UWAGA! Dołącz do nowej grupy Łódź - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Dorota Kędzierzawska


Dorota Kędzierzawska, urodzona 1 czerwca 1957 roku w Łodzi, to niekwestionowana postać w polskim przemyśle filmowym, znana jako reżyserka, scenarzystka oraz montażystka. Otrzymała tytuł Dama Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski, co świadczy o jej znaczącym wkładzie w kulturę i sztukę.

Jej osiągnięcia artystyczne koncentrują się wokół tematów wykluczenia społecznego, co widać w filmach takich jak Wrony (1994), Nic (1998), Jestem (2005), Pora umierać (2007) i Jutro będzie lepiej (2011). W twórczości Kędzierzawskiej dzieci odgrywają kluczową rolę, często ukazując większą dojrzałość emocjonalną niż dorośli bohaterowie.

Filmy Kędzierzawskiej czerpią inspirację z różnych stylistyk, takich jak kino radzieckie, impresjonizm oraz symbolizm malarski, a także slow cinema, co sprawia, że jej prace są unikalne i wielowarstwowe. Twórczość ta została doceniona nie tylko w Polsce, ale i na renomowanych międzynarodowych festiwalach filmowych.

Kędzierzawska zdobyła szereg nagród i wyróżnień, m.in. w Cannes za film Wrony, w Berlinie dla Jestem oraz Jutro będzie lepiej, a także w San Francisco za Pora umierać. Więcej o jej sukcesach świadczą także dwie nagrody FIPRESCI, które otrzymała za Koniec świata (1989) oraz za film fabularny Nic (1999), poruszający problematykę aborcji.

Kędzierzawska jest uważana za jedną z najważniejszych reżyserek w historii polskiego kina, jej prace pozostają inspiracją dla wielu przyszłych pokoleń twórców filmowych.

Życiorys

Młodość i wykształcenie

Dorota Kędzierzawska przyszła na świat 1 czerwca 1957 roku w Łodzi, będąc córką reżyserki Jadwigi Kędzierzawskiej, znanej z realizacji filmów skierowanych do dzieci oraz młodzieży. Jej ojciec był inżynierem. Już w czasach młodzieńczych Dorota zafascynowała się kinem, dzieląc szczególne zainteresowanie do filmów takich jak Czerwony balonik w reżyserii Alberta Lamorisse’a, co zainspirowało ją do podążania śladami matki.

W latach 1976–1978 podjęła studia z zakresu kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Kształciła się również na Wydziale Reżyserii WGIK w Moskwie. W 1981 roku zakończyła naukę na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie zdobyła dyplom na Wydziale Reżyserii. Opowiadała o trudnościach, które napotykała jako kobieta będąca częścią tych dwóch szkoł filmowych:

„Na pierwszym roku byłam nieustającym obiektem żartów. Podczas kiedy Chucyjew dobrotliwie się śmiał, że kiedy mówię dzień dobry, dygam nóżką i się kłaniam, dziekan Kluba całkiem poważnie krzyczał, że prawdziwy reżyser nie czerwieni się, mówi głośno i wyraźnie i nie zawiązuje butów, kiedy odpowiada na pytanie.”

Kędzierzawska trudniła się adaptacją do wymagających warunków łódzkiej filmówki, dodając: „Przegrywałam we wszystkich rozmowach i dyskusjach o sztuce, czerwieniłam się, czasem bałam, mówiłam zbyt cicho”. Zauważyła również wyjątkowo negatywne podejście ze strony wykładowcy Henryka Kluby, który nazywał ją „nieudanym zrzutem z Moskwy”.

W czasie studiów zrealizowała film Agnieszka (1981) przedstawiający trudne życie o dziewczynce z ubogiej rodziny. Jej kolejny projekt Jajko (1982) opowiadał historię rodzeństwa żyjącego bez rodziców i zdobył nominację do studenckiego Oscara w Los Angeles. Na studiach Kędzierzawska stworzyła także obrazy takie jak Początek (1983) o łódzkich zakładach włókienniczych oraz Gucio (1985) przedstawiający zabawę dwojga siedmiolatków. Poza szkolnymi projektami, reżyserka nakręciła również telewizyjny film Koniec świata (1988), w którym ukazała codzienność starszej pary.

Kariera filmowa

Jej debiut pełnometrażowy miał miejsce w 1991 roku, kiedy to wyreżyserowała Diabły, diabły, opowiadające o konflikcie pomiędzy polską wsią a przybyłymi Romami w latach 60. XX wieku. Film ten wyróżniał się minimalną ilością dialogów oraz empatią wobec prześladowanej grupy. Przy realizacji tego projektu Kędzierzawska zmagała się z wątpliwościami niektórych członków ekipy, którzy wątpili w jej umiejętności jako młodej reżyserki.

Najsłynniejszym dziełem Kędzierzawskiej stały się Wrony (1994), w których opisana jest historia ubogiej dziewczynki doświadczającej upokorzenia przez nauczycielkę. Dzieło zdobyło szerokie uznanie na festiwalach, zdobywając między innymi Nagrodę Specjalną Jury i Nagrodę Publiczności na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

Film Nic (1998) wywołał znaczne kontrowersje poprzez ukazanie prawdziwej tragedii matki wykorzystywanej przez męża. Dzieło to wpisało się w debaty feministyczne dotyczące aborcji, która została w Polsce zakazana w 1993 roku. Kędzierzawska, mimo że temat był kontrowersyjny, stanowczo stwierdziła, że „nie ma niczego wspólnego z feminizmem”. Film został doceniony w Gdyni, a reżyserka zdobyła m.in. Paszport „Polityki” oraz Nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Soczi.

Film Jestem (2005) badał autentyczną historię chłopca, który uciekł z domu dziecka. Otrzymał on miano kontynuacji tematyki Wronek, jednak z perspektywy chłopca. Kędzierzawska została uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Sukcesem był także film Pora umierać (2007), którego główną rolę zagrała Danuta Szaflarska, opowiadający o starszej pani w opustoszałej willi w Warszawie, a który zdobył uznanie za delikatne podejście do tematu śmierci.

W 2010 roku Kędzierzawska zrealizowała film Jutro będzie lepiej, w którym trójka bezdomnych rosyjskich chłopców stara się przedostać do Polski. Inspiracją do tego dzieła była audycja radiowa odnośnie deportacji dzieci. Krytycy oceniali to dzieło jako „brutalną opowieść o smutku życia”, w którym przedstawione okrucieństwo przefiltrowane było przez łagodne spojrzenie reżyserki.

W dokumencie Inny świat (2012), całkowicie poświęconym Danucie Szaflarskiej, Kędzierzawska zebrała wspomnienia aktorki przez całe jej życie. Film zyskał pozytywne recenzje, a sam Felis z „Gazety Wyborczej” odnotował niezwykłą pamięć Szaflarskiej.

W kolejnych latach reżyserka rozpoczęła prace nad filmem Żużel (2020), który łączył profesjonalnych aktorów z rzeczywistymi żużlowcami. Film zdobył jednak złe opinie, z czego Gabriel Krawczyk z portalu Filmweb podkreślał niewłaściwe przedstawienie tematyki żużlowej.

Również film Sny pełne dymu (2023), ukazujący relację między niedoszłą samobójczynią (Żaneta Łabudzka) a chorowitym starcem (Krzysztof Globisz), został ogłoszony jako irytujące dzieło, krytykujące jego męski punkt widzenia na ratowanie kobiet.

Działalność okołofilmowa

W 2011 roku Kędzierzawska wspólnie z Arturem Reinhartem zainicjowała projekt „Polska Światłoczuła”, który zakładał objazdy po Polsce, w celu prezentowania wybranych filmów w małych miejscowościach. Umożliwiło to dotarcie z kinem do lokalnych społeczności.

Życie prywatne

Dorota Kędzierzawska była żoną operatora Piotra Mikuckiego, z którym ma córkę Anielę Mikucką, uzdolnioną w dziedzinie śpiewu oraz tańca flamenco.

Styl filmowy

Marcin Radomski umiejscawia dorobek filmowy Doroty Kędzierzawskiej w kategorii tzw. kina autorskiego, które jest charakterystyczne i wyjątkowe. Wpływ na jej styl miało w szczególności kino radzieckie, a w tym twórczość takich reżyserów jak Andriej Tarkowski, Wasilij Szukszyn, Nikita Michałkow, Kira Muratowa oraz Łarisa Szepitko. W centrum narracji Kędzierzawskiej zawsze skupiają się kwestie społeczne, co można zauważyć już w jej wczesnych etiudach studenckich. Tematyka tych filmów obejmuje m.in.: wykluczenie społeczne (przykład: mniejszość romska w „Diabłach”), samotność dzieci, które zostały zaniedbane (jak w „Wronach” czy „Jestem”), aborcję (w „Nic”), starość (w „Pora umierać”) oraz przymusową emigrację (w „Jutro będzie lepiej”).

W ocenie Janiny Falkowskiej, bohaterowie filmów Kędzierzawskiej to „bezsilne ofiary, które nie potrafią wyrazić swojego gniewu. Ich dosłowne i symboliczne milczenie świadczy o bezradności Polaków w czasach współczesnych”. Według Iwony Grodź i Roberta Stefanowskiego, głównym wątkiem w twórczości Kędzierzawskiej jest dzieciństwo oraz postacie dzieci.

Dorośli są równoprawnymi lub pierwszoplanowymi bohaterami zasadniczo tylko w nielicznych filmach tej reżyserki. Są to albo ludzie dojrzali, którzy występują w roli rodziców lub opiekunów, np. Wrony, Nic, Jestem itp., albo chodzi o starzejącą się kobietę, która decyduje przepisać swój dom sierotom, np. Pora umierać.

Warto zauważyć, że w filmach Kędzierzawskiej to często dzieci i młodzież przejawiają większą dojrzałość emocjonalną niż dorośli, którzy z kolei zaniedbują swoje rodzicielskie obowiązki (jak w „Jestem”) lub podejmują nieprzemyślane decyzje, pozostawiając swoich podopiecznych w trudnej sytuacji (jak w „Nic”). Ponadto, reżyserka w trakcie pracy nad swoimi dziełami unika emocjonalnego przywiązania do określonej płci, stwierdzając: „Pracując nad filmem, nigdy nie myślę o tym, że jestem kobietą”. Jak podkreśla Kędzierzawska, „specyfikę twórczości dyktuje psychologia, fizjologia, natura […]. Fakt, że jestem kobietą, z pewnością wpływa na moje odczucia i emocje, nigdy natomiast taki punkt wyjścia nie determinował mojego myślenia o filmie”. Ewa Mazierska sądzi, że niechęć Kędzierzawskiej do przyznawania się do bycia „feministką” może wynikać ze stereotypowych i negatywnych konotacji, jakie w Polsce wzbudza feministyczna myśl.

Ewelina Wejbert-Wąsiewicz zauważa, że kino Kędzierzawskiej tworzy „konglomerat realizmu i poetyki baśni”, z tej perspektywy Kędzierzawska jest uważana za jedną z kluczowych postaci polskiego kina kobiecego. Radomski wskazuje, że twórczość reżyserki bazuje na poetyce elips czasowych oraz na mechanicznym kadrowaniu postaci w pierwszych scenach. Styl Kędzierzawskiej jest skromny; unika ona krzykliwości, raczej zaufa wrażliwości zbliżonej do symbolizmu oraz impresjonizmu. Dlatego Radomski porównuje jej twórczość do tzw. slow cinema. Reżyserka ją najwyraźniej trzyma się zasady, że „za niedopuszczalne uważa wszelkie działania pod publiczność […]. Nie mogłabym robić filmu wbrew sobie, myśląc wyłącznie o pieniądzach. Chyba najważniejsze jest to, by mówić prawdziwie”.

Od momentu realizacji „Wron” stałym współpracownikiem Kędzierzawskiej jest operator filmowy Artur Reinhart. Jak zauważa Ewa Nawój z Culture.pl, „specyficzny styl filmów Kędzierzawskiej, która podejmując tematy charakterystyczne dla kina społecznie zaangażowanego, sięga po język bliski materii poetyckiej i daleki od realizmu, jest w dużej mierze zasługą operatora”. Filmy Kędzierzawskiej, stworzone we współpracy z Reinhartem, opierają się na minimalizmie treści oraz estetyzacji obrazu, co czyni z obrazu główny środek wyrazu w jej dziełach.

Filmografia

Filmografia Doroty Kędzierzawskiej obejmuje szereg znaczących dzieł, które przyczyniły się do jej rozwoju jako twórczyni filmowej. W poniższym zestawieniu przedstawiono kluczowe produkcje, które pokazują jej umiejętności w różnych rolach w procesie filmowym.

RokTytułReżyserkaScenarzystkaProducentkaMontażystkaUwagi
1982Agnieszka____etiuda szkolna
1982Jajko____etiuda szkolna
1985Gucia____etiuda szkolna
1988Koniec świata____film telewizyjny
1991Diabły, diabły____film fabularny
1994Wrony____film fabularny
1998Nic____film fabularny
2005Jestem____film fabularny
2007Pora umierać____film fabularny
2010Jutro będzie lepiej____film fabularny
2012Inny świat____film dokumentalny
2020Żużel (inne języki)____film fabularny; odpowiedzialna także za kostiumy i casting
2023Sny pełne dymu____film fabularny

Nagrody

W tej sekcji przedstawiamy nagrody zdobyte przez Dorotę Kędzierzawską, wybitną polską reżyserkę filmową. Jej dzieła są doceniane na licznych festiwalach krajowych oraz międzynarodowych, co potwierdzają liczne wyróżnienia.

RokFilmFestiwalWyróżnienie
1982AgnieszkaFestiwal Etiud Studenckich w Łodzinagroda TPŁ
1983JajkoI nagroda
1984Konfrontacje Etiud PWSFTviT i WRiTv UŚwyróżnienie w kategorii filmów fabularnych
1986Towarzystwo Filmu Socjologicznego i EtnograficznegoII Nagroda
PoczątekII Nagroda
1989Koniec świataMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w MannheimZłoty Dukat
wyróżnienie Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych
nagroda FIPRESCI
1991Diabły, diabłyMiędzynarodowy Festiwal Filmowy dla Dzieci i Młodzieży w BellinzonieGrand Prix Miasta Bellizona
Międzynarodowy Festiwal Filmowy dla Młodzieży w Canneswyróżnienie Jury Młodzieżowego
Festiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda Jury
1994WronyNagroda Specjalna Jury
Nagroda Publiczności
Nagroda Dziennikarzy
Don Kichot, Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w CannesCoup de Coeur
Międzynarodowy Festiwal Filmów Komediowych w VeveyCharlie Chaplin
1995Lubuskie Lato FilmoweDyplom Stowarzyszenia Filmowców Polskich
1996Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!”Złote Koziołki
Poznańskie Koziołki za reżyserię
Poznańskie Koziołki dla najlepszego filmu aktorskiego
Nagroda CIFEJ
1998NicFestiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda Specjalna Jury
Nagroda Dziennikarzy
1999Festiwal Filmowy w DenverNagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego
Lubuskie Lato FilmoweBrązowe Grono
Polskie Nagrody FilmoweOrzeł za najlepszą reżyserię
Tygodnik „Polityka”Paszport „Polityki”
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Soczinagroda specjalna jury
nagroda FIPRESCI
Tarnowska Nagroda FilmowaGrand Prix
2005JestemFestiwal Polskich Filmów FabularnychNagroda Publiczności
Klubu Krytyki Filmowej Stowarzyszenia Dziennikarzy PolskichSyrenka Warszawska
2006Międzynarodowy Festiwal Filmowy w BerlinieNagroda Specjalna Jury w sekcji „Kinderfilmfest”
2007Festiwal Filmowy „Free Zone” w BelgradzieNagroda Publiczności
Pora umieraćFestiwal Filmów Optymistycznych „Multimedia Happy End”Grand Prix „Złota Ryba”
Festiwal Polskich Filmów FabularnychZłoty Klakier
Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej
Nagroda Dziennikarzy
2008Międzynarodowy Festiwal Filmowy w LeedsNagroda Publiczności
The New York Polish Film FestivalNagroda Specjalna
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San FranciscoNagroda Chrisa Holtera
Festiwal Reżyserii Filmowej w ŚwidnicyNagroda im. Wojciecha Jerzego Hasa
Tarnowska Nagroda FilmowaGrand Prix
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w TrieścieWyróżnienie Specjalne
Nagroda Publiczności
JestemMiędzynarodowy Festiwal Dziecięcych Filmów i Programów Telewizyjnych w TajwanieNagroda dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Fabularnego
2009Pora umieraćInternational Female Film Festival w MalmöNagroda Główna
Nagroda Publiczności
2011Jutro będzie lepiejMiędzynarodowy Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży „Olimpia”Nagroda Jury Dziecięcego dla najlepszego filmu fabularnego
Nagroda dla najlepszego filmu fabularnego
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w BerlinieNagroda Peace Film
Nagroda dla najlepszego filmu w sekcji „Grand Prix Deutsches Kinderhilfswerk”
Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!”Wyróżnienie Jury
Specjalne Wyróżnienie Jury
Festiwal Reżyserii Filmowej w ŚwidnicyNagroda Specjalna
2012Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w MoskwieNagroda Publiczności
2014Inny światPolskie Nagrody FilmoweOrzeł za najlepszy film dokumentalny

Ordery i odznaczenia

Dorota Kędzierzawska otrzymała liczne wyróżnienia za swoje osiągnięcia artystyczne. W 2014 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, co podkreśla jej znaczący wkład w polską kulturę i sztukę.

Dodatkowo, w tym samym roku uhonorowano ją Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, co stanowi dowód uznania dla jej twórczości oraz wpływu, jaki wywarła na rozwój polskiego kina.

Przypisy

  1. MichałM. Piepiórka MichałM., Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 2023 #1 – Wolność, sny i dusze [online], Bliżej Ekranu, 19.09.2023 r. [dostęp 24.09.2024 r.]
  2. Objazdowe kino Kędzierzawskiej i Reinharta [online], Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 15.09.2011 r. [dostęp 24.09.2024 r.]
  3. Radomski 2023, s. 69.
  4. Radomski 2023, s. 65-66.
  5. Radomski 2023, s. 51.
  6. Radomski 2023, s. 43.
  7. Radomski 2023, s. 34.
  8. Radomski 2023, s. 32-33.
  9. Radomski 2023, s. 31.
  10. Radomski 2023, s. 27.
  11. Podsiadło 2018, s. 102.
  12. Dzieniszewska 2017, s. 201.
  13. Grodź i Stefanowski 2018, s. 28.
  14. Grodź i Stefanowski 2018, s. 31.
  15. Grodź i Stefanowski 2018, s. 32.
  16. Grodź i Stefanowski 2018, s. 25-26.
  17. Wejbert-Wąsiewicz 2015, s. 50.
  18. Felis 2013.
  19. Radkiewicz 2020, s. 65.
  20. Talarczyk-Gubała 2011, s. 79.
  21. Pietrasik 2007.
  22. Hollender 2007.
  23. EwaE. Nawój EwaE., Artur Reinhart [online], Culture.pl, luty 2016 r. [dostęp 24.09.2024 r.]
  24. EwaE. Nawój EwaE., Wrony [online], Culture.pl, lipiec 2011 r. [dostęp 05.05.2022 r.]
  25. EwaE. Nawój EwaE., Dorota Kędzierzawska | Życie i twórczość | Artysta [online], Culture.pl, październik 2003 r. [dostęp 05.05.2022 r.]

Oceń: Dorota Kędzierzawska

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:24