Willa Leopolda Kindermanna


Willa Leopolda Kindermana to niezwykle fascynujący obiekt, który znajduje się przy ul. Wólczańskiej 31/33 w Łodzi. Obiekt ten, pierwotnie należący do Leopolda Kindermana, stanowi jeden z najlepszych przykładów architektury secesyjnej, zarówno w Polsce, jak i w Europie.

Charakteryzuje się on jednolitym stylem, zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzach, które zdobią przepiękne stiuki oraz witraże. Warto zwrócić uwagę na niezwykłe detale architektoniczne, które świadczą o kunszcie jego twórców oraz o estetyce epoki, w której powstała.

W obrębie tego znakomitego budynku znajduje się również Galeria Willa, która jest integralną częścią Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Galeria ta oferuje różnorodne wystawy, które przyciągają miłośników sztuki oraz architektury, a także osoby poszukujące inspiracji w dziedzinie kultury i sztuki współczesnej.

Historia

Willa Leopolda Kindermanna została stworzona na początku XX wieku, a dokładniej zaprojektowana około 1901 roku przez jednego z najwybitniejszych architektów działających w Łodzi, czyli Gustawa Landau-Gutentegera. Budowa trwała od 1902 do 1903 roku, a miejsce na ten wyjątkowy obiekt zostało przekazane jako posag przez żonę architekta, Laurę Elizę, z domu Feder. Uwarunkowania polityczne, takie jak wybuch rewolucji w 1905 roku, opóźniły zamieszkanie w willi, które miało miejsce dopiero w 1908 roku.

Po śmierci Leopolda Kindermanna, willa przeszła w ręce Emila Eiserta, co sprawiło, że nieraz funkcjonuje pod nazwą „willa Eiserta”. Sytuacja ta miała miejsce po tym, jak wdowa po Kindermannie ponownie wyszła za mąż za Eiserta. Po jego zgonie, który nastąpił 24 września 1939 roku, ponownie wdowa mieszkała w tym miejscu aż do końca niemieckiej okupacji Łodzi, która miała miejsce 19 stycznia 1945 roku. W obliczu nadciągającej Armii Czerwonej, zdecydowała się na wyjazd do Niemiec.

Po zakończeniu II wojny światowej, w budynku znalazło swoje miejsce przedszkole. Od 1975 roku willa została przekształcona w oddział Miejskiej Galerii Sztuki, znanej jako Galeria Willa. Istnieje zainicjowana idea, wspierana przez przewodników turystycznych w Łodzi, aby w miejsce obecnej galerii sztuki pięknej utworzyć muzeum łódzkiej secesji. W latach 2010–2013 nieruchomość przeszła znaczący remont renowacyjny, który przywrócił jej dawny blask.

Opis architektoniczno-artystyczny

Elewacja budynku wyróżnia się bogatym zdobnictwem, które opiera się na motywach roślinnych. Wejście do willi podkreśla portyk podtrzymywany przez rzeźby dwóch jabłoni, co jest powodem, dla którego obiekt ten nosi również nazwę – willa pod jabłoniami.

Na parterze znajdują się gabinet oraz dwie sale wystawowe, których wnętrze urządzono w bogatym stylu secesyjnym. Dekoracje stiukowe w formie liści kasztanowca, kwiatów róży, jabłoni i maków tworzą niezwykły klimat. Ponadto, w przestrzeni tej znajduje się również kącik muzyczny, który zdobią mniejsze, wielobarwne witraże.

W budynku zachowały się oryginalne witraże, które są istotnym elementem jego architektury. W oknie klatki schodowej przedstawiona jest bosonoga kobieta w zielonej tunice, ozdobiona kwiatami we włosach. Symbolizuje ona Jutrzenkę, boginię poranków, co możemy odczytać z gwiazdy porannej, świecącej nad jej głową. Z kolei w parterowym salonie znajduje się witraż, który artystycznie przedstawia widok na jezioro i zamek w okolicach Montreux w Szwajcarii.

Okna willi, zgodnie z estetyką secesyjną, charakteryzują się różnorodnością kształtów. Nie ma dwóch identycznych okien, a niektóre z nich są osłonięte ozdobnymi kratami o falistych łukach. Szczególnie imponujące jest obramowanie jednego z okien na parterze, które przedstawia dwa drzewa o bujnych koronach i splątanych korzeniach, wśród których ukrywa się lis.

Od strony ogrodu klatka schodowa przypomina okrągłą wieżyczkę, a w jednym z naroży można dostrzec rzeźbę krasnala-atlanta, która dodaje uroku tej niezwykłej architekturze.

Willa na liście Iconic Houses

W 2015 roku willa Leopolda Kindermanna została wyróżniona poprzez umieszczenie jej na prestiżowej liście Iconic Houses. Ta lista zestawia wybitne obiekty nowoczesnej architektury, które spełniają ściśle określone kryteria.

Wśród tych wymogów znajduje się uznanie twórczości znanego architekta, który wywarł istotny wpływ na rozwój architektury w XX wieku. Kluczowe jest również, aby jakiekolwiek prace remontowe nie naruszały oryginalnej struktury budynku, a obiekt mógł być dostępny dla społeczeństwa w celach publicznych.

Przypisy

  1. Galeria Willa / Galeria Chimera [online], Miejska Galeria Sztuki [dostęp 27.02.2024 r.]
  2. Rejestr zabytków nieruchomych – województwo łódzkie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r.
  3. Willa Kindermanna na liście Iconic Houses [online], Nowy Zabytek, 18.12.2015 r. [dostęp 02.01.2015 r.]
  4. Wiesław Pierzchała, Wiewiórka na perle secesji, [w:] "Kocham Łódź" (dod. do "Polska. Dziennik Łódzki", 02.02.2010 r.)
  5. Mieczysław Wallis, Secesja, Warszawa 1974.
  6. a b Muzeum Secesji w willi Kindermana przy ul. Wólczańskiej 31/33 w Miejskiej Galerii Sztuki.
  7. K. Stefański, op. cit. s. 137.
  8. W. Pierzchała, op. cit.
  9. a b Niemieckimi śladami po "Ziemi Obiecanej". praca zbiorowa pod redakcją Krystyny Radziszewskiej, wyd. I, Łódź: Wydawnictwo Literatura, 1997, s. 36-37, ISBN 83-87080-43-8.

Oceń: Willa Leopolda Kindermanna

Średnia ocena:4.59 Liczba ocen:11