Ulica Walerego Wróblewskiego w Łodzi


Ulica gen. Walerego Wróblewskiego w Łodzi to interesujący fragment miasta, który przebiega przez obszar niegdyś odrębnych dzielnic Górna oraz Polesie. Ulica ta częściowo wyznacza granicę między tymi dwoma historycznymi rejonami, co czyni ją zdecydowanie istotnym punktem w miejskim krajobrazie.

Historia tej ulicy sięga 1826 roku, kiedy to została po raz pierwszy wspomniana w dokumentach. W chwili jej powstania nosiła ona nazwę Kątna, co wskazuje na jej długą i bogatą historię, na którą wpływ miały zmiany w architekturze oraz organizacji przestrzennej Łodzi.

Zabytki

Ulica Walerego Wróblewskiego w Łodzi skrywa w sobie wiele interesujących zabytków historycznych. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje:

ul. W. Wróblewskiego 26 – znajduje się tam Elektrociepłownia EC-2, która została oddana do użytku w 1961 roku i funkcjonowała aż do 2015 roku. To ważny element infrastruktury miejskiej, który odgrywał kluczową rolę przez wiele lat.

ul. W. Wróblewskiego 38 – w tej lokalizacji zbudowano willę Léona Allarta w latach 80. XIX wieku. W 1990 roku budynek został wpisany do rejestru zabytków. Obecnie znajduje się w rękach prywatnych, jednak nie jest wykorzystywany, co budzi pewne obawy o przyszłość tego cennego obiektu.

Komunikacja

Autobusy

Aktualnie, według stanu na 16 grudnia 2023 roku, wzdłuż ulicy Walerego Wróblewskiego kursują jedynie linie autobusowe 72A oraz 72B, które zmierzają w kierunku placu Niepodległości. Dodatkowo, w rejonie tej ulicy zatrzymują się autobusy:

  • Na al. Politechniki: 55, N7A, N7B (w kierunku Złotna),
  • Na ul. Proletariackiej: 77 (na żądanie, w kierunku Starego Rokicia),
  • Na al. Jana Pawła II: 52, 65A, 77 (w kierunku Dworca Fabrycznego), 93,
  • Na ul. Maratońskiej: 65B,
  • Na al. Bandurskiego: 86, N2.

Tramwaje

Wzdłuż ulicy przebiegają dwie linie tramwajowe:

  • Al. Politechniki – linie 15, 16, 17,
  • Ul. Bratysławska – linie 10A, 10B, 12, 14, 18.

W okresie od 1928 do 1983 roku na odcinku od ulicy Wólczańskiej do Proletariackiej, tramwaje miały swoją trasę, którą początkowo kończyły na mijance. W 1958 roku przekształcono ją w trójkąt manewrowy. Odcinek od Wólczańskiej do Politechniki funkcjonował aż do 2008 roku, kiedy to rozpoczęto eksploatację pierwszej nitki Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Obecnie planuje się przywrócenie torowiska na powyższym odcinku.

Przypisy

  1. Rozkłady jazdy - MPK-Łódź Spółka z o.o. [online], mpk.lodz.pl [dostęp 01.11.2023 r.]
  2. BłażejB. Ciarkowski BłażejB., Mniej dymu nad miastem? Elektrociepłownia EC-2 | miasto Ł [online], 09.04.2017 r. [dostęp 12.10.2022 r.]
  3. Rejestr zabytków nieruchomych – województwo łódzkie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r., s. 52 [dostęp 10.10.2022 r.]
  4. Willa Leona Allarta w Łodzi - Regionalny Katalog Zabytków Województwa Łódzkiego [online], kultura.lodz.pl [dostęp 23.06.2020 r.]
  5. Ulice Łodzi - wykaz nazw ulic łódzkich [online], mak.wimbp.lodz.pl [dostęp 21.06.2020 r.]
  6. Łódź: Tymienieckiego – kolejna ulica z tramwajem? [online], transport-publiczny.pl [dostęp 23.06.2020 r.]
  7. Łódzkie tramwaje i autobusy - krańcówka Wróblewskiego [online], mkmlodz.webd.pl [dostęp 21.06.2020 r.]
  8. Łódzkie tramwaje i autobusy - ulice, place [online], mkmlodz.webd.pl [dostęp 21.06.2020 r.]

Oceń: Ulica Walerego Wróblewskiego w Łodzi

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:13