Zajezdnia Muzealna Brus


Zajezdnia Muzealna Brus, znana także jako dawna Zajezdnia nr 4, to istotny element historyczny zimowego krajobrazu Łodzi. Mieści się ona na malowniczym osiedlu Brus, konkretnie przy ulicy Konstantynowskiej 115, w pobliżu drogi wojewódzkiej DW710.

Obecnie zajezdnia ta odgrywa znaczącą rolę jako muzeum, które jest zarządzane przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Warto podkreślić, że muzeum współpracuje z MPK-Łódź, co pozwala na zachowanie i prezentację cennych zasobów związanych z historią tramwajów w tym regionie.

Ekspozycje oraz różnorodne wydarzenia organizowane przez zajezdnię przyciągają nie tylko miłośników komunikacji miejskiej, ale także wszystkich tych, którzy pragną zgłębić historię transportu publicznego w Łodzi. Zajezdnia Muzealna Brus jest zatem miejscem, które łączy pasję, edukację oraz zabawę dla odwiedzających.

Historia

Historia Zajezdni Muzealnej w Brusie sięga 17 grudnia 1910 roku, kiedy to nawiązano połączenie z Konstantynowem Łódzkim. W tym dniu Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe uruchomiły zajezdnię, której kompleks był usytuowany w gminie Brus, w okolicach Łodzi. Na terenie zajezdni zbudowano halę postojowo-remontową, która zawierała pięć kanałów, a także budynki mieszkalne, biurowe, magazynowe, kuźnię oraz halę maszyn służącą do zasilania linii tramwajowej energią elektryczną.

Warto podkreślić, że hala postojowa, która powstała, była jednym z pierwszych obiektów w Łodzi wykonanych w technice żelbetowej. Rok 1918 przyniósł rozbudowę jednego z budynków mieszkalnych. Dziesięć lat później natomiast zmodernizowano podstację i wydłużono halę postojową, a drewniane słupy trakcyjne zastąpiono nowoczesnymi, kratownicowymi konstrukcjami. Kolejne przekształcenia w układzie przestrzennym zajezdni miały miejsce na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, kiedy to podwyższono budynek administracyjny oraz rozbudowano torowisko.

W chwili inauguracji zajezdni do eksploatacji skierowano wagony typu GE58, znane jako „berlinki”, oraz nieco nowsze doczepy GE i U104, które służyły przez następne 50 lat. W latach 50. XX wieku do Brus trafiły dwa wagony Lilpop III z 1939 roku oraz jeden wagon Herbrand GE58, który również powstał w 1910 roku. W latach 1959-1961 przeprowadzono gruntowną wymianę taboru na nowy, wprowadzając do użytku zastępującą serię 5N, która była użytkowana aż do 1991 roku.

W międzyczasie, w 1990 roku, na zajezdnię trafiło osiem używanych wagonów GT6 z niemieckiego Bielefeld oraz przegubowce typu 803N z Chocianowic, które obsługiwały linie do momentu zakończenia przewozów przez zajezdnię. Kluczowym momentem w historii zajezdni miało miejsce 1 kwietnia 1994 roku, gdy powołano spółkę Tramwaje Podmiejskie Sp. z o.o., która zarządzała zajezdnią przez następne 18 lat. W tym czasie, tabor składał się głównie z wagonów GT6 i 803N, które były jednymi z najstarszych pojazdów w łódzkiej sieci tramwajowej. W 2010 roku rozpoczęto sprowadzanie z Grudziądza wagonów serii GT6. Ostateczne zakończenie pracy przewozowej zajezdni miało miejsce 31 marca 2012 roku, gdy MPK Łódź przejęło obsługę linii 43.

Rok 2012 przyniósł nowe perspektywy dla zajezdni. W styczniu tego roku na ręce Hanny Zdanowskiej złożono list intencyjny, który miał na celu przekształcenie zajezdni na cele muzealne. Pod pismem tym podpisali się przedstawiciele Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi oraz Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, a także senator Ryszard Bonisławski. Oczekiwania i plany dotyczące przyszłości zajezdni były na bieżąco omawiane z urzędnikami, a w grudniu 2012 roku pani prezydent publicznie zadeklarowała utworzenie tej placówki.

Na przełomie kwietnia i maja 2013 roku do Brus dotarły pierwsze historyczne tramwaje i autobusy, a w lipcu zajezdnia została po raz pierwszy udostępniona dla zwiedzających, co oznaczało nowy rozdział w jej długiej historii.

Ekspozycje muzealne

Na obszarze zajezdni można znaleźć różnorodne ekspozycje muzealne, które obejmują zarówno wnętrza, jak i przestrzenie na zewnątrz. Ekspozycje wewnętrzne usytuowane są w historycznym budynku administracyjnym, który dodaje unikalnego uroku całemu miejscu.

Oprócz tego, na zewnątrz, umiejscowiona jest wystawa wagonów tramwajowych oraz autobusów, które przez lata służyły mieszkańcom Łodzi w ramach publicznego transportu. Te pojazdy stanowią cenny element historii miejskiego transportu, a ich prezentacja pozwala zwiedzającym lepiej zrozumieć rozwój komunikacji w regionie.

Zajezdnia jest otwarta dla wszystkich chętnych od lutego do listopada. Jest to znakomita okazja, aby na własne oczy zobaczyć te wyjątkowe eksponaty.

W szczególności warto zwrócić uwagę na dni otwarte, które są organizowane przez KMST w Łodzi. W tym czasie wstęp na teren zajezdni jest bezpłatny.

Przypisy

  1. Zajezdnia Brus - Zwiedzanie. Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. [dostęp 12.01.2017 r.]
  2. Zajezdnia Brus - Wystawy. Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. [dostęp 12.01.2017 r.]
  3. Historia Zajezdni Brus. Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. [dostęp 12.01.2017 r.]
  4. Łódzkie tramwaje i autobusy - Zajezdnia tramwajowa Brus. [dostęp 12.01.2017 r.]

Oceń: Zajezdnia Muzealna Brus

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:24