Malkiel Maksymilian Lusternik, znany również jako Melech Lusternik, to postać, która pozostawiła ślad w historii polskiej literatury. Urodził się w Łodzi w 1911 lub 1912 roku, a jego życie zakończyło się tragicznie między rokiem 1942 a 1943.
Jego twórczość obejmuje nie tylko poezję, ale także tłumaczenia oraz literackie refleksje, które odzwierciedlają bogactwo kultury żydowskiej, z której się wywodzi. W czasach, gdy świat zmagał się z wieloma kryzysami i wyzwaniami, Lusternik przyczynił się do wzbogacenia polskiego dyskursu literackiego.
Życiorys
W Łodzi, w zasymilowanej rodzinie przemysłowców, urodził się Malkiel Lusternik w roku 1911 lub 1912. Swoją edukację rozpoczął w szkołach żydowskich Icchaka Kacenelsona, a następnie kontynuował naukę odmieniania literatury antycznej na Uniwersytecie Warszawskim.
W swojej młodości zaangażował się w działalność młodzieżowej organizacji syjonistycznej Gordonia. Dla tej grupy stworzył słowa hymnu oraz pełnił funkcję redaktora czasopism publikowanych w trzech językach: polskim, hebrajskim i jidisz. Po zakończeniu studiów powrócił do rodzinnego miasta, Łodzi. W 1932 roku, razem z Berem Pomerancem, współzałożył czasopismo literackie „Reszit”, którego celem była popularyzacja literatury hebrajskiej.
Lusternik angażował się także w pracę redaktorską kwartalnika „Tchumim” w latach 1937–1938 przy współpracy z Pomerancem i Natanem Eckiem, a także współpracował z „Nowym Dziennikiem”. Wykazywał talent translatorski, przekładając wiersze pomiędzy hebrajskim i jidysz, w tym prace Mosze Brodersona i Chaima Lejba Fuksa. Tłumaczył również wybrane pisma Aharona Dawida Gordona na język polski, a także wiersze Chaima Arlosoroffa, które ujrzały światło dzienne w 1936 roku.
W antologii wierszy żydowskich Baderech z 1927 roku znalazły się jego hebrajskie utwory. Należał do łódzkiej grupy literackiej, gdzie publikował swoje wiersze w jidysz na stronach „Łodzier Togblat”, „Najer Folksblat” oraz „Hajnt”. Jego tomik poezji Sufat awiw, wydany w 1935 roku, składał się z 47 hebrajskich wierszy. W jego eklektycznej poezji wyczuwalne były zarówno wpływy palestyńsko-hebrajskiego modernizmu Abrahama Szlonskiego, dążącego do czystego symbolizmu, jak i inspiracje płynące od członków Kwadrygi. Tematy poruszane przez Lusternika były niezwykle różnorodne, obejmujące zarówno trudne warunki życia czasów kryzysu, jak i pionierskie działania w Palestynie. Wśród jego twórczości znajdowały się także satyryczne utwory, pełne humoru, nawiązujące do pisarstwa Juliana Tuwima.
Podczas drugiej wojny światowej Lusternik znalazł się w warszawskim getcie, gdzie aktywnie działał w tajnym ugrupowaniu syjonistycznym Tkuma. W 1941 roku przebywał w getcie w Opatowie, odgrywając znaczną rolę w lokalnym życiu i pracując na rzecz Żydowskiej Samopomocy Społecznej. Tam nawiązał kontakt z Icchakiem Cukiermanem, który próbował bezskutecznie namówić go do założenia kibucu, co później opisał we wspomnieniach. Również Janina Bauman wspominała o Lusterniku w swoich pamiętnikach zatytułowanych Zima o poranku. Opowieść dziewczynki z warszawskiego getta.
Informacje dotyczące śmierci Lusternika są niejednoznaczne. Niektóre źródła sugerują, że zginął latem 1942 roku próbując ucieczki z warszawskiego getta, inne zaś wskazują na rok 1943 i Auschwitz-Birkenau jako miejsce jego śmierci. Jego nazwisko znalazło się także na liście grupy Ładosia.
W 2017 roku na rynku wydawniczym pojawiła się polska antologia wierszy Lusternika, zatytułowana Sztetl, szund, bunt i Palestyna: antologia twórczości literackiej Żydów w Łodzi (1905–1939), wydana w tłumaczeniu Dariusza Dekierta.
Przypisy
- Zima o poranku. Opowieść dziewczynki z warszawskiego getta [online], new.getto.pl [dostęp 28.08.2021 r.]
- Lista Ładosia – Instytut Pileckiego [online], instytutpileckiego.pl [dostęp 28.08.2021 r.]
- a b MariaM. Borzęcka, Malkiel Maksymilian Lusternik w Opatowie | Virtual Shtetl [online], sztetl.org.pl [dostęp 28.08.2021 r.]
- a b c d e f g h i j k l Itay B.I.B. Zutra, Lusternik, Malki’el [online], YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe [dostęp 28.08.2021 r.] (ang.).
- EugeniaE. Prokop-Janiec, Polish-Jewish Literature in the Interwar Years, Syracuse University Press, 2003 r., s. 21, ISBN 978-0-8156-2984-9 (ang.).
- KrzysztofK. Urbański, Zagłada Żydów w dystrykcie radomskim, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2004 r., s. 148–149, ISBN 83-7271-260-3.
- a b c d e f g h i j k l m n o Malkiek Lusternik, [w:] Sztetl, szund, bunt i Palestyna: antologia twórczości literackiej Żydów w Łodzi (1905–1939), KrystynaK. Radziszewska, DariuszD. Dekiert, EwaE. Wiatr (red.), wyd. I, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017 r., s. 319, ISBN 978-83-8088-470-0.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marian Piechal | Irena Tuwim | Zbigniew Hałatek | Ryszard Hunger | Elżbieta Doryń | Sławomir Wysocki | Piotr Sobociński | Zula Pacanowska | Ilona Stawińska | Iza Norska | Spinache | Izrael Szumacher | Antoni Kasprowicz | Jakub Wiejacki | Wiesław Kaczmarek (społecznik) | Andrzej Żylis | Jan Nepomucen Miller | Julia Chmielnik | Kacper Bartczak | Halina MachulskaOceń: Malkiel Lusternik