Wydziału. Szczególną rolę odegrał w tym procesie profesor Bohdan Stefanowski, pierwszy rektor Politechniki Łódzkiej, który był także członkiem Rady Wydziału Mechanicznego. Dzięki jego staraniom, w październiku 1945 roku zdołano rozpocząć zajęcia w pierwszym roku akademickim nowej uczelni.

W pierwszym roku funkcjonowania Wydziału naukę rozpoczęło 523 studentów, w tym 259 na pierwszym roku. Już w latach 1946/47 wykształcenie zdobyło 46 absolwentów z tytułem magistra inżyniera. Na etapie pierwszego roku działalności, na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej stworzono 15 katedr oraz 15 zakładów. Wśród nich znajdowały się:

  • Katedra i Zakład Matematyki,
  • Katedra Mechaniki,
  • Katedra Części Maszyn,
  • Katedra i Zakład Metalurgii,
  • Katedra Obróbki Metali I,
  • Katedra Obróbki Metali II,
  • Katedra i Zakład Dźwignic,
  • Katedra i Zakład Techniki Cieplnej,
  • Katedra i Zakład Kotłów Parowych,
  • Katedra Turbin Parowych i Maszynoznawstwa z Zakładem Turbin Parowych,
  • Katedra Silników Spalinowych Stałych z Zakładem Silników Spalinowych,
  • Katedra i Zakład Silników Samochodowych i Lotniczych,
  • Katedra i Zakład Silników Wodnych i Pomp,
  • Katedra i Zakład Włókienniczy,
  • Katedra i Zakład Parowozów.

W 1970 roku miała miejsce znaczna reorganizacja wewnętrzna Wydziału Mechanicznego, gdy na podstawie Zarządzenia Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 kwietnia 1970 roku, katedry i zakłady zostały zamienione w instytuty, które stały się podstawowymi jednostkami organizacyjnymi wydziałów. W wyniku tego zmieniającego kierunku, na Wydziale Mechanicznym powstało 7 instytutów:

  • Instytut Mechaniki Stosowanej,
  • Instytut Konstrukcji Maszyn,
  • Instytut Materiałoznawstwa i Technologii Metali,
  • Instytut Obrabiarek i Technologii Budowy Maszyn,
  • Instytut Techniki Cieplnej i Chłodnictwa,
  • Instytut Maszyn Przepływowych,
  • Instytut Pojazdów.

Warto zwrócić uwagę na znaczące osiągnięcia Wydziału Mechanicznego dotyczące tworzenia nowych jednostek dydaktycznych w innych lokalizacjach. Wydział był współorganizatorem stacjonarnego kursu studiów zawodowych, który miał miejsce w punkcie konsultacyjnym w Płocku, organizowanym przez Politechnikę Łódzką w roku akademickim 1963/64. Wydział ten prowadził w tej lokalizacji większość zajęć dydaktycznych aż do momentu, gdy punkt został przekazany Politechnice Warszawskiej.

Dodatkowo, w 1968 roku, Wydział Mechaniczny stworzył punkt konsultacyjny zawodowych studiów stacjonarno-zaocznych w Piotrkowie Trybunalskim, który funkcjonował do 1979 roku i zakończył działalność na skutek nowej ustawy o szkolnictwie wyższym. Największym osiągnięciem Wydziału w tym okresie było zorganizowanie Oddziału Mechanicznego w Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej, który od 1981 roku przekształcił się w samodzielny Wydział Budowy Maszyn w tejże Filii.

Jednostki organizacyjne Wydziału Mechanicznego

W skład Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej wchodzi trzy instytuty oraz sześć katedr. Oto szczegółowy podział:

  • Instytut Inżynierii Materiałowej
    • Zakład Inżynierii Powierzchni i Obróbki Cieplnej,
    • Zakład Inżynierii Biomedycznej i Materiałów Funkcjonalnych,
    • Zakład Tworzyw Metalowych Kompozytów i Ceramiki,
    • Zakład Metod Numerycznych w Nauce o Materiałach,
    • Zakład Biofizyki,
    • Zakład Inżynierii Powłok i Materiałów Niemetalowych.
  • Instytut Obrabiarek i Technologii Budowy Maszyn
    • Zakład Obróbki Skrawaniem i Narzędzi,
    • Zakład Obrabiarek,
    • Zakład Robotyki i Automatyzacji,
    • Zakład Zarządzania, Nauk Ekonomicznych i Prawnych.
  • Instytut Maszyn Przepływowych
    • Zakład Maszyn Wodnych i Mechaniki Płynów,
    • Zakład Turbin i Sprężarek,
    • Zakład Aparatury Medycznej,
    • Zakład Diagnostyki i Automatyki Urządzeń Przepływowych,
    • Zakład Metrologii Przepływów,
    • Zakład Techniki Cieplnej i Chłodnictwa.
  • Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn
    • Zakład Pojazdów,
    • Zakład Podstaw Budowy Maszyn,
    • Zakład Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania.
  • Katedra Wytrzymałości Materiałów i Konstrukcji
  • Katedra Dynamiki Maszyn
  • Katedra Automatyki, Biomechaniki i Mechatroniki
  • Katedra Technologii Materiałowych i Systemów Produkcji

Władze Wydziału Mechanicznego

W skład Władz Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej wchodzą niezwykle kompetentni i doświadczeni pracownicy naukowi, którzy pełnią kluczowe role w zarządzaniu oraz rozwoju wydziału.

  • Dziekan Wydziału: prof. dr hab. inż. Tomasz Kubiak,
  • Prodziekan ds. Rozwoju: prof. dr hab. inż. Łukasz Kaczmarek,
  • Prodziekan ds. Kształcenia: dr inż. Małgorzata Sikora, prof. uczelni,
  • Prodziekan ds. Studenckich: dr Bartłomiej Zagrodny.

Poczet dziekanów

Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej pełnili zaszczytne funkcje dziekanów znakomici specjaliści. Oto lista osób, które przewodziły tej jednostce:

  • prof. zwycz. inż. Bolesław Tołłoczko (1945–1946),
  • prof. nadzw. inż. Kazimierz Zembrzuski (1946–1948),
  • prof. zwycz. inż. Aleksander Uklański (1948–1952),
  • prof. zwycz. mg. inż. Jan Werner (1952–1954),
  • prof. zwycz. mgr. inż. Jerzy Werner (1954–1955, 1960–1962),
  • prof. zwycz. inż. Michał Skarbiński (1955–1956),
  • prof. zwycz. dr inż. Aleksy Piątkiewicz (1956–1958),
  • prof. zwycz. dr inż. Jerzy Leyko (1958–1960),
  • prof. zwycz. dr inż. Janusz Szreniawski (1962–1964),
  • prof. nadzw. dr inż. Włodzimierz Merc (1964–1968),
  • prof. zwycz. dr inż. Zdzisław Parszewski (1968–1969),
  • prof. zwycz. dr inż. Władysław Gundlach (1969–1971),
  • prof. zwycz. dr hab. inż. Jerzy Lanzendoerfer (1971–1975),
  • doc. dr inż. Ryszard Przybylski (1975–1977),
  • doc. dr inż. Mirosław Banasiak (1977–1981),
  • prof. nadzw. dr hab inż. Zbyszko Kazimierski (1981–1987),
  • prof. nadzw. dr inż. Jan Krysiński (1987–1990),
  • prof. dr Eur–Ing. Andrzej Koziarski (1990–1996),
  • prof. dr hab. inż. Marian Królak (1996–2002),
  • prof. dr hab. inż. Piotr Kula (2002–2008),
  • prof. dr hab. inż. Bogdan Kruszyński (2008–2016),
  • prof. dr hab. inż. Tomasz Kubiak (2016- ).

Kierunki Kształcenia

Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej oferuje zróżnicowany program edukacyjny, który obejmuje studia stacjonarne i niestacjonarne na poziomie licencjackim oraz magisterskim, prowadzone w siedmiu distinct kierunkach. Poniżej przedstawiamy listę tych kierunków:

  • automatyka i robotyka,
  • energetyka,
  • mechanika i budowa maszyn,
  • mechatronika,
  • inżynieria materiałowa,
  • inżynieria produkcji,
  • transport,
  • inżynieria kosmiczna.

Warto także dodać, że studia trzeciego stopnia są dostępne na trzech kierunkach, co dodatkowo poszerza możliwości kształcenia:

  • budowa i eksploatacja maszyn,
  • mechanika,
  • inżynieria materiałowa.

Oprócz programów I, II i III poziomu, Wydział Mechaniczny oferuje również studia podyplomowe, które obejmują szereg specjalistycznych tematów:

  • bezpieczeństwo i higiena pracy,
  • dynamika i diagnostyka techniczna systemów wirujących maszyn przepływowych,
  • metrologia wielkości nieelektrycznych,
  • pompy przepływowe,
  • eksploatacja rurociągów wysokoprężnych,
  • sprężarki i wentylatory.

Przypisy

  1. http://www.mechaniczny.p.lodz.pl/studia_podyplomowe.html | tytuł = Studia podyplomowe | opublikowany = MECH, Politechnika Łódzka
  2. Program studiów w języku angielskim semestr 7–8.
  3. Program studiów w języku angielskim semestr 1–6.
  4. Krótka historia Wydziału Mechanicznego.

Pozostałe obiekty w kategorii "Uczelnie":

Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi | Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi | Wydział Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi | Wydział Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi | Wyższa Szkoła Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi | Wyższe Seminarium Duchowne Franciszkanów w Łodzi | Wyższe Seminarium Duchowne w Łodzi | Centrum Kształcenia Międzynarodowego | Wydział Lekarski Uniwersytetu Medycznego w Łodzi | Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych Politechniki Łódzkiej | Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego | Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi | Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi | Wydział Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi | Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego | Wydział Farmaceutyczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi | Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego | Wschód-Zachód Szkoła Wyższa im. Henryka Jóźwiaka w Łodzi | Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi

Oceń: Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:9