Bogusław Śliwerski


Bogusław Marian Śliwerski, urodzony 4 sierpnia 1954 roku w Łodzi, jest to wybitny pedagog polski. Posiada tytuł profesora i uczy na Uniwersytecie Łódzkim, a także pełni funkcję wykładowcy w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. W latach 2012-2019 sprawował zaszczytną funkcję przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Wykształcenie i kariera

Bogusław Śliwerski zyskał szerokie wykształcenie oraz wieloletnie doświadczenie zawodowe. W 1977 roku ukończył pedagogikę na Uniwersytecie Łódzkim, po czym rozpoczął pracę na tej uczelni. Już w 1985 roku zdobył stopień doktora, a w 1993 uzyskał stopień doktora habilitowanego na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. W 1999 roku mianowano go profesorem nauk humanistycznych.

Na Uniwersytecie Łódzkim pełnił różnorodne funkcje, w tym kierownika Zakładu Teorii Wychowania oraz kierownika Katedry Teorii Wychowania. Jako osoba o znacznym dorobku naukowym, był również rektorem Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi. Ponadto, pracował jako profesor zwyczajny na Wydziale Pedagogicznym Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. W 2015 roku ponownie podjął zatrudnienie na Uniwersytecie Łódzkim.

Śliwerski związany jest również z uczelniami w Słowacji, takimi jak Bratysława, Trnawa, Rużomberk i Preszów, a także z czeskimi, w tym w Ostrawie, Brnie, Pradze, Zlinie oraz w Czeskich Budziejowicach. Jego działalność akademicka jest na tyle bogata, że w latach 2002–2004 był członkiem Państwowej Komisji Akredytacyjnej, a od 2011 pełnił funkcję przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

W latach 2007-2020 był także członkiem Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów. Przewodniczył Sekcji I Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów w pierwszej kadencji 2013-2016 oraz brał udział w pracach Prezydium CK. W 2019 roku został członkiem Rady Doskonałości Naukowej I kadencji oraz członkiem Zespołu Nauk Społecznych II kadencji RDN (2024-2027).

Śliwerski był wiceprzewodniczącym Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego do 2011 roku, a także członkiem zwyczajnym Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. Uczestniczy w pracach rad naukowych wielu czasopism pedagogicznych oraz pełnił rolę redaktora naczelnego czasopisma naukowego „Studia z Teorii Wychowania”, które jest wydawane przez Chrześcijańską Akademię Teologicznej w Warszawie.

Od 2005 roku jest członkiem Kapituły Konkursu im. Ireny Lepalczyk, mającego na celu nagradzanie najlepszych prac naukowych z zakresu pedagogiki społecznej. Dodatkowo, od 2022 roku zasiada w Kapitule Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego, przyznawanej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie pedagogiki wczesnej edukacji, która jest tworzona na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ.

W swoim życiu akademickim i społecznym aktywnie angażuje się także w harcerstwo, w tym w Radzie Naczelnej ZHP.

Krytyka plagiatów i „turystyki habilitacyjnej”

Badania prowadzone przez Bogusława Śliwerskiego dotyczyły zagadnienia plagiatów, które występują w kontekście nadawania stopni naukowych. W swoich analizach krytykował zjawisko, podkreślając jego szkodliwość dla uczciwości w środowisku akademickim.

W szczególności zwracał uwagę na zjawisko, które określane jest jako „turystyka habilitacyjna”, wskazując na przypadki Polaków, którzy decydują się na uzyskanie takich tytułów naukowych w instytucjach znajdujących się w Słowacji.

Odznaczenia, nagrody i wyróżnienia

W dorobku Bogusława Śliwerskiego znajduje się wiele prestiżowych nagród i odznaczeń, które świadczą o jego nieprzeciętnych osiągnięciach w dziedzinie nauki i edukacji. Można do nich zaliczyć:

  • Złoty Krzyż Zasługi w 1999 roku,
  • Srebrny Krzyż Zasługi w 1994 roku,
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej w 1992 roku,
  • Odznaka Honorowa za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka w 2018 roku,
  • Nagroda Prezesa Rady Ministrów za wybitne osiągnięcia naukowe w 2016 roku,
  • Doktorat honoris causa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w 2014 roku,
  • Doktorat honoris causa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w 2016 roku,
  • Doktorat honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w 2017 roku,
  • Doktorat honoris causa Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy w 2019 roku,
  • Doktorat honoris causa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w 2020 roku,
  • Krzyż „Za Zasługi dla ZHP”,
  • Odznaka „Za Zasługi dla Miasta Łodzi” w 1994 roku,
  • Medal „Za Zasługi dla Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych” w 2014 roku,
  • Medal Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w 2019 roku,
  • Medal Konstantego Dmitrijewicza Uszyńskiego w 2017 roku,
  • Medal Łódzkiego Towarzystwa Naukowego w 2020 roku,
  • Medal Unii Lubelskiej w 2022 roku,
  • Medal honorowy Casimirus Magnus UKW w Bydgoszczy w 2024 roku,
  • Medal Wołodymyra Monomacha Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy w 2024 roku,
  • Medal Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN Za Zasługi dla Rozwoju Polskiej Pedagogiki w 2024 roku.

Wybrane publikacje

Oto wybrane publikacje Bogusława Śliwerskiego, które stanowią znaczący wkład w obszarze pedagogiki:

  • W instruktorskim kręgu (Warszawa 1983), Młodzieżowa Agencja Wydawnicza,
  • Jak być zastępowym (Warszawa 1989) ISBN 83-203-2227-8,
  • Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki (Kraków 1992, współautor T. Szkudlarek) ISBN 83-85543-06-6,
  • Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki (Kraków 1992) ISBN 83-85543-08-2,
  • Kontestacje pedagogiczne (Kraków 1993) ISBN 83-85543-19-8,
  • Edukacja w wolności (Kraków 1993, współautor W. Śliwerska) ISBN 83-85543-11-2,
  • Wyspy oporu edukacyjnego (Kraków 1993) ISBN 83-85543-22-8,
  • Pedagogika alternatywna – dylematy teorii (Łódź-Kraków, 1995) ISBN 83-85543-77-5,
  • Klinika szkolnej demokracji (Kraków 1996) ISBN 83-85543-87-2,
  • Edukacja autorska (Kraków 1996) ISBN 83-86994-21-5,
  • Jak zmieniać szkołę? (Kraków 1998) ISBN 83-86994-37-1,
  • Współczesne teorie i nurty wychowania (Kraków 1998) ISBN 83-7308-219-0,
  • Pedagogika alternatywna – dylematy teorii i praktyki (Kraków 1998) ISBN 83-85543-78-3,
  • Jak zmieniać szkołę? (Kraków 1998) ISBN 83-86994-37-1,
  • Jak skutecznie nauczać i wychowywać we współczesnej szkole? (Kraków 1999) ISBN 978-83-88030-07-9,
  • Pedagogiczne drogowskazy (Kraków 2000, współredaktor B. Juraś-Krawczyk) ISBN 83-88030-73-6,
  • Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy (Kraków 2000, współredaktor J. Piekarski) ISBN 83-88030-61-2,
  • Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku (Kraków 2001, red.) ISBN 83-7308-103-8,
  • Edukacja pod prąd (Kraków 2001) ISBN 83-7308-035-X,
  • Program wychowawczy szkoły (Warszawa 2001) ISBN 83-02-08099-3,
  • Rada szkoły. Rada oświatowa. Przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów (Kraków 2002), ISBN 83-7308-145-3,
  • Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie (Kraków 2002, współredakcja) ISBN 83-7308-151-8,
  • Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 1-2, Warszawa 2003, współredaktor Z. Kwieciński) ISBN 83-01-14055-0; ISBN 83-01-14118-2,
  • Idee pedagogiki filozoficznej (Łódź 2003, współredaktor S. Sztobryn) ISBN 83-7171-682-6,
  • Pedagogika (Gdańsk 2006) tom 1 Podstawy nauk o wychowaniu ISBN 83-7489-021-5,
  • Pedagogika (Gdańsk 2006) tom 2 Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych ISBN 83-7489-022-3,
  • Pedagogika (Gdańsk 2006) tom 3 Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej ISBN 83-7489-023-1,
  • Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu (Gdańsk 2007) ISBN 978-83-7489-045-8,
  • Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom I. Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych (Kraków 2007, redakcja) ISBN 978-83-7308-711-8,
  • Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom II. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne (Kraków 2007, redakcja) ISBN 978-83-7308-712-5,
  • Ped@gog w blogosferze (Kraków 2008) ISBN 978-83-7587-076-3 – zebrane zapiski z bloga,
  • Przyrzeczenie harcerskie. Historia. Metodyka. Manipulacje (Kraków 2009) ISBN 978-83-7308-965-5 – praca wydana na okoliczność Stulecia Ruchu Harcerskiego (1910–2010),
  • Diagnostyka uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (Kraków 2013) ISBN 978-83-7850-392-7,
  • Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016. Studium krytyczne (Łódź 2018) ISBN 978-83-8088-940-8,
  • Pedagogia harcerskiego wychowania (Kraków, 2018) ISBN 978-83-8095-489-2,
  • Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (Kraków, 2019, współredaktor Maliszewski K., Stępkowski D.) ISBN 978-83-8095-715-2,
  • „Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu…” – czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (Kraków, 2019) ISBN 978-83-8095-489-2,
  • Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2019). Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. ISBN 978-83-01-20715-1,
  • Śliwerski B., (2019b). Filozofia kordialna ukraińskiej pedagogiki serca Wasyla Suchomlińskiego/Кордіалъна філософія українсъкої педагогіки серця Василя Сухомлинсъкого, Kijów: TOB « Видавицтво » Энания України ».ISBN 978-966-316-456-4,
  • Murzyn A., Śliwerski B. (2020). Irlandia. Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. ISBN 978 – 83 – 7850 – 173-2; ISBN 978 – 83 – 8095- 886-9,
  • Śliwerski B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. ISBN 978-83-66010-68-0,
  • Śliwerski B. (2020). (Kontr-)rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych, Łódź: Wydawnictwo UŁ. ISBN 978-83-8142-978-8,
  • Śliwerski B., Paluch M. (2021). Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.ISBN 978-83-8095-969-9,
  • Śliwerski B. (2021). Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. Krytyka naukowa (nie tylko) w pedagogice, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.ISBN 978-83-66990-58-6,
  • Śliwerski B. (2022a). Kultura rywalizacji i współpracy w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer.ISBN 978-83-8286-274-4,
  • Śliwerski B. (2022b). Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.ISBN 978-83-8294-207-1,
  • Śliwerski B. (2023). Czeska edukacja i myśl społeczna. Studia i szkice pedagogiczne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.ISBN: 978-83-8331-134-0; e-ISBN 978-83-8331-135-7,
  • Babicki Z., Kostkiewicz J., Kucharczyk G., Śliwerski B. (2023). Jadwiga z Działyńskich Zamoyska (1831-1923). Działaczka społeczno-religijna, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls”.ISBN 978-83-8294-273-6),
  • Jolanta Szempruch, Agnieszka Cybal-Michalska, Mirosław J. Szymański, Bogusław Śliwerski (2024). Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls“. ISBN – 978-83-7850-173-2,
  • Śliwerski B. (2024). Rewolucje szkolne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.[ISBN 978-83-7587-905-6; ISBN 978-83-8294-284-2,
  • Lewandowska-Tarasiuk E., Śliwerski B., Kwiatkowski S.M., Mydłowska B., Lichański J.Z., Subdysiak A., Paczoska E., Pospiszyl I., Chrobak J., Bzowska K., Pospiszyl K., Pankowska K., Mier-Jędrzejowicz M., (2024). Romantyzm w dyskursach pedagogiki kultury, Warszawa: Difin. ISBN: 978-83-8270-324-5.

Oceń: Bogusław Śliwerski

Średnia ocena:4.87 Liczba ocen:17