Tomasz Matuszak


Tomasz Matuszak, urodzony w 1967 roku w Łodzi, to postać, która wywarła znaczący wpływ na polską sztukę współczesną. Jako artysta, specjalizuje się w tworzeniu instalacji oraz rzeźb site-specific, które są dostosowane do konkretnego kontekstu przestrzennego. W jego twórczości można znaleźć również różnorodne obiekty oraz interesujące prace fotograficzne.

Edukacja

Tomasz Matuszak zdobywał wiedzę na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W 2011 roku uzyskał stopień doktora, a następnie w 2014 roku stopień doktora habilitowanego na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

W wyniku swoich osiągnięć w 2014 roku, Tomasz Matuszak zainicjował Pracownię Działań Interaktywnych i Site-Specific na Wydziale Rzeźby i Działań Interaktywnych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Twórczość

Tomasz Matuszak jest artystą, który swoje zainteresowania ukierunkowuje na różnorodne formy ekspresji. Zajmuje się rzeźbą, interwencjami w przestrzeń publiczną oraz fotografią. Jego prace często powstają na bazie już istniejących miejsc, co pozwala mu na dodanie nowego kontekstu do znanych przestrzeni, a tym samym na ich reinterpretację.

W ciągu swojej kariery uczestniczył w licznych wystawach – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Współpraca z prestiżowymi miejscami, takimi jak Narodowa Galeria Sztuki Zachęta w Warszawie, Gale Gates Gallery w Nowym Jorku, Kunspunkt Gallery w Berlinie oraz Hajfa Museum of Art w Izraelu, jest tylko potwierdzeniem jego sukcesów i rozpoznawalności na międzynarodowej scenie artystycznej.

Artysta zdobywał stypendia w wielu renomowanych instytucjach, takich jak CEC ArtsLink w Nowym Jorku, Leitrim Sculpture Centre w Irlandii, Art-Omi w Nowym Jorku, Schloss Solitude w Stuttgarcie oraz SACO Contemporary Art Biennial w Chile. Obecnie pracuje jako profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Działań Interaktywnych i Site-Specific w Instytucie Rzeźby.

Doświadczenie twórcze Matuszaka obejmuje różnorodne techniki oraz formy sztuki, takie jak instalacja, rzeźba oraz fotografia. Jego multimedia często nawiązują do konkretnych przestrzeni architektonicznych, które warunkują specyfikę danego miejsca, co w rezultacie nadaje jego twórczości niepowtarzalny charakter.

Jak podkreśla Maria Morzuch, kuratorka z Muzeum Sztuki w Łodzi, „Artysta na zasadzie badań wnętrza galerii – w rodzaju 'mapping the studio’ – tworzy grę w prawdę i nieprawdę z zasadą nieoczekiwanej podwójności, multiplikacją zasad istnienia i funkcjonowania wnętrza.” Jego działania często polegają na instalowaniu „replik” obiektów i sprzętów w przestrzeni galeryjnej. Tym samym, Matuszak prowokuje widzów do głębszej refleksji nad względnością postrzegania rzeczywistości.

W swoich pracach artysta sięga także po fotograficzne środki wyrazu. Zastosowanie konceptualnych technik, takich jak tautologie czy repetycje, pozwala mu na odkrywanie tego, co często pozostaje ukryte, a także na poddanie analizie oczywistych, lecz zaskakujących aspektów naszej rzeczywistości. Zawarta w jego dziełach niejednoznaczność przez Matuszaka zyskuje wyjątkowe cechy, które fascynują i skłaniają do przemyśleń.

Ważniejsze wystawy

Oto zestawienie istotnych wystaw, w których brał udział Tomasz Matuszak. Jego prace były prezentowane w różnych galeriach na całym świecie, co potwierdza jego wysoką rangę w środowisku artystycznym.

  • 2020 „Wer im Glashaus sitzt, powinien nie rzucać kamieniami”, Kunsthaus Wiesbaden, Niemcy,
  • 2020 „Travel Agency”, Galeria EL, Elbląg,
  • 2020 „Nie rzuca się kamieniami mieszkając w szklanym domu”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku,
  • 2019 „Pedacito de Cielo”, Museo de Arte Contemporáneo in Transito, Valdivia, Chile,
  • 2019 „Napalm Travel – Discover True Holy Land”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko,
  • 2018 „Nomade Bienale – Gross Capital”, Museo de Arte Contemporáneo (MAC), Santiago, Chile,
  • 2017 „Trash“, Galeria Wschodnia, Łódź,
  • 2017 „Osobliwości i Utopie”, Centrum Spotkania Kultur, Lublin,
  • 2016 „Gigantes Derivas – procesos del arte monumental“, Cuenca Biennale, Ekwador,
  • 2016 „Obrzędy powszednie i odświętne”, Galeria Arsenał, Białystok,
  • 2015 „Not Quite Right”, Leitrim Sculpture Center, Manorhamilton, Irlandia,
  • 2013 „Foto – Obiekt“, Galeria Propaganda, Warszawa,
  • 2013 „Broken Structure”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko,
  • 2013 „Water Tower Art Fest“, SAMCA – Museum of Contemporary Art, Sofia, Bułgaria,
  • 2011 „Blow Up”, Galeria Imaginarium, Łódź,
  • 2010 „Focus”, Łódź Biennale, Łódź,
  • 2009 „Passing Through”, Kunstpunkt Gallery, Berlin, Niemcy,
  • 2008 „Mediations Biennale”, Poznań,
  • 2004 „Wystawa której nie było”, Galeria Kont, Lublin,
  • 2002 „Force”, Gale Gates Gallery, Nowy Jork,
  • 2001 „Cambio Constante”, Saragossa, Hiszpania,
  • 1998 „The Bridge”, Konstrukcja w Procesie, Melbourne, Australia,
  • 1997 „Żywa Galeria”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa,
  • 1995 „Co-existence”, Konstrukcja w Procesie, Pustynia Negev, Izrael,
  • 1994 „Site-ations”, Cardiff, Walia.

Wystawy te pokazują różnorodność tematów oraz technik, które artysta eksplorował w swoim dorobku. Każda z nich przyczyniła się do umocnienia jego pozycji w światowej sztuce współczesnej.

Przypisy

  1. BIENAL NÓMADE-GROSS CAPITAL, EN EL MAC DE CHILE [online], Artishock Revista, 18.08.2018 r. [dostęp 11.02.2021 r.] (hiszp.).
  2. Like my father – like my son: Palabra, legado y reflexión [online], SACO - Festival de Arte Contemporáneo, Antofagasta, Chile. / Contemporary Art Festival, 17.08.2018 r. [dostęp 11.02.2021 r.] (hiszp.).
  3. Pracownia Działań Interaktywnych i Site Specific dr hab. Tomasz Matuszak, prof. uczelni [online], www.asp.lodz.pl [dostęp 11.02.2021 r.] .
  4. Tomasz Matuszak [online], Tomasz Matuszak [dostęp 11.02.2021 r.] (ang.).
  5. Galeria Kont [online], www.kont.umcs.lublin.pl [dostęp 11.02.2021 r.] .
  6. Tomasz Matuszak Memory War - Centrum Informacji Kulturalnej - Poznan.pl [online], www.poznan.pl [dostęp 10.02.2021 r.] .
  7. Urszula U. Usakowska-Wolff, Piotr P. Głowik, Patrick P. Bäuml, Nie rzuca się kamieniami, mieszkając w szklanym domu = Wer im Glashaus sitzt, sollte nicht mit Steinen werfen, Orońsko: Centrum Rzeźby Polskiej, 2020, ISBN 978-83-64653-28-5, OCLC 1236066083 [dostęp 11.02.2021 r.] . Brak numerów stron w książce

Oceń: Tomasz Matuszak

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:25