Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego to ważna jednostka organizacyjna w ramach Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Łódzkiego. Odgrywa kluczową rolę w badaniach oraz kształceniu studentów z zakresu historii sztuki.
Katedra Historii Sztuki, która jest jej częścią, miała swoją siedzibę w różnych lokalizacjach. W przeszłości znajdowała się między innymi wPałacu Biedermanna, a od 2014 roku przeniosła się do nowoczesnego gmachu przy ulicy Uniwersyteckiej 3. Od 1 października 2016 roku, jednostka znajduje się w nowej siedzibie przy ulicy Narutowicza 65.
Na podstawie decyzji Rady Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, z dnia 27 września 2018 roku, katedra uległa przekształceniu, stając się Instytutem Historii Sztuki. Ta transformacja miała na celu ulepszenie struktury organizacyjnej i poszerzenie zakresu działań instytutu.
Historia
Katedra Historii Sztuki powstała na Uniwersytecie Łódzkim w roku 1945, co stanowi ważny moment w dziejach tej uczelni. Na początku kierownicze stanowiska pełnili prof. Wacław Husarski oraz dr hab. Mieczysław Wallis, którzy znacząco przyczynili się do rozwoju kierunku. W okresie od 1945 do 1952 roku zorganizowano studia magisterskie z historii sztuki, które jednak zostały wkrótce zlikwidowane.
W 1965 roku jednostkę przekształcono w Katedrę Historii Sztuki i Kultury, lecz już w 1968 roku zlikwidowano. Historia Katedry obfituje w zmiany, gdyż została reaktywowana w 1975 jako zakład, a powrót do nazwy Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego miał miejsce w 1998 roku.
Od 1980 roku kierownikiem jednostki była prof. Wanda Nowakowska. Z jej inicjatywy, po wielu latach przerwy, udało się zorganizować ponownie studia magisterskie z historii sztuki. Te studia istniały na UŁ od 1945, lecz zostały zlikwidowane w 1952 roku. Przywrócenie kierunku nastąpiło dzięki decyzji ówczesnego rektora, prof. Michała Seweryńskiego, w 1992 roku.
Obecnie, od roku akademickiego 2016/2017, na czoło Katedry Historii Sztuki UŁ stanął dr hab. Piotr Gryglewski, który jest także dyrektorem nowo powołanego Instytutu, co otwiera nowe perspektywy dla tego obszaru badań i edukacji w Łodzi.
Poczet kierowników i dyrektorów
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego posiada bogatą historię kierowników i dyrektorów, którzy znacząco wpłynęli na rozwój tej placówki. Poniżej przedstawiamy niepełną listę osób pełniących te funkcje:
- prof. dr hab. Wanda Nowakowska (1980–1999),
- prof. dr hab. Grzegorz Sztabiński (1999–2009),
- prof. dr hab. Krzysztof Stefański (2009–2016),
- dr hab. Piotr Gryglewski (od 2016).
Wszyscy z nich przyczynili się do wzbogacenia oferty instytutu oraz jego renomy w Polsce i za granicą.
Władze Instytutu
W bieżącej kadencji, która trwa od 2020 do 2024 roku, przedstawiamy skład władz Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.
Stanowisko | Imię oraz nazwisko |
---|---|
Dyrektor | dr hab. Piotr Gryglewski |
Wicedyrektor | dr Agnieszka Świętosławska |
Struktura organizacyjna
Katedra Historii Architektury
W ramach tej katedry znajdują się samodzielni pracownicy naukowi, którzy przyczyniają się do rozwijania wiedzy na temat architektury. Wśród nich jest prof. dr hab. Krzysztof Stefański, odpowiedzialny za kierowanie Katedrą, a także:
- dr hab. Tadeusz Bernatowicz,
- dr hab. Piotr Gryglewski,
- dr hab. Julia Sowińska-Heim.
Katedra Historii Malarstwa i Rzeźby
Kolejnym ważnym elementem struktury organizacyjnej instytutu jest Katedra Historii Malarstwa i Rzeźby, która skupia w swoich szeregach specjalistów w dziedzinie sztuk pięknych. Na czołowej pozycji znajduje się dr hab. Aneta Pawłowska, pełniąca funkcję kierownika tej katedry. W skład zespołu wchodzą również:
- dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek,
- dr hab. Eleonora Jedlińska.
Byli pracownicy Instytutu
Wśród byłych pracowników Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, znajdujemy wielu znakomitych badaczy i nauczycieli akademickich. Oto ich lista:
- prof. dr hab. Leszek Kajzer,
- prof. dr hab. Jadwiga Lipińska,
- prof. dr hab. Wanda Nowakowska,
- prof. dr hab. Irena Popławska,
- prof. dr hab. Grzegorz Sztabiński,
- dr hab. Zbigniew Bania,
- dr hab. Mieczysław Wallis.
Studia
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego oferuje wysokiej jakości kształcenie w zakresie historii sztuki, które obejmuje różne ogólne i specjalistyczne programy studiów.
- program licencjacki I stopnia lasting three years,
- program magisterski II stopnia lasting two years.
W ramach studiów magisterskich istnieje możliwość wyboru jednej z następujących specjalizacji:
- krytyka artystyczna i upowszechnianie sztuki – ten profil przygotowuje studentów do pracy w redakcjach czasopism, galeriach oraz instytucjach zajmujących się handlem dziełami sztuki,
- ochrona zabytków i zarządzanie dobrami kultury materialnej – program skierowany jest do osób, które pragną pracować w muzeach oraz instytucjach związanych z ochroną zabytków i zarządzaniem dobrami kultury.
Wybrane konferencje zorganizowane przez Instytut
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego ma na swoim koncie wiele znaczących wydarzeń naukowych. Poniżej przedstawiamy szczegółowy przegląd wybranych konferencji, które miały miejsce w ostatnich latach.
- „Tekst a dzieło sztuki“ (Łódź, 18-20.05.2015),
- Międzynarodowa konferencja naukowa „African Tradition – African Modernity” (19-20.11.2015),
- Międzynarodowa konferencja naukowa „Historia – konserwacja – rewitalizacja”. Funkcjonowanie rezydencji regionu łódzkiego w kontekście doświadczeń europejskich (26-28.09.2016). Komitet naukowy: prof. T. Bernatowicz, prof. P. Gryglewski, prof. k. Stefański,
- „Okno, przez które wkracza do nas rzeczywistość Boga. Ołtarz w świetle historii sztuki i teologii liturgii” (01-02.06.2017). Komitet naukowy: prof. T. Bernatowicz, prof. P. Gryglewski.
Wybrane publikacje Instytutu
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego prezentuje szereg wartościowych publikacji, które przyczyniają się do zgłębiania tematów związanych z sztuką oraz architekturą. Seria wydawnicza „Sztuka Polski Środkowej” jest jednym z kluczowych elementów ich dorobku.
- W tomie Studia [I]. Architektura nowożytna, red. Z. Bania, wydanym w Łodzi w 2000 roku, podjęto się analizy nowożytnej architektury regionu,
- w 2002 roku ukazała się publikacja Studia [II]. Architektura średniowieczna i nowożytna, również pod redakcją Z. Bani i E. Kubiak, która zgłębia architekturę obu tych okresów,
- W tym samym roku ukazała się praca P. Gryglewskiego zatytułowana Vetusta monumenta. Szlacheckie mauzoleum od poł. XV w. do XVII w., stanowiąca cenny wkład w badania nad architekturą sepulkralną,
- Studia III. Sztuka nowożytna i nowoczesna, redagowana przez P. Gryglewskiego, E. Kubiak i K. Stefańskiego w 2008 roku, skupiają się na sztuce danej epoki,
- Kontynuację tego tematu przedstawia Studia IV. Sztuka nowożytna i nowoczesna, wydane w Łodzi w 2010 roku, pod red. Gryglewskiego, Kubiak i Stefańskiego,
- Rok później, w 2011 roku, publikacja Studia V. [Sztuka dawna, nowoczesna i współczesna], również pod red. Gryglewskiego, Kubiak i Stefańskiego, poszerza tematykę o współczesne aspekty sztuki,
- Najświeższym tytułem z tej serii jest Studia VI. Sztuka nowożytna i nowoczesna, pod red. Gryglewskiego oraz A. Barczyka z roku 2016.
W zakresie monografii instytut wydaje wiele książek, które są istotnym źródłem wiedzy:
- K. Stefański w dziele Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych miasta (do 1939 r.) z 2009 roku, przybliża sylwetki osób wpływających na architekturę miasta,
- W 2012 roku P. Gryglewski publikuje De Sacra Antiquitate. Odwołania do przeszłości w polskiej architekturze sakralnej XVI wieku, dokumentując historyczne odniesienia w tym obszarze,
- W 2013 roku ukazuje się tom Centrum, prowincje, peryferia – wzajemne relacje w dziejach sztuki, redagowany przez P. Gryglewskiego, K. Stefańskiego i R. Wróbla, który bada relacje artystyczne w różnych kontekstach,
- A. Pawłowska w dziele Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych omawia znaczenie sztuki w Afryce,
- Również w 2013 roku K. Stefański przedstawia publikację o Łódzkich willach fabrykanckich, podkreślając bogatą historię architektoniczną regionu,
- W 2014 roku ukazuje się praca Wielkie rody fabrykanckie Łodzi i ich udział w ukształtowaniu oblicza miasta, skupiając się na kluczowych rodzinach i ich dokonaniach,
- W 2015 roku D. Łarionow w swojej publikacji Wystarczy tylko otworzyć drzwi… Przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora analizuje dorobek tego wybitnego artysty,
- E. Kubiak w Reinterpretacjach. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej z 2015 roku bada wpływ kulturowy tych obiektów,
- E. Jedlińska dokumentuje Powszechną wystawę światową w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki w 2015 roku,
- A. Świętosławska w przeszłorocznym dziele Obrazy codzienności. Polskie malarstwo rodzajowe I połowy XIX wieku, omawia codzienne sceny w malarstwie,
- B. Ciarkowski przedstawia w publikacji Łódź, która nie powstała wizję alternatywnej historii miasta w 2016 roku,
- W 2016 roku wydano również zbiorowe prace Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność i Afryka i (post)kolonializm, które są redagowane przez A. Pawłowską i J. Sowińską-Heim,
- W tym samym roku pojawiła się publikacja Audiodeskrypcja dzieł sztuki – metody, problemy, przykłady pod redakcją A. Pawłowskiej i J. Sowińskiej-Heim,
- Na koniec, w 2016 roku, ukazała się książka Acta Artis Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, redagowana przez A. Pawłowską, E. Jedlińską i K. Stefańskiego.
Instytut nieustannie rozwija także swoją działalność w zakresie czasopism, wydając od 2010 roku „TECHNE/ΤΕΧΝΗ– Pismo Łódzkich Historyków Sztuki” oraz „TECHNE. Seria nowa” od 2018 roku. Te periodyki dostarczają bieżących informacji oraz analiz dotyczących historii sztuki w regionie i nie tylko.
Przypisy
- IHS UŁ – Władze. [dostęp 20.07.2024 r.]
- KHA UŁ. [dostęp 20.07.2024 r.]
- KHMiR UŁ. [dostęp 20.07.2024 r.]
- TECHNE. Seria Nowa | Wydawnictwo UŁ [online], wydawnictwo.uni.lodz.pl [dostęp 14.02.2018 r.]
- [ogłoszenie] [online], wydzfilhist.uni.lodz.pl, L.dz.WFH/002-10/2017/2018 [dostęp 28.12.2018 r.]
- KatarzynaK. Bednarska, Tekst a dzieło sztuki (Łódź, 18-20.05.2015) [online], www.slavica.uni.lodz.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
- Katedra Historii Sztuki [online], www.uni.lodz.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
- Piotr Gryglewski – Uniwersytet Łódzki [online], www.uni.lodz.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
- Historia | Katedra Historii Sztuki UŁ [online], historiasztuki.uni.lodz.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
- Konferencja 2016 | Katedra Historii Sztuki UŁ [online], historiasztuki.uni.lodz.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
- Konferencje 2017 | Katedra Historii Sztuki UŁ [online], historiasztuki.uni.lodz.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
- l, Wacław Teofil Husarski [online], www.ipsb.nina.gov.pl [dostęp 26.10.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Instytuty":
Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej | Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej | Instytut Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej | Centrum Technologii Informatycznych | Instytut Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódzkiej | Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera w Łodzi | Instytut Technologii Polimerów i Barwników Politechniki Łódzkiej | Katedra Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego | Instytut Elektroniki Politechniki Łódzkiej | Międzyresortowy Instytut Techniki Radiacyjnej Politechniki Łódzkiej | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego | Centrum Diagnostyki i Terapii Laserowej | Instytut Elektroenergetyki Politechniki Łódzkiej | Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych Polskiej Akademii Nauk | Instytut Romanistyki Uniwersytetu Łódzkiego | Instytut Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego | Instytut Informatyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej | Instytut Europejski w Łodzi | Instytut Biologii Medycznej Polskiej Akademii Nauk | Instytut Automatyki Politechniki ŁódzkiejOceń: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego