Aleksander Bardini, urodzony 17 listopada 1913 roku w Łodzi, to postać, której wkład w polskie kino i teatr zasługuje na szczególne uznanie. Jego pasja do sztuki nie ograniczała się jedynie do aktorstwa, lecz obejmowała również reżyserię teatralną i filmową, a także działalność pedagogiczną.
Bardini zmarł 30 lipca 1995 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny oraz wpływ na wielu młodych twórców, dla których był mentorem.
Życiorys
Aleksander Bardini przyszedł na świat w Łodzi w rodzinie żydowskiej, będąc synem Józefa Bardyniego i Marii z domu Grad. Jego ojciec, kucharz z zawodu, prowadził wraz z żoną jadłodajnię, zlokalizowaną przy ulicy Zielonej 6, w budynku, który znajdował się niedaleko popularnego w Łodzi Plac Norberta Barlickiego. Według dokumentów z lat 1937–1939, Józef Bardyni określał to miejsce jako „restaurację”, co zapewniało biznesowi stały zysk.
Jako młody chłopak, występował w kwartecie smyczkowym, grając na skrzypcach, a jego artystyczne zdolności przejawiały się również w kabarecie „Ararat”, który organizował spektakle w języku jidysz. Uczestniczył także w Żydowskim Towarzystwie Literacko-Muzycznym „Hazomir” w Łodzi. W latach 1932–1935 podjął studia aktorskie, a w latach 1936–1939 reżyserię w Państwowym Instytucie Teatralnym w Warszawie, gdzie kształcił się pod okiem wybitnych mistrzów, takich jak Leon Schiller i Aleksander Zelwerowicz. Zmieniając dotychczasowe nazwisko z Bardyni na Bardini, zarejestrował się w 1932 roku w instytucie.
Przed wybuchem II wojny światowej, Bardini pracował w Teatrze Polskim w Warszawie. Obie okupacje, zarówno sowiecka jak i niemiecka, spędził we Lwowie. Od września 1939 do czerwca 1941 tego roku, pełnił rolę aktora oraz reżysera w Polskim Teatrze Dramatycznym we Lwowie. Po inwazji niemieckiej, został przesiedlony do getta lwowskiego, jednak po ucieczce udało mu się schronić w prywatnym mieszkaniu. Po wojnie, gdy Lwów został ponownie zajęty przez wojska radzieckie w lipcu 1944, wrócił do pracy teatralnej. W 1945 roku, wraz ze swoim zespołem, przeniósł się do Katowic, gdzie miały miejsce jego pierwsze znaczące realizacje, takie jak Dom otwarty autorstwa Michała Bałuckiego.
W kwietniu 1945 roku poślubił Julię Aftanasową, a 9 sierpnia tego samego roku w Lwowie urodziła się jego córka Maria, pieszczotliwie nazywana Maliną. Wyjechał z Polski w 1946 roku po pogromie kieleckim i do listopada 1948 roku przebywał w Monachium, gdzie działał jako reżyser oraz kierownik artystyczny Żydowskiego Teatru Artystycznego. Następnie osiedlił się w Montrealu, gdzie pracował w branży kuśnierskiej oraz krótko w fabryce lamp.
Powrócił do Polski 1 marca 1950 roku, nawiązując współpracę z warszawskimi teatrami, takimi jak Wielki i Polski. W jego dorobku znalazły się realizacje takich klasyków, jak Intryga i miłość Fryderyka Schillera oraz Balladyna Juliusza Słowackiego. Jednym z ważnych wydarzeń artystycznych była inscenizacja Dziadów Adama Mickiewicza w 1955 roku. W latach 1956-1958 zorganizował też program telewizyjny TVP, obejmując funkcję naczelnego reżysera.
W latach 1958–1960 pełnił rolę dyrektora Teatru Ateneum i był wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie, gdzie pracował jako profesor od 1953 roku. W latach 70. jego działalność obejmowała popularne programy telewizyjne dla amatorskich artystów w ramach bloku programowego Studio 2. Dodatkowo nauczał w Uniwersytecie w Georgii oraz Szkole Muzyczno-Dramatycznej w Sztokholmie.
Po siedmiu latach w Teatrze Polskim, objął stanowisko kierownika artystycznego Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi oraz został dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Ateneum w Warszawie. Współpracował także z Teatrem Współczesnym w Warszawie oraz gościnnie reżyserował w Teatrze Starym w Krakowie.
W końcu lat 70. zdecydował się zakończyć działalność reżyserską oraz pracę ze studentami. Współpracował z Polskim Ośrodkiem Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI i brał udział jako juror w wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. Jego reżyseria obejmowała takie tytuły jak: Balladyna, Henryk IV, Sen nocy letniej, Tango oraz Stara kobieta wysiaduje, a także dzieła Teatru Telewizji, w tym Profesja pani Warren (1971) i Trzy siostry (1974). W jego dorobku znalazły się również dramaty operowe, takie jak Borys Godunow, Otello, Halka, Straszny dwór. Każda produkcja zachwycała dzięki talentom artystów, w tym takich jak Andrzej Łapicki, Henryk Borowski, Bronisław Pawlik, Marek Walczewski, Piotr Fronczewski, Władysław Kowalski, Ewa Ziętek, Krystyna Janda, Joanna Szczepkowska.
Bardini był również utalentowanym aktorem, a krytycy szczególnie doceniali jego role Peachuma w Operze za trzy grosze oraz Giri w Karierze Artura Ui. Widzowie zapamiętali go z wielu ról filmowych, między innymi w Sprawie Gorgonowej, Krajobrazie po bitwie, Spirali i Dekalogu. Pojawiał się na ekranie w dziełach takich reżyserów jak Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi oraz Krzysztof Kieślowski. Oprócz tego realizował przedstawienia telewizyjne oraz uczył przyszłych aktorów i reżyserów m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Teatralnej w Łodzi.
W 1994 roku, z okazji 60-lecia działalności artystycznej i 80. urodzin, obchodził ważny jubileusz. Był także członkiem Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce.
Ostatnie dni Aleksandra Bardiniego miały miejsce w Warszawie, gdzie zmarł. Został pochowany w katakumbach na cmentarzu Powązkowskim (rząd 107-3).
Filmografia (wybór)
Filmografia Alexandera Bardiniego obejmuje szereg znaczących ról, które pozostawiły trwały ślad w polskiej kinematografii. Oto wybór najważniejszych z jego osiągnięć filmowych:
- 1938: Profesor Wilczur jako lekarz,
- 1962: Jutro premiera jako dyrektor teatru,
- 1962: Spóźnieni przechodnie jako dyrektor szkoły,
- 1963: Mansarda jako Struve,
- 1968: Zaliczenie jako profesor Karol Krajewski,
- 1969: Urząd jako adwokat Campilli,
- 1970: Krajobraz po bitwie jako profesor,
- 1971: Markheim jako antykwariusz,
- 1972: Ocalenie jako profesor,
- 1974: Zabójstwo w Catamount (Pittsville – Ein Safe voll Blut) jako właściciel stacji benzynowej,
- 1976: Polskie drogi jako naczelnik poczty,
- 1977: Sprawa Gorgonowej jako mecenas Maurycy Axer, obrońca Gorgonowej,
- 1978: Spirala jako ordynator,
- 1984: Bez końca jako mec. Labrador,
- 1984: Baryton jako Leon Stern,
- 1986: Utolsó kézirat, Az jako Mák,
- 1988: Dekalog II jako ordynator,
- 1988: Dekalog IV jako człowiek w windzie,
- 1988: Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest… jako profesor Steinberg,
- 1988: Dotknięci jako doktor Kazimierz Czerwiński,
- 1989: Ostatni dzwonek jako członek jury,
- 1990: Korczak jako Adam Czerniaków,
- 1991: Podwójne życie Weroniki (La Double vie de Véronique) jako dyrygent,
- 1991: Maria Curie (Marie Curie, une femme honorable) jako Charles Bouvard,
- 1992: Dotknięcie ręki (The Silent touch) jako profesor Kern,
- 1992: Kamienista dolina (La Valle di pietra),
- 1992: Beltenebros jako Bernal,
- 1993: Obcy musi fruwać jako widz na premierze,
- 1993: Trzy kolory. Biały jako notariusz,
- 1993: Żegnaj Ameryko! (Auf Wiedersehen Amerika) jako pastor Ladislaus,
- 1994: Komisarz Rex (pilot serialu) jako profesor, przyjaciel Richarda Mosera.
Ordery i odznaczenia
Aleksander Bardini był osobą wielce zasłużoną, co potwierdzają jego liczne odznaczenia i wyróżnienia. Jego osiągnięcia zostały docenione przez różne instytucje oraz władze państwowe.
- Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, przyznany 18 listopada 1993,
- Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany w 1959,
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski,
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, nadany 15 lipca 1954,
- Medal 10-lecia Polski Ludowej, wręczony 19 stycznia 1955,
- Medal Komisji Edukacji Narodowej,
- Odznaka tytułu honorowego „Zasłużony Nauczyciel PRL”, przyznana w 1973.
Nagrody i wyróżnienia
Lista osiągnięć Aleksandra Bardiniego jest imponująca i różnorodna, odzwierciedlająca jego talent oraz wkład w polską sztukę i kulturę.
- Nagroda na I Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych za reżyserię sztuki „Próba sił” Jerzego Lutowskiego w 1951 roku,
- Nagroda Państwowa III stopnia przyznana w 1953 roku,
- Nagroda Państwowa II stopnia (zespołowa) za reżyserię sztuki Leona Kruczkowskiego „Juliusz i Ethel” w Teatrze Kameralnym w Warszawie w 1955 roku,
- „Złoty Szczupak” przyznany na Festiwalu TV w Olsztynie w 1977 roku,
- „Złoty Ekran” – wyróżnienie jako indywidualność telewizyjna w 1977 roku,
- Nagroda Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji I stopnia za cykl programów telewizyjnych, które propagowały kulturę słowa oraz muzyki wśród młodzieży w 1977 roku,
- Nagroda Miasta Stołecznego Warszawy w 1982 roku,
- „Wielki Splendor” – nagroda Teatru Polskiego Radia za wybitne kreacje radiowe w 1994 roku.
Przypisy
- Nagrody Państwowe za osiągnięcia w dziedzinie nauki, postępu technicznego, literatury i sztuki. „Życie Warszawy”. 22.07.1955 r. [dostęp 31.05.2024 r.]
- Wielki Splendor – nagrody Teatru Polskiego Radia wręczone. prsa.pl, 01.12.2008 r. [dostęp 06.12.2010 r.]
- Aleksander Bardini, wybitny aktor i reżyser, pochodzący z Łodzi [online], plus.dzienniklodzki.pl, 29.12.2016 r. [dostęp 24.08.2021 r.]
- a b c d e AnnaA. Gronczewska AnnaA., Łódzkie korzenie Aleksandra Bardiniego [online], Dziennik Łódzki, 16.11.2013 r. [dostęp 30.08.2021 r.]
- Ewa Małkowska-Bieniek: Bardini Aleksander w Żydzi Polscy. Historie niezwykłe. Warszawa: Demart, 2010, s. 22. ISBN 978-83-7427-392-3.
- Andrzej Kozieł: Za chwile dalszy ciąg programu... Telewizja Polska czterech dekad 1952–1989. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2003, s. 23. ISBN 83-88766-63-5.
- Cmentarz Stare Powązki: ALEKSANDER BARDINI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 29.10.2019 r.]
- M.P. z 1955 r. nr 101, poz. 1400 - Uchwała Rady Państwa z dnia 19.01.1955 r. nr 0/196 - na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
- M.P. z 1954 r. nr 112, poz. 1564 „w 10 rocznicę Polski Ludowej za zasługi w dziedzinie kultury i sztuki”.
- M.P. z 1994 r. nr 6, poz. 48 „za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w działalności artystycznej i pracy dydaktycznej”.
- Dziennik Polski, rok IX, nr 173 (2948), s. 7.
- Księga adresowa m. Łodzi, 1937-1939, „Wykaz Branż”, s. 110.
- Jubiläumschrift der „Lodzer Zeitung”, 1863-1912. Łódź 1913. Tu nazwisko „Bardyn”. Prawdopodobnie dom ten był w tym czasie ich własnością.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Zofia Nalepińska-Bojczuk | Zbigniew Stolarek | Marta Kronig | Barbara Sobolczyk | Ewa Polińska-Mackiewicz | Julian Tuwim | Zdzisław Lubelski | Dominika Barabas | Mira Michałowska | Jakub Markiel | Arnold Rutkowski | Abram Jakub Szenfeld | Azriel Awret | Jerzy Antoni Woźniak | Wiktor Spodenkiewicz | Wiesław Śniadecki | Sabina Nowicka | Gołda Tencer | Cezary Harasimowicz | Władysław HańczaOceń: Aleksander Bardini