Dorota Kędzierzawska, urodzona 1 czerwca 1957 roku w Łodzi, to niekwestionowana postać w polskim przemyśle filmowym, znana jako reżyserka, scenarzystka oraz montażystka. Otrzymała tytuł Dama Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski, co świadczy o jej znaczącym wkładzie w kulturę i sztukę.
Jej osiągnięcia artystyczne koncentrują się wokół tematów wykluczenia społecznego, co widać w filmach takich jak Wrony (1994), Nic (1998), Jestem (2005), Pora umierać (2007) i Jutro będzie lepiej (2011). W twórczości Kędzierzawskiej dzieci odgrywają kluczową rolę, często ukazując większą dojrzałość emocjonalną niż dorośli bohaterowie.
Filmy Kędzierzawskiej czerpią inspirację z różnych stylistyk, takich jak kino radzieckie, impresjonizm oraz symbolizm malarski, a także slow cinema, co sprawia, że jej prace są unikalne i wielowarstwowe. Twórczość ta została doceniona nie tylko w Polsce, ale i na renomowanych międzynarodowych festiwalach filmowych.
Kędzierzawska zdobyła szereg nagród i wyróżnień, m.in. w Cannes za film Wrony, w Berlinie dla Jestem oraz Jutro będzie lepiej, a także w San Francisco za Pora umierać. Więcej o jej sukcesach świadczą także dwie nagrody FIPRESCI, które otrzymała za Koniec świata (1989) oraz za film fabularny Nic (1999), poruszający problematykę aborcji.
Kędzierzawska jest uważana za jedną z najważniejszych reżyserek w historii polskiego kina, jej prace pozostają inspiracją dla wielu przyszłych pokoleń twórców filmowych.
Życiorys
Młodość i wykształcenie
Dorota Kędzierzawska przyszła na świat 1 czerwca 1957 roku w Łodzi, będąc córką reżyserki Jadwigi Kędzierzawskiej, znanej z realizacji filmów skierowanych do dzieci oraz młodzieży. Jej ojciec był inżynierem. Już w czasach młodzieńczych Dorota zafascynowała się kinem, dzieląc szczególne zainteresowanie do filmów takich jak Czerwony balonik w reżyserii Alberta Lamorisse’a, co zainspirowało ją do podążania śladami matki.
W latach 1976–1978 podjęła studia z zakresu kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Kształciła się również na Wydziale Reżyserii WGIK w Moskwie. W 1981 roku zakończyła naukę na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie zdobyła dyplom na Wydziale Reżyserii. Opowiadała o trudnościach, które napotykała jako kobieta będąca częścią tych dwóch szkoł filmowych:
„Na pierwszym roku byłam nieustającym obiektem żartów. Podczas kiedy Chucyjew dobrotliwie się śmiał, że kiedy mówię dzień dobry, dygam nóżką i się kłaniam, dziekan Kluba całkiem poważnie krzyczał, że prawdziwy reżyser nie czerwieni się, mówi głośno i wyraźnie i nie zawiązuje butów, kiedy odpowiada na pytanie.”
Kędzierzawska trudniła się adaptacją do wymagających warunków łódzkiej filmówki, dodając: „Przegrywałam we wszystkich rozmowach i dyskusjach o sztuce, czerwieniłam się, czasem bałam, mówiłam zbyt cicho”. Zauważyła również wyjątkowo negatywne podejście ze strony wykładowcy Henryka Kluby, który nazywał ją „nieudanym zrzutem z Moskwy”.
W czasie studiów zrealizowała film Agnieszka (1981) przedstawiający trudne życie o dziewczynce z ubogiej rodziny. Jej kolejny projekt Jajko (1982) opowiadał historię rodzeństwa żyjącego bez rodziców i zdobył nominację do studenckiego Oscara w Los Angeles. Na studiach Kędzierzawska stworzyła także obrazy takie jak Początek (1983) o łódzkich zakładach włókienniczych oraz Gucio (1985) przedstawiający zabawę dwojga siedmiolatków. Poza szkolnymi projektami, reżyserka nakręciła również telewizyjny film Koniec świata (1988), w którym ukazała codzienność starszej pary.
Kariera filmowa
Jej debiut pełnometrażowy miał miejsce w 1991 roku, kiedy to wyreżyserowała Diabły, diabły, opowiadające o konflikcie pomiędzy polską wsią a przybyłymi Romami w latach 60. XX wieku. Film ten wyróżniał się minimalną ilością dialogów oraz empatią wobec prześladowanej grupy. Przy realizacji tego projektu Kędzierzawska zmagała się z wątpliwościami niektórych członków ekipy, którzy wątpili w jej umiejętności jako młodej reżyserki.
Najsłynniejszym dziełem Kędzierzawskiej stały się Wrony (1994), w których opisana jest historia ubogiej dziewczynki doświadczającej upokorzenia przez nauczycielkę. Dzieło zdobyło szerokie uznanie na festiwalach, zdobywając między innymi Nagrodę Specjalną Jury i Nagrodę Publiczności na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
Film Nic (1998) wywołał znaczne kontrowersje poprzez ukazanie prawdziwej tragedii matki wykorzystywanej przez męża. Dzieło to wpisało się w debaty feministyczne dotyczące aborcji, która została w Polsce zakazana w 1993 roku. Kędzierzawska, mimo że temat był kontrowersyjny, stanowczo stwierdziła, że „nie ma niczego wspólnego z feminizmem”. Film został doceniony w Gdyni, a reżyserka zdobyła m.in. Paszport „Polityki” oraz Nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Soczi.
Film Jestem (2005) badał autentyczną historię chłopca, który uciekł z domu dziecka. Otrzymał on miano kontynuacji tematyki Wronek, jednak z perspektywy chłopca. Kędzierzawska została uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Sukcesem był także film Pora umierać (2007), którego główną rolę zagrała Danuta Szaflarska, opowiadający o starszej pani w opustoszałej willi w Warszawie, a który zdobył uznanie za delikatne podejście do tematu śmierci.
W 2010 roku Kędzierzawska zrealizowała film Jutro będzie lepiej, w którym trójka bezdomnych rosyjskich chłopców stara się przedostać do Polski. Inspiracją do tego dzieła była audycja radiowa odnośnie deportacji dzieci. Krytycy oceniali to dzieło jako „brutalną opowieść o smutku życia”, w którym przedstawione okrucieństwo przefiltrowane było przez łagodne spojrzenie reżyserki.
W dokumencie Inny świat (2012), całkowicie poświęconym Danucie Szaflarskiej, Kędzierzawska zebrała wspomnienia aktorki przez całe jej życie. Film zyskał pozytywne recenzje, a sam Felis z „Gazety Wyborczej” odnotował niezwykłą pamięć Szaflarskiej.
W kolejnych latach reżyserka rozpoczęła prace nad filmem Żużel (2020), który łączył profesjonalnych aktorów z rzeczywistymi żużlowcami. Film zdobył jednak złe opinie, z czego Gabriel Krawczyk z portalu Filmweb podkreślał niewłaściwe przedstawienie tematyki żużlowej.
Również film Sny pełne dymu (2023), ukazujący relację między niedoszłą samobójczynią (Żaneta Łabudzka) a chorowitym starcem (Krzysztof Globisz), został ogłoszony jako irytujące dzieło, krytykujące jego męski punkt widzenia na ratowanie kobiet.
Działalność okołofilmowa
W 2011 roku Kędzierzawska wspólnie z Arturem Reinhartem zainicjowała projekt „Polska Światłoczuła”, który zakładał objazdy po Polsce, w celu prezentowania wybranych filmów w małych miejscowościach. Umożliwiło to dotarcie z kinem do lokalnych społeczności.
Życie prywatne
Dorota Kędzierzawska była żoną operatora Piotra Mikuckiego, z którym ma córkę Anielę Mikucką, uzdolnioną w dziedzinie śpiewu oraz tańca flamenco.
Styl filmowy
Marcin Radomski umiejscawia dorobek filmowy Doroty Kędzierzawskiej w kategorii tzw. kina autorskiego, które jest charakterystyczne i wyjątkowe. Wpływ na jej styl miało w szczególności kino radzieckie, a w tym twórczość takich reżyserów jak Andriej Tarkowski, Wasilij Szukszyn, Nikita Michałkow, Kira Muratowa oraz Łarisa Szepitko. W centrum narracji Kędzierzawskiej zawsze skupiają się kwestie społeczne, co można zauważyć już w jej wczesnych etiudach studenckich. Tematyka tych filmów obejmuje m.in.: wykluczenie społeczne (przykład: mniejszość romska w „Diabłach”), samotność dzieci, które zostały zaniedbane (jak w „Wronach” czy „Jestem”), aborcję (w „Nic”), starość (w „Pora umierać”) oraz przymusową emigrację (w „Jutro będzie lepiej”).
W ocenie Janiny Falkowskiej, bohaterowie filmów Kędzierzawskiej to „bezsilne ofiary, które nie potrafią wyrazić swojego gniewu. Ich dosłowne i symboliczne milczenie świadczy o bezradności Polaków w czasach współczesnych”. Według Iwony Grodź i Roberta Stefanowskiego, głównym wątkiem w twórczości Kędzierzawskiej jest dzieciństwo oraz postacie dzieci.
Dorośli są równoprawnymi lub pierwszoplanowymi bohaterami zasadniczo tylko w nielicznych filmach tej reżyserki. Są to albo ludzie dojrzali, którzy występują w roli rodziców lub opiekunów, np. Wrony, Nic, Jestem itp., albo chodzi o starzejącą się kobietę, która decyduje przepisać swój dom sierotom, np. Pora umierać.
Warto zauważyć, że w filmach Kędzierzawskiej to często dzieci i młodzież przejawiają większą dojrzałość emocjonalną niż dorośli, którzy z kolei zaniedbują swoje rodzicielskie obowiązki (jak w „Jestem”) lub podejmują nieprzemyślane decyzje, pozostawiając swoich podopiecznych w trudnej sytuacji (jak w „Nic”). Ponadto, reżyserka w trakcie pracy nad swoimi dziełami unika emocjonalnego przywiązania do określonej płci, stwierdzając: „Pracując nad filmem, nigdy nie myślę o tym, że jestem kobietą”. Jak podkreśla Kędzierzawska, „specyfikę twórczości dyktuje psychologia, fizjologia, natura […]. Fakt, że jestem kobietą, z pewnością wpływa na moje odczucia i emocje, nigdy natomiast taki punkt wyjścia nie determinował mojego myślenia o filmie”. Ewa Mazierska sądzi, że niechęć Kędzierzawskiej do przyznawania się do bycia „feministką” może wynikać ze stereotypowych i negatywnych konotacji, jakie w Polsce wzbudza feministyczna myśl.
Ewelina Wejbert-Wąsiewicz zauważa, że kino Kędzierzawskiej tworzy „konglomerat realizmu i poetyki baśni”, z tej perspektywy Kędzierzawska jest uważana za jedną z kluczowych postaci polskiego kina kobiecego. Radomski wskazuje, że twórczość reżyserki bazuje na poetyce elips czasowych oraz na mechanicznym kadrowaniu postaci w pierwszych scenach. Styl Kędzierzawskiej jest skromny; unika ona krzykliwości, raczej zaufa wrażliwości zbliżonej do symbolizmu oraz impresjonizmu. Dlatego Radomski porównuje jej twórczość do tzw. slow cinema. Reżyserka ją najwyraźniej trzyma się zasady, że „za niedopuszczalne uważa wszelkie działania pod publiczność […]. Nie mogłabym robić filmu wbrew sobie, myśląc wyłącznie o pieniądzach. Chyba najważniejsze jest to, by mówić prawdziwie”.
Od momentu realizacji „Wron” stałym współpracownikiem Kędzierzawskiej jest operator filmowy Artur Reinhart. Jak zauważa Ewa Nawój z Culture.pl, „specyficzny styl filmów Kędzierzawskiej, która podejmując tematy charakterystyczne dla kina społecznie zaangażowanego, sięga po język bliski materii poetyckiej i daleki od realizmu, jest w dużej mierze zasługą operatora”. Filmy Kędzierzawskiej, stworzone we współpracy z Reinhartem, opierają się na minimalizmie treści oraz estetyzacji obrazu, co czyni z obrazu główny środek wyrazu w jej dziełach.
Filmografia
Filmografia Doroty Kędzierzawskiej obejmuje szereg znaczących dzieł, które przyczyniły się do jej rozwoju jako twórczyni filmowej. W poniższym zestawieniu przedstawiono kluczowe produkcje, które pokazują jej umiejętności w różnych rolach w procesie filmowym.
Rok | Tytuł | Reżyserka | Scenarzystka | Producentka | Montażystka | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
1982 | Agnieszka | _ | _ | _ | _ | etiuda szkolna |
1982 | Jajko | _ | _ | _ | _ | etiuda szkolna |
1985 | Gucia | _ | _ | _ | _ | etiuda szkolna |
1988 | Koniec świata | _ | _ | _ | _ | film telewizyjny |
1991 | Diabły, diabły | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
1994 | Wrony | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
1998 | Nic | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
2005 | Jestem | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
2007 | Pora umierać | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
2010 | Jutro będzie lepiej | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
2012 | Inny świat | _ | _ | _ | _ | film dokumentalny |
2020 | Żużel (inne języki) | _ | _ | _ | _ | film fabularny; odpowiedzialna także za kostiumy i casting |
2023 | Sny pełne dymu | _ | _ | _ | _ | film fabularny |
Nagrody
W tej sekcji przedstawiamy nagrody zdobyte przez Dorotę Kędzierzawską, wybitną polską reżyserkę filmową. Jej dzieła są doceniane na licznych festiwalach krajowych oraz międzynarodowych, co potwierdzają liczne wyróżnienia.
Rok | Film | Festiwal | Wyróżnienie |
---|---|---|---|
1982 | Agnieszka | Festiwal Etiud Studenckich w Łodzi | nagroda TPŁ |
1983 | Jajko | I nagroda | |
1984 | Konfrontacje Etiud PWSFTviT i WRiTv UŚ | wyróżnienie w kategorii filmów fabularnych | |
1986 | Towarzystwo Filmu Socjologicznego i Etnograficznego | II Nagroda | |
Początek | II Nagroda | ||
1989 | Koniec świata | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mannheim | Złoty Dukat |
wyróżnienie Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych | |||
nagroda FIPRESCI | |||
1991 | Diabły, diabły | Międzynarodowy Festiwal Filmowy dla Dzieci i Młodzieży w Bellinzonie | Grand Prix Miasta Bellizona |
Międzynarodowy Festiwal Filmowy dla Młodzieży w Cannes | wyróżnienie Jury Młodzieżowego | ||
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Jury | ||
1994 | Wrony | Nagroda Specjalna Jury | |
Nagroda Publiczności | |||
Nagroda Dziennikarzy | |||
Don Kichot, Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych | |||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes | Coup de Coeur | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmów Komediowych w Vevey | Charlie Chaplin | ||
1995 | Lubuskie Lato Filmowe | Dyplom Stowarzyszenia Filmowców Polskich | |
1996 | Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” | Złote Koziołki | |
Poznańskie Koziołki za reżyserię | |||
Poznańskie Koziołki dla najlepszego filmu aktorskiego | |||
Nagroda CIFEJ | |||
1998 | Nic | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Specjalna Jury |
Nagroda Dziennikarzy | |||
1999 | Festiwal Filmowy w Denver | Nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego | |
Lubuskie Lato Filmowe | Brązowe Grono | ||
Polskie Nagrody Filmowe | Orzeł za najlepszą reżyserię | ||
Tygodnik „Polityka” | Paszport „Polityki” | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Soczi | nagroda specjalna jury | ||
nagroda FIPRESCI | |||
Tarnowska Nagroda Filmowa | Grand Prix | ||
2005 | Jestem | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Publiczności |
Klubu Krytyki Filmowej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich | Syrenka Warszawska | ||
2006 | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie | Nagroda Specjalna Jury w sekcji „Kinderfilmfest” | |
2007 | Festiwal Filmowy „Free Zone” w Belgradzie | Nagroda Publiczności | |
Pora umierać | Festiwal Filmów Optymistycznych „Multimedia Happy End” | Grand Prix „Złota Ryba” | |
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Złoty Klakier | ||
Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej | |||
Nagroda Dziennikarzy | |||
2008 | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Leeds | Nagroda Publiczności | |
The New York Polish Film Festival | Nagroda Specjalna | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Francisco | Nagroda Chrisa Holtera | ||
Festiwal Reżyserii Filmowej w Świdnicy | Nagroda im. Wojciecha Jerzego Hasa | ||
Tarnowska Nagroda Filmowa | Grand Prix | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Trieście | Wyróżnienie Specjalne | ||
Nagroda Publiczności | |||
Jestem | Międzynarodowy Festiwal Dziecięcych Filmów i Programów Telewizyjnych w Tajwanie | Nagroda dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Fabularnego | |
2009 | Pora umierać | International Female Film Festival w Malmö | Nagroda Główna |
Nagroda Publiczności | |||
2011 | Jutro będzie lepiej | Międzynarodowy Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży „Olimpia” | Nagroda Jury Dziecięcego dla najlepszego filmu fabularnego |
Nagroda dla najlepszego filmu fabularnego | |||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie | Nagroda Peace Film | ||
Nagroda dla najlepszego filmu w sekcji „Grand Prix Deutsches Kinderhilfswerk” | |||
Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” | Wyróżnienie Jury | ||
Specjalne Wyróżnienie Jury | |||
Festiwal Reżyserii Filmowej w Świdnicy | Nagroda Specjalna | ||
2012 | Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Moskwie | Nagroda Publiczności | |
2014 | Inny świat | Polskie Nagrody Filmowe | Orzeł za najlepszy film dokumentalny |
Ordery i odznaczenia
Dorota Kędzierzawska otrzymała liczne wyróżnienia za swoje osiągnięcia artystyczne. W 2014 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, co podkreśla jej znaczący wkład w polską kulturę i sztukę.
Dodatkowo, w tym samym roku uhonorowano ją Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, co stanowi dowód uznania dla jej twórczości oraz wpływu, jaki wywarła na rozwój polskiego kina.
Przypisy
- MichałM. Piepiórka MichałM., Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 2023 #1 – Wolność, sny i dusze [online], Bliżej Ekranu, 19.09.2023 r. [dostęp 24.09.2024 r.]
- Objazdowe kino Kędzierzawskiej i Reinharta [online], Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 15.09.2011 r. [dostęp 24.09.2024 r.]
- Radomski 2023, s. 69.
- Radomski 2023, s. 65-66.
- Radomski 2023, s. 51.
- Radomski 2023, s. 43.
- Radomski 2023, s. 34.
- Radomski 2023, s. 32-33.
- Radomski 2023, s. 31.
- Radomski 2023, s. 27.
- Podsiadło 2018, s. 102.
- Dzieniszewska 2017, s. 201.
- Grodź i Stefanowski 2018, s. 28.
- Grodź i Stefanowski 2018, s. 31.
- Grodź i Stefanowski 2018, s. 32.
- Grodź i Stefanowski 2018, s. 25-26.
- Wejbert-Wąsiewicz 2015, s. 50.
- Felis 2013.
- Radkiewicz 2020, s. 65.
- Talarczyk-Gubała 2011, s. 79.
- Pietrasik 2007.
- Hollender 2007.
- EwaE. Nawój EwaE., Artur Reinhart [online], Culture.pl, luty 2016 r. [dostęp 24.09.2024 r.]
- EwaE. Nawój EwaE., Wrony [online], Culture.pl, lipiec 2011 r. [dostęp 05.05.2022 r.]
- EwaE. Nawój EwaE., Dorota Kędzierzawska | Życie i twórczość | Artysta [online], Culture.pl, październik 2003 r. [dostęp 05.05.2022 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Jakub Wandachowicz | Marceli Sprusiak | Lena Wilczyńska | Grażyna Staniszewska (aktorka) | Zygmunt Landau | Franciszek Łubieński (1875–1925) | Łęgu | Kinga Borowska | Andrzej Grenda | Towa Ben Cewi | Jarosław Dziedzic | Elżbieta Cichla-Czarniawska | Barbara Rosiak | Agnieszka Sitek | Maria Probosz | Mieczysław Braun | Marek Wronko | Henryk Barczyński | Maciej Wilewski | Michał ŚlaskiOceń: Dorota Kędzierzawska