Teatr Napięcie


Teatr Napięcie, który został założony przez Łukasza Piętę w 2005 roku, to nieinstytucjonalny teatr autorski znajdujący się w Łodzi. Działa z zamiarem tworzenia przede wszystkim pełnowymiarowych spektakli, w których poszukiwania skupiają się na odkrywaniu odpowiednich połączeń między przestrzenią a słowem. Te działania koncentrują się także na grotesce, aby oddać rzeczywistość, która często jest wypaczona przez wyobraźnię ludzką oraz złożoność i słabości ludzkiego ciała.

W 2007 roku zespół Teatru Napięcie rozpoczął prace nad wykorzystywaniem sygnałów subliminalnych w sztuce teatralnej, co czyni go pionierem w tym zakresie. Innowacyjne podejście do sztuki nie kończy się na tym. Od października 2008 roku teatr realizuje projekt o nazwie Dynamofaza Wittenberga, który ma na celu stworzenie unikalnego kontr-teatru. Ten projekt ma być realną alternatywą dla współczesnej kultury alternatywnej, która często jest postrzegana jako nierzeczywista.

Teatr Napięcie, od listopada 2010 roku, angażuje się także w realizację niezależnej opery pt. Cosmocanto, co podkreśla jego dynamiczny rozwój oraz otwartość na różnorodne formy ekspresji artystycznej.

O Teatrze

Twórcy Teatru Napięcie w swoim podejściu do sztuki przyjmują złożoną definicję, określając ją mianem „synergetycznego teatru ruchu wyobraźni”. Ich celem jest ucieczka od panującej mody na przedstawienia alternatywne, co skłania ich do łączenia wszelkich dostępnych środków artystycznego wyrazu. Pragmatyka artystyczna Teatru Napięcie koncentruje się na tworzeniu paradoksalnej, wypaczonej i groteskowej rzeczywistości, która wykracza poza normy i może stanowić punkt wyjścia do kontrdyskusji na temat aktualnych doświadczeń rzeczywistości.

Choć Teatr Napięcie najczęściej realizuje spektakle na podstawie własnych tekstów, takich jak „Salon Lenistwa” oraz „Lewa Strona Prawa Strona”, zdarza się, że sięga po dzieła innych twórców. Przykładem jest inscenizacja „Przewodnika dla bezdomnych”, bazująca na poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego oraz impresjach Arthura Rimbauda. W efekcie repertuar Teatru Napięcie obejmuje bogaty wachlarz tematów i form, w tym przedstawienia klasyfikowane jako komediowe, tragiczne oraz groteskowe o konotacjach witkacowskich.

Warto zauważyć, że Teatr Napięcie nie opracował ustalonej metody pracy scenicznej, co jest świadomym wyborem wynikającym z ich pragnienia uniknięcia powielania pomysłów w kolejnych przedstawieniach. Mimo to, inscenizacje Teatru Napięcie charakteryzują się głęboką wiedzą na temat różnorodnych konwencji teatralnych, które twórcy z wdziękiem łączą i przekształcają. Znajdziemy przykłady, takie jak teatr mansjonowy i symultaniczny w „Przewodniku dla bezdomnych” oraz połączenie konwencjonalnego aktorstwa „epoki gwiazd” z elementami modernistycznego kabaretu w „Salonie Lenistwa”.

Projekt subliminalny

Od 2007 roku Teatr Napięcie prowadzi interesujące eksperymenty dotyczące świadomego zastosowania sygnałów podprogowych, zarówno wizualnych, jak i akustycznych, w swoich spektaklach. Twórcy podkreślają, że:

Poszukiwania te mają na celu kierunkowe pobudzenie wyobraźni widza, tak aby indywidualne wizje tworzone w jego umyśle podczas spektaklu (…) stały się integralną częścią przedstawienia.

W ramach projektu subliminalnego, w czerwcu 2009 roku, zrealizowano przedstawienie pod tytułem Opera Dożynki, które bazowało na tekście Andrzeja Sosnowskiego, zatytułowanym Konwój. Opera.

Dynamofaza Wittenberga

Od października 2008 roku Teatr Napięcie wprowadza w życie innowacyjny projekt pod nazwą Dynamofaza Wittenberga. Jego głównym celem jest opracowanie unikalnej formy kontr-teatru. Jak zauważają twórcy Teatru Napięcie, istniejąca współczesna „kultura dążąca do stałej homogenizacji gustów” nie ma możliwości rozwoju, gdyż brak jest elementów napędzających ruch, który mógłby prowadzić do zmian.

Kontr-teatr, stanowiący część Dynamofazy Wittenberga, ma pełnić rolę alternatywy dla współczesnej alternatywy, która w rzeczywistości nie istnieje, gdyż w sposób naturalny wtopiła się w ramy kultury instytucjonalnej. Można powiedzieć, że projekt ten tłumaczy się wyłącznie poprzez tautologię, co w sposób oczywisty nawiązuje do dzieła Confiteor Przybyszewskiego.

W ramach Dynamofazy Wittenberga Teatr Napięcie zaprosił widzów do obejrzenia w październiku 2008 roku roboczych wersji przedstawienia zatytułowanego ~UCZTA~. Działanie to opierało się na nienaruszonej „konwencji i scenariuszu” Mszy Świętej, co podkreśla charakterystyczny sposób podejścia do tradycyjnych form teatralnych.

Opera COSMOCANTO

W listopadzie 2010 roku zespół Teatru Napięcie zainaugurował innowacyjny projekt, który zaowocuje premierą oryginalnej opery, stworzonej do muzyki Cezarego Kurowskiego. Dzieło nosi tytuł Cosmocanto i ma na celu stworzenie pełnowymiarowej opery, która nie tylko spełnia wszelkie wymagania gatunkowe, ale także porusza istotne zagadnienie harmonijnego współistnienia człowieka z otaczającym go wszechświatem.

W zespole realizacyjnym projektu Cosmocanto znaleźli się utalentowani artyści zarówno z kręgów profesjonalnej sztuki operowej, jak i ci, którzy zazwyczaj operują w innych dyscyplinach artystycznych. Wśród nich wyróżniają się scenograf Ryszard Kaja oraz dyrygent Michał Kocimski. Dodatkowo, projekt wzbogacają również twórcy z innych dziedzin, jak na przykład projektant mody Sylwester Krupiński.

Premiera opery Cosmocanto jest planowana na okres od listopada do grudnia 2011 roku.

Realizacje

Teatr Napięcie ma na swoim koncie szereg interesujących realizacji, które odzwierciedlają różnorodność i innowacyjność jego podejścia do sztuki. Poniżej przedstawiamy listę wybranych projektów:

  • Zawieszenie (2006),
  • Przewodnik dla bezdomnych (2007),
  • Salon Lenistwa (2007),
  • PNEUMA (2007),
  • Reżim lalek (2007/08),
  • Lewa Strona Prawa Strona (2008),
  • ~UCZTA~ (2008),
  • Opera Dożynki (2009),
  • Mitologiczny Cyrk doktora Papa-Geno (2010).

Przypisy

  1. Fabrykancka.pl, "Napięcie" Pięty
  2. Lodzcity.pl, Teatr Napięcie w Fabryce Sztuki
  3. teatrologia.blox.pl, Ośrodek Teatralny ŁDK i Teatr Napięcie zapraszają na spektakl: Pneuma
  4. Szukając przestrzeni – XXI Łódzki Przegląd Teatrów Amatorskich ŁÓPTA
  5. Polska – Dziennik Łódzki – Wydarzenia, koncerty, wystawy
  6. Wiedza i Edukacja – Wywiad z organizatorami Studenckiego Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Kontestacje”: Szymonem Pietrasiewiczem i Karolem Rębiszem. [dostęp 05.01.2009 r.]
  7. Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralne 'Kontestacje' – Teatr Napięcie
  8. ŁÓDZKI PRZEGLĄD TEATRÓW AMATORSKICH ŁóPTA – Nagrody i Wyróżnienia. [dostęp 05.01.2009 r.]

Oceń: Teatr Napięcie

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:17