Anna Wesołowska-Firlej


Anna Wesołowska-Firlej, która przyszła na świat 9 stycznia 1949 roku w Łodzi, to wybitna polska pianistka oraz nauczyciel akademicki.

Jako profesor zwyczajny, jej wkład w rozwój muzyki oraz edukację artystyczną jest niezaprzeczalny. W latach 1999–2005 pełniła funkcję rektora Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie miała ogromny wpływ na kształcenie przyszłych muzyków.

Życiorys

Anna Wesołowska-Firlej to wybitna pianistka i pedagog, która zdobyła uznanie w świecie muzycznym. Ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie kształciła się w klasie fortepianu pod kierunkiem docenta W. Parczewskiego. Wyróżnienie, jakie otrzymała w 1972 roku, stanowi dowód jej doskonałych umiejętności i talentu.

Podczas swojej edukacji miała także zaszczyt uczestniczyć w kursie mistrzowskim prowadzonym przez prof. Guido Agostiego w Hochschule für Musik ‘Franz Liszt’ w Weimarze. Kontynuowała rozwój artystyczny, podejmując studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie prof. Hermana Schwertmanna. Już w 1971 roku, w trakcie studiów, osiągnęła znaczący sukces, zdobywając I nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej.

W kolejnych latach jej kariera nabierała rozpędu. W 1974 roku zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Hertogenbosch w Holandii, a w 1976 roku była laureatką na Międzynarodowym Konkursie „Gaudeamus” w Rotterdamie. Finalizacja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. L. van Beethovena w Wiedniu w 1977 roku dodatkowo uwydatniła jej talent.

W 1973 roku rozpoczęła pracę na stanowisku asystenta w Katedrze Fortepianu w Łodzi. W 1981 roku uzyskała stopień doktora, co stanowiło istotny krok w jej karierze akademickiej. W 1985 roku otrzymała tytuł docenta, a w 1991 roku profesora nadzwyczajnego. Jej doświadczenie pedagogiczne obejmowało także pełnienie funkcji prodziekana Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego w latach 1990–1993.

W kolejnych latach, od 1993 do 1999, sprawowała stanowisko prorektora ds. naukowo-dydaktycznych, a następnie, w latach 1999–2005, piastowała tytuł rektora Akademii Muzycznej w Łodzi. Anna Wesołowska-Firlej zajmuje się również działalnością społeczną jako prezes Zarządu Fundacji im. Artura Rubinsteina.

W ciągu swojej kariery artystycznej koncertowała w wielu krajach europejskich, w tym we Francji, Włoszech, Niemczech, Anglii, Irlandii, Holandii, Rosji, Bułgarii, Austrii, Finlandii, Hiszpanii i Szwajcarii. Jej działalność nie ograniczyła się jedynie do Europy, bowiem miała również przyjemność występować w Kanadzie i na Kubie.

Oprócz koncertów, aktywnie współpracowała z radiem i telewizją, nagrywając w Polsce oraz wielu innych krajach, takich jak Niemcy, Anglia, Finlandia, Francja i Hiszpania. Współpraca z wiodącymi firmami fonograficznymi, takimi jak Wifon i Le Chant Du Monde, podkreśla jej znaczenie w branży muzycznej.

Nagrania muzyczne

Wśród licznych osiągnięć artystycznych Anna Wesołowska-Firlej ma na swoim koncie wiele znaczących nagrań muzycznych, które dokumentują jej twórczość i współpracę z innymi utalentowanymi artystami.

  • Antologia miniatury wiolonczelowej (wraz z S. Firlejem) (1987),
  • F. Chopin, Utwory kameralne (wraz z S. Firlejem) (1987),
  • H. Wieniawski, Utwory skrzypcowe (wraz z B. Górzyńską) (1989),
  • F. Schubert, Tria fortepianowe (wraz z A. Kosteckim i S. Firlejem, jako Rubinstein Trio),
  • F. Chopin, Sonata g-moll op. 65, Polonez C-dur op.3, Trio g-moll op. 8 (wraz z B. Górzyńską i S. Firlejem),
  • S. Moniuszko, F. Chopin – utwory różne na jeden i dwa fortepiany (wraz z K. Makowską).

Oceń: Anna Wesołowska-Firlej

Średnia ocena:4.56 Liczba ocen:17