Mira Hamermesh, wybitna polska reżyserka i producentka filmowa, przyszła na świat 15 lipca 1923 roku w Łodzi, a swoje ostatnie dni spędziła w Londynie, gdzie zmarła 19 lutego 2012 roku. Pochodząca z żydowskiej rodziny artystka posiadała także talent malarski, który realizowała na różnych płaszczyznach sztuki.
Jako najmłodsza z trojga dzieci w rodzinie, która prowadziła fabrykę wyrobów gumowych, Mira w 1939 roku musiała uciekać z kraju, gdy wojska niemieckie zajęły Polskę. Wraz z bratem przez Związek Radziecki dotarła do Palestyny w 1941 roku, gdzie zaczęła rozwijać swoje artystyczne zainteresowania.
Hamermesh studiowała malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych i Wzornictwa Besaleela. Jej debiutancka, solowa wystawa miała miejsce w galerii Cabinet of Arts w Jerozolimie w 1943 roku, co stanowiło istotny krok w jej twórczej karierze. Po wojnie uzyskała stypendium od British Council, co umożliwiło jej wyjazd do Londynu na studia w Slade School of Fine Arts, gdzie miała zaszczyt uczyć się pod okiem znakomitego malarza, Josefa Hermana.
W 1952 roku Mira Hamermesh zawarła związek małżeński z Richardem Coopmanem. Po kilku latach, w 1960 roku, postanowiła wrócić do Polski, aby podjąć studia filmowe w Szkole Filmowej w rodzinnym mieście.
Kolejnym krokiem w jej karierze było powroten do Izraela w 1968 roku, gdzie zaangażowała się w tworzenie izraelńskiej telewizji. Jej prace dokumentalne skupiały się na historiach osób ocalałych z gett oraz żołnierzy zaangażowanych w Wojnę sześciodniową z 1967 roku.
Po powrocie do Wielkiej Brytanii Mira próbowała zainteresować swoje filmy dokumentalne BBC. Jednak dopiero w 1972 roku jej dzieło pt. "Dwie kobiety", koncentrujące się na różnicach w statusie kobiet w kapitalizmie i komunizmie, przyciągnęło uwagę komercyjnej stacji Thames Television.
W 1985 roku stworzyła kontrowersyjny film "Maids and Madams", który ukazywał relacje między białymi kobietami a ich afrykańskimi służącymi w zamożnym Johannesburgu. Film ten zyskał uznanie, zdobywając cztery nagrody, w tym prestiżową Prix Italia. Jej filmografia poszerzała się o dalsze dzieła, w tym trylogię filmów dotyczących zawirowań społecznych i politycznych, takich jak "Rozmawiając z wrogiem" w 1987 roku oraz "Caste at Birth" w 1990 roku, która przybliżała życie kasty niedotykalnych w Indiach.
W 1992 roku Mira zrealizowała dla BBC2 film "Loving the Dead", który wykreował obraz polskich miast z wędrówkami duchów milionów ofiar II wojny światowej, pewnie oddając tragedię tamtych czasów.
W 2004 roku wydała swoje wspomnienia pt. "Rzeka wściekłych psów", które stanowią cenne źródło wiedzy o jej doświadczeniach oraz refleksjach z bogatego życia artystycznego.
Przypisy
- a b c d Jeremy Isaacs: Mira Hamermesh Obituary. The Guardian, 26.02.2012 r. [dostęp 20.10.2019 r.]
- a b c d e Mira Hamermesh Obituary. The Telegraph, 12.03.2012 r. [dostęp 20.10.2019 r.]
- a b c Emma Klein: Mira Hamermesh. The Jewish Chronicle, 13.04.2012 r. [dostęp 20.10.2019 r.]
- a b c Mira Hamermesh. warszawa.gazeta.pl, 18.05.2005 r. [dostęp 20.10.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Batszewa Dagan | Lili Susser | Jan Rojewski (poeta) | Maciej Strzelczyk | Maks Bryn | Łukasz Lach | Jolanta Nowińska | Andrzej Kostenko | Monika Dzienisiewicz-Olbrychska | Marcin Oko | Iwona Racz-Szczygielska | Czesław Bartkowski | Robert Waga | Jeszajahu Szpigel | Grzegorz Woźniak (pisarz) | Chivas (raper) | Natalia Jaroszewska | Franciszek Walicki | Henryk Płóciennik | Józef ŁodyńskiOceń: Mira Hamermesh