Agnieszka Jakimiak, urodzona w 1987 roku w Łodzi, to postać o wielu talentach w polskim świecie sztuki. Pełni rolę reżyserki, dramaturżki oraz dramatopisarki, a jej twórczość obejmuje zarówno pisanie dramatów, jak i recenzji, które są szeroko doceniane.
W 2010 roku zdobyła I miejsce w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, co stanowi znaczące osiągnięcie w jej karierze. Kolejnym wyróżnieniem była nominacja do Paszportu Polityki w kategorii Teatr w 2022 roku, co podkreśla jej wpływ na współczesne życie teatralne w Polsce.
Biografia
W ramach Międzywydziałowych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim Agnieszka Jakimiak ukończyła studia w Instytucie Kultury Polskiej w 2013 roku. Następnie podjęła naukę na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, gdzie zdobyła wiedzę na temat sztuk performatywnych. Ostatecznie uzyskała tytuł Doktora Filozofii na Wydziale Dramatu, Teatru i Tańca w Royal Holloway, University of London.
Od 2015 roku artystka współpracuje z Mateuszem Atmanem, tworząc razem różnorodne spektakle. Do ich wspólnych projektów należy reżyseria przedstawień takich jak Strach zżerać duszę oraz Martwa natura, które można zobaczyć w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Inne warte uwagi spektakle to Kongres futurologiczny, nosexnosolo oraz Chamstwo, które były prezentowane w Wrocławskim Teatrze Współczesnym.
Agnieszka Jakimiak jest również uznawana za autorkę opracowań dramaturgicznych oraz tekstów do spektakli reżyserowanych przez Weronikę Szczawińską, takich jak Geniusz w golfie, Jak być kochaną oraz RE//MIX Zamkow: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem. Ponadto, współpracowała z Goranem Injacem i Joanną Wichowską przy realizacji projektów z Oliverem Frljiciem, w tym w spektaklach Nie-boska komedia. Szczątki, Nie-boska komedia. Wyznanie oraz Klątwa.
W sezonie 2014/2015 artystka pełniła rolę dramaturżki w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Jej twórczość była również prezentowana w formie publikacji na łamach czasopism takich jak „Dwutygodnik”, „Didaskalia”, „Kino”, „Res Publica Nowa” oraz „Ha!art”.
Przypisy
- DariuszD. Pawłowski DariuszD., Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi: Nie wyrosnąć z rave’u wolności RECENZJA [online], Dziennik Łódzki, 23.11.2023 r.
- AgnieszkaA. Jakimiak AgnieszkaA., Theatre under Suspicion: How does Self-Censorship Manifest Itself in Contemporary European Theatre and Performing Arts? [online], 2024 [dostęp 30.09.2024 r.]
- TEATR, Nominacja w kategorii Teatr: Agnieszka Jakimiak [online], www.polityka.pl, 2022 [dostęp 30.09.2024 r.]
- Royal Holloway Ma Agnieszka Jakimiak | Postgraduate Research Student [online], www.theatreolympics2016.pl [dostęp 03.06.2021 r.] (ang.).
- Agnieszka Jakimiak | Olimpiada Teatralna 2016 [online], www.theatreolympics2016.pl [dostęp 08.03.2017 r.] (pol.).
- a b Nie ma już więcej domu / Teatr / dwutygodnik.com [online], www.dwutygodnik.com [dostęp 01.07.2021 r.] (pol.).
- TEATR, https://culture.pl/pl/tworca/agnieszka-jakimiak
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Józef Łodyński | Henryk Płóciennik | Franciszek Walicki | Natalia Jaroszewska | Chivas (raper) | Grzegorz Woźniak (pisarz) | Jeszajahu Szpigel | Robert Waga | Czesław Bartkowski | Iwona Racz-Szczygielska | Krzysztof Rynkiewicz (reżyser) | Zenon Płoszaj | Andrzej Czulda | Bogusław Semotiuk | Ludwik Fryde | Andrzej Lewandowski (operator dźwięku) | Jacek Kopczyński | Zbigniew Kostrzewiński | Tatiana Okupnik | Piotr Sobociński jr.Oceń: Agnieszka Jakimiak