Jakub Rajnglas


Jakub Rajnglas, znany również pod innymi nazwiskami takimi jak Jakub-Wolf Rejnglas, Jakub Rejnglas, Jakov Reinglas oraz Jacob Reinglass, przyszedł na świat 14 marca 1904 roku w Łodzi. Był to polski aktor o żydowskich korzeniach, który zdobył uznanie przede wszystkim dzięki swoim występom w przedwojennych żydowskich filmach oraz spektaklach teatralnych w języku jidysz.

Jego wczesne życie i działalność artystyczna mają swoje korzenie w Łodzi, skąd pochodził. W okresie międzywojennym związał się z krakowskim zespołem aktorskim prowadzonym przez Idę Kamińską, gdzie był postrzegany jako wybitny aktor. W recenzjach jego występów często podkreślano jego talent, szczególnie w kontekście roli Dziadka w komedii "Madame Lohengrin" z 1932 roku.

Wraz z żoną, Zisl Gorlitską, Rajnglas występował również za granicą, jednak w 1938 roku zdecydowali się wrócić do Polski. Niestety, okres II wojny światowej przyniósł im dramatyczne zmiany, gdyż przebywał na terenie Związku Sowieckiego, co w znaczący sposób wpłynęło na jego życie artystyczne.

Po zakończeniu wojny aktor powrócił do Polski, gdzie dołączył do zespołu teatralnego "Sziraim", założonego w 1945 roku. Po niedługim czasie zdecydował się jednak na wyjazd z kraju, kierując się do Linzu, gdzie kontynuował występy w żydowskich teatrach, głównie w obozach dla ocalonych. W 1948 roku opuścił Europę, wraz z żoną i synem osiedlając się w Kanadzie, a dokładniej w Toronto, gdzie również występował, w tym w programach lokalnej telewizji.

Przypisy

  1. a b Agnieszka Ilwicka. Grand Illusion? The Phenomenon of Jewish Life in Poland after the Holocaust in Lower Silesia. „The Person and the Challenges”. 4 (2), 01.10.2014 r. Kraków. DOI: 10.15633/pch.663.
  2. a b Teatr żydowski na Dolnym Śląsku. Uniwersytet Wrocławski, 10.01.2012 r. [dostęp 14.08.2015 r.]
  3. Mirosława Bułat: Krokewer Jidisz Teater. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 01.01.2006 r.
  4. M. K.. Madame Lohengrin. „Nowy Dziennik”, 30.11.1932 r.
  5. Kazimierz Nowacki. Teatry żydowskie w Krakowie. „Pamiętnik Teatralny”. 42, 01.01.1992 r.

Oceń: Jakub Rajnglas

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:16