Piotr Bańka


Piotr Bańka, urodzony w 1972 roku w Łodzi, to utalentowany polski kompozytor, który zasłynął dzięki swoim osiągnięciom w zakresie muzyki instrumentalnej oraz filmowej. Jako producent muzyczny, jego prace obejmują nie tylko filmy, ale również spektakle teatralne oraz słuchowiska radiowe.

Wśród najważniejszych jego realizacji dźwiękowych znajduje się muzyka do takich filmów jak „Wiedźmin”, „Wyjazd integracyjny”, „Dancing 4 U” oraz „Moja Polska – ostatnia opowieść Ryszarda Kaczorowskiego”. Ponadto, Bańka kompozytował również ścieżki dźwiękowe do popularnych seriali telewizyjnych, takich jak „M jak Miłość” oraz „Samo życie”.

Niezwykłe umiejętności muzyczne Piotra Bańki znalazły również swoje odzwierciedlenie w jego pracy jako autora czołówek radiowych, w tym dla Polskiego Radia, „Trójki”, Radia Freee oraz Polskiego Radia Chicago. Nie brakuje mu także osiągnięć w telewizji, gdzie tworzył czołówki dla takich stacji jak TVP2. Jego talent dostrzegli również znani artyści, którzy wykonywali jego utwory, wśród nich Olga Bończyk, Krzysztof Cugowski, a także Marek Torzewski.

Aktualnie Piotr Bańka jest zawodowo związany z Sky Media Polska w Lublinie, gdzie kontynuuje swoją bogatą kariery muzyczną.

Dyskografia

Albumy solowe

Artysta Piotr Bańka na przestrzeni lat wydał szereg albumów solowych, które ukazują jego rozwój jako twórcy. W 2005 roku zadebiutował płytą Imaginary Landscapes, która od razu zwróciła uwagę słuchaczy. Kolejne wydania to Quod Tu Es Fui z 2013 roku, a także Epiphany z 2016, które stanowią ważny krok w jego karierze.

W 2019 roku ukazały się dwa ważne projekty: The Fall Of Atlantis oraz pełnoprawny album Children Of Zaos, który pokazuje jego wszechstronność i umiejętności twórcze. Najnowszym osiągnięciem jest album Hello World z 2023 roku, który z pewnością wprowadzi słuchaczy w nowe, intrygujące dźwięki.

Albumy koncepcyjne

Równocześnie z albumami solowymi, Bańka wydał także kilka albumów koncepcyjnych. Pierwszym z nich był Living Forever z 2000 roku, który spotkał się z pozytywnym odbiorem. Następnie w 2002 roku artysta zaprezentował Księgi, które poszerzyły jego artystyczny dorobek i były dowodem na jego kreatywność.

Zamówienia kompozytorskie

Ekstaza do świętego z feretronu

Utwór noszący tytuł Ekstaza do świętego z feretronu ma charakter litanii i został zainspirowany męczeńską śmiercią o. Maksymiliana Kolbe. Został zamówiony przez Filharmonię Lubelską jako część cyklu „Genocyd. Tryptyk o kanonie nadziei”. W odróżnieniu od tradycyjnych litanii, które są powszechnie znane w kontekście liturgii kościelnej, ten utwór nie jest skierowany do konkretnej osoby świętej. W zamyśle kompozytora ma być to ostatnie wołanie o pomoc i modlitwa człowieka, który zmierza ku śmierci.

Kompozycja przyjmuje formę poematu symfonicznego, w którym wszystkie elementy — orkiestra, chór i solista — są traktowane na równych prawach. Oprócz tego w utworze wykorzystane zostały partie instrumentów elektronicznych oraz dźwięki generowane przez komputer. Widowisko to zostało nagrane w Lublinie, w Sali Operowej Centrum Spotkań, w grudniu 2017 roku, a następnie wyemitowane w paśmie premierowym przez TVP2 i TVP Kultura.

Unia Narodów

Multimedialny spektakl Unia Narodów powstał z okazji 450-lecia zawarcia Unii Lubelskiej. Narracja tego pokazu opiera się na „Oksfordzkiej historii unii polsko-litewskiej”, której autorem jest prof. Robert Frost. W warstwie muzycznej pojawiają się sekwencje, które ilustrują konkretne sceny, a ponadto wybrzmiewa w nim kompozycja „Incantation”, która była finalistką Film Music Contest w Koszycach w kategorii Muzyka Filmowa. Dodatkowo w spektaklu znalazł się XVI-wieczny taniec polski „Wesoły”, który został zaaranżowany na instrumenty elektroniczne.

Ważniejsze produkcje muzyczne

W świecie polskiej muzyki Piotr Bańka dał się poznać jako uzdolniony producent i reżyser nagrań, a jego współpraca z wieloma artystami przyniosła znakomite efekty. Oto kluczowe produkcje, w które był zaangażowany:

  • Andrzej Cierniewski „Atlantyda” (2002) | reżyseria nagrań,
  • Kabaret Ani Mru-Mru | aranżacja i produkcja nagrań,
  • Artrosis „Fetish” (2001) | co-produkcja i reżyseria nagrań,
  • Behemoth „Demigod” (2004), „The Apostasy” (2007) | aranżacja partii orkiestrowych i chóralnych, reżyseria nagrań,
  • Bracia (zespół muzyczny) „Jak Ty”, „Missing Every Moment” (Eurowizja 2003) | reżyseria nagrań,
  • Budka Suflera „Na moście w Avignon” (1996), „Uwerturka” (1995), „Chodź” (1995) | aranżacja, reżyseria nagrań,
  • Iwona Sawulska i JOLANTA MUNCH „Love and Passion” (2000) | produkcja nagrań,
  • Izabela Trojanowska „Stało się” (1996) | remix,
  • Jacek Skubikowski | aranżacja, reżyseria nagrań,
  • Katarzyna Duda i MAŁA FILHARMONIA „Cztery Pory Roku” (2005) | produkcja nagrań,
  • Krzysztof Cugowski „Oczy księcia” (1998) | kompozycja i produkcja muzyki; „Kolędy” (1999) | sampling; „Przebudzenie” (2015) | reżyseria nagrań wokalnych,
  • Krzysztof Misiak „Zdjęcie z Misiem” (2002) | produkcja i reżyseria nagrań,
  • Lady Pank i DARIUSZ MICHALCZEWSKI „Niedawno” (1997) | aranżacja i produkcja nagrań,
  • Lubelska Federacja Bardów „Klechdy lubelskie” (2009) | reżyseria nagrań,
  • Maanam „Smycz” (1997) | reżyseria nagrań,
  • Marcin Różycki „Taniocha” (2004) | kompozycja, aranżacja i produkcja nagrań; „Już się raczej nie przejmuję” (2006) | mix,
  • Marek Raduli „Meksykański symbol szczęścia” (1996) | reżyseria nagrań; „Nad dachem świata” (2002) | kompozycja, aranżacja i produkcja nagrań,
  • Marek Torzewski feat. AGATA TORZEWSKA „Ma Vie” (Eurowizja 2005), „La Passion” (2005) | kompozycja, aranżacja i produkcja nagrań,
  • Olga Bończyk „Księga nadziei”, „Księga natchnień”, „Księga prawd”, „Księga zmian”, „Paradygmat” (2002) | kompozycja, aranżacja i produkcja nagrań,
  • Półbuty (zespół muzyczny) „To twoje życie i twoje marzenia” (2001) | reżyseria nagrań,
  • Siwy Dym „Dwa Światy: Nie dam ja się” (2001) | reżyseria nagrań,
  • Stachursky „Tam gdzie ty” (Eurowizja 2003) | reżyseria nagrań,
  • Stare Dzwony „Pora w morze nam” (2003) | produkcja i reżyseria nagrań,
  • Krzysztof Wałecki „No1” (2007) | co-produkcja i reżyseria nagrań,
  • Waldemar Malicki i JAN ARNAL „Cimarosa” (2001) | produkcja i reżyseria nagrań,
  • Wanda i Banda „Kanonady galopady” (2001), „Te noce są gorące” (2003) | reżyseria nagrań,
  • Zdzisława Sośnicka „Tańcz choćby płonął świat” (2015) | reżyseria nagrań orkiestrowych i wokalnych.

Przypisy

  1. Redakcja, W sierpniu zmiana godziny pokazów multimedialnych w fontannie na pl. Litewskim. Co będzie można zobaczyć? [online], Kurier Lubelski, 31.07.2019 r. [dostęp 08.12.2019 r.]
  2. After much difficult decision making during late night sessions we’re happy to announce our finalists. [online], Film Music Contest, 28.03.2019 r. [dostęp 08.12.2019 r.]
  3. Piotr, Ekstaza do świętego z feretronu [online], www.banka.art.pl [dostęp 08.12.2019 r.]
  4. Piotr Bańka – kompozytor | producent | sound designer [online], www.banka.art.pl [dostęp 08.12.2019 r.]
  5. Telewizja PolskaT.P. S.A, Genocyd. W piątek wyjątkowy koncert [online], lublin.tvp.pl [dostęp 08.12.2019 r.]
  6. a b Polskie Centrum Informacji Muzycznej [online], polmic.pl [dostęp 08.12.2019 r.]
  7. Piotr Bańka [online], FilmPolski [dostęp 08.12.2019 r.]

Oceń: Piotr Bańka

Średnia ocena:4.49 Liczba ocen:22