Teatr 77, znany również jako Siódemki, to wyjątkowa instytucja artystyczna, która powstała w 1969 roku w Łodzi. Jego założycielami byli Ryszard Bigosiński oraz Zdzisław Hejduk, którzy z pasją i zaangażowaniem stworzyli zespół studencki, przełamujący dotychczasowe konwencje teatralne.
Grupa ta zyskała miano prekursorów nowatorskich działań artystycznych, które nie tylko przyciągały uwagę widzów, ale również aktywizowały ich do uczestnictwa w przedstawieniach. Teatr 77 stał się jednym z najważniejszych ośrodków w nurtach alternatywnych w Polsce, co przyczyniło się do jego rozpoznawalności poza granicami kraju.
Jego osiągnięcia zaowocowały licznymi występami w różnych zakątkach Europy, w tym na prestiżowym festiwalu teatralnym Fringe w Edynburgu, który uznawany jest za jeden z największych i najważniejszych festiwali w tej dziedzinie. Teatr 77 wyróżnia się więc nie tylko odwagą w podejmowanych tematach, ale także umiejętnością angażowania publiczności w twórczość artystyczną.
Opis
Teatr 77 rozpoczął swoją działalność w klubie mieszczącym się przy ulicy Piotrkowskiej 77, a następnie przeniósł się na ul. Zachodnią 54/56. Obecnie w tym miejscu znajduje się Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych. Wizytówką teatru był spektakl „Rosjo, żono moja”, oparty na listach i utworach Aleksandra Błoka.
Spektakle Teatru 77 były głosem młodego pokolenia, poruszającym aktualne problemy społeczno-polityczne, co było widoczne w przedstawieniach takich jak „Koło” czy „Tryptyk” z 1971 roku, a także „Pasja II” z 1972 czy „Retrospektywa” z 1973 roku. W kolejnych latach, teatr skupił się na dużych projektach artystycznych, takich jak „Wiosna Ludów” w 1979 czy „Labirynt świata i raj serca” z 1983 roku, które często odbywały się w nietypowych przestrzeniach jak ulice, fabryki czy lasy.
Teatr 77 zdobył popularność, występując na terenie całego kraju i uczestnicząc w licznych krajowych festiwalach, takich jak Łódzkie Spotkania Teatralne czy Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu. Grupa była także obecna na europejskich festiwalach teatralnych, takich jak te w Nancy w 1975 roku oraz La Biennale di Venezia w tym samym roku.
W 1977 roku zrealizowano polsko-szwedzkie widowisko pt. „Skrzyżowanie – Krosverg – Corssroads” we współpracy z Teater 9 ze Sztokholmu. W tym samym roku, Teatr 77 był jednym z założycieli Międzynarodowej Federacji Teatrów Niezależnych (IFIT) w Mediolanie. W ciągu lat 1978-1979 realizowano wiele projektów, w tym spektakl „Hope” we Wrocławiu oraz współpracę z brneńskim „Divadlo na provázku”, owocującą przedstawieniem „Wiosna Ludów”.
Rok 1979 był przełomowy, ponieważ Teatr 77 zyskał status profesjonalnej instytucji teatralnej, nawiązując współpracę z Zdzisławem Hejdukiem. To otworzyło drzwi do realizacji dużych międzynarodowych projektów, takich jak „Together-Labirynt świata i raj serca” w 1983 roku w Kopenhadze oraz „Don Kichot – wyprawa” w 1999 roku w Gyulai. Teatr zyskał uznanie także za spektakl „Obsługiwałem angielskiego króla”, który w 1992 roku na Festiwalu Fringe w Edynburgu otrzymał główną nagrodę.
W latach 80. i 90. Teatr 77, pod przewodnictwem Zdzisława Hejduka, rozwijał klasyczną działalność teatralną, prezentując takie spektakle jak „Tren weselny” w 1982 roku czy „Moskwa-Pietuszki” w 1988 roku. Od 1987 roku teatr zaczął angażować młodsze pokolenie, realizując projekty skierowane do młodzieży, takie jak „Podróż do Zamku na Wysokiej Skale”.
W 1991 roku Teatr 77 stał się polskim centrum „The European Movement”, zmieniając swoją nazwę na Ośrodek Ruchu Europejskiego Teatr 77. Jednak w 1992 roku władze miasta Łodzi zdecydowały o likwidacji teatru jako jednostki artystycznej, a w 1993 roku zlikwidowano jego status. Po tym okresie Teatr 77 powrócił do roli Stowarzyszenia Teatralnego, a działania Zdzisława Hejduka kontynuowane były w formie artystycznych projektów związanych z jego nazwą.
W 1998 roku teatr został przekształcony w Ośrodek Inicjatyw Artystycznych – Teatr 77, który angażował się w przedstawienia edukacyjno-artystyczne, wciąż pozostając wiernym swojej pierwotnej misji.
Przypisy
- Pośmiertne życie legendarnego Teatru 77, dzienniklodzki.pl.
- Teatr 77, [w:] Encyklopedia PWN [online], Wydawnictwo Naukowe PWN [dostęp 19.09.2017 r.]
- Kathleen M.K.M. Cioffi, Alternative theatre in Poland, 2013, ISBN 978-1-134-37438-0 [dostęp 15.05.2021 r.]
- a b c Ośrodek Inicjatyw Artystycznych - Teatr 77, culture.pl.
- a b c d Andrzej Podgórski. Jerzy Katarasiński [online], studylibpl.com [dostęp 15.05.2021 r.]
- Zdzisław Z. Hejduk, Moja podróż z Teatrem 77, 2007, ISBN 978-83-88552-55-7 [dostęp 15.05.2021 r.]
- Rosjo, żono moja, [w:] Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 15.05.2021 r.]
- Katarzyna K. Spolińska, Zamykanie teatru otwartego, 1994.
- a b Krzysztof K. Sielicki, Droga przez Europę, „Tygodnik Spotkania” (28), 1991.
- a b Aldona A. Jawłowska, Więcej niż teatr, 1988, ISBN 83-06-01592-4 [dostęp 15.05.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Teatry":
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina | Teatr Zwierciadło | Teatr „Pinokio” w Łodzi | Stowarzyszenie Teatralne Chorea | Budynek sali koncertowej Łódzkiego Męskiego Towarzystwa Śpiewaczego | Teatr Napięcie | Teatr Powszechny w Łodzi | Teatr Szwalnia | Studio Teatralne „Słup” | Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi | Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych | Teatr Wielki w Łodzi | Teatr Studyjny w Łodzi | Teatr Nowy w Łodzi | Teatr Mały w Łodzi | Teatr Muzyczny w Łodzi | Teatr Lalek ArlekinOceń: Teatr 77