Shamai Haber


Shamai Haber, znany również w języku hebrajskim jako ‏שמאי הבר‎, urodził się 15 lutego 1922 roku w Polsce. Jego twórczość artystyczna związana jest z rzeźbiarstwem, w którym zasłynął na arenie międzynarodowej. Haber zmarł 24 sierpnia 1995 roku w Paryżu, pozostawiając po sobie znaczący ślad w świecie sztuki.

Jako izraelsko-francuski artysta, Haber był symbolem połączenia różnych kultur i tradycji, co wpłynęło na jego unikalny styl rzeźbiarski.

Życiorys

Szamaj Haber, urodzony w Polsce, przynależał do rodziny artystycznej, a w jego bliskim otoczeniu znajdowało się wielu kuzynów, którzy również zajmowali się sztuką i osiedlili w Paryżu. W 1935 roku, wraz z rodziną, przeniósł się do Luksemburga, a potem osiedlił w Mandacie Palestyny. W latach 1939–1941 pełnił służbę w „Policji Osiedli Hebrajskich”, zamieszkując w Ajjelet ha-Szachar oraz będąc częścią Gwardii Jordana.

W około 1944 roku dołączył do pracowni Avni, gdzie rozpoczął naukę rzeźby pod okiem Moshe Sternshusa. W drugiej połowie lat 40. XX wieku związał się z Icchakiem Danzigerem, a jego twórczość w początkowym etapie miała charakter figuratywny. Z czasem jednak zaczął eksperymentować z formami abstrakcyjnymi i rzeźbą środowiskową. Uczył się w Akademii Sztuk Pięknych w Tel Awiwie, a w 1949 roku wyjechał do Francji, gdzie osiedlił się w paryskiej dzielnicy Montparnasse.

Od 1954 roku zaczął tworzyć rzeźby z ogromnych bloków kamienia, które łączył w unikalne kompozycje. Wiele z jego dzieł znalazło swoje miejsce w parkach oraz jako elementy fontann. Powierzchnie kamienne, w tym granitowe i marmurowe, pozostawiał w głównej mierze w stanie surowym, z minimalnym tylko polerowaniem. W 1959 roku Haber został wyróżniony nagrodą Antoine Bourdelle’a, a tego samego roku jego dwie rzeźby, wybrane przez Brama Hammachera, trafiły do Muzeum Kröller-Müller z okazji otwarcia parku rzeźb.

Dwa lata później, w 1960 roku, został zaproszony przez Willema Sandberga z Stedelijk Museum do Amsterdamu, gdzie zgodnie z planem wystawił swoje prace w parku w Otterlo. Od tej pory jego działalność artystyczna koncentrowała się głównie we Francji, nigdy nie powracając do Izraela. W 1961 roku, wspólnie z Icchakiem Danzigerem, reprezentował Izrael na wystawie rzeźby Jeune w Musée Rodin w Paryżu. W 1965 roku współpracował z Danzigerem przy tworzeniu monumentalnej rzeźby przy wejściu do Muzeum Izraela w Jerozolimie, która zapisała się w historii jako największa rzeźba, jaką kiedykolwiek stworzono w tym kraju.

W 1988 roku, Haber zrealizował swoje najbardziej znane dzieło, fontannę „Le Creuset du temps” na Place de Catalogne w Paryżu, w pobliżu swojej pracowni. Zmarł nagle na atak serca w swoim paryskim studiu, a jego ostatnie miejsce spoczynku znajduje się na Cmentarzu Montparnasse.

Przypisy

  1. "The Israel Museum, Jerusalem". 05.03.2016 r.
  2. Shamai Haber, Information Center of Israel Art
  3. Abramson, Glenda (12.2004 r.). Encyclopedia of Modern Jewish Culture. ISBN 978-0-203-49435-6
  4. Montparnasse (cimetière), Shamaï Haber

Oceń: Shamai Haber

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:13