Wiesław Majchrzak, urodzony 26 lipca 1929 roku w Łodzi, to postać o wyjątkowym dorobku artystycznym, która odcisnęła swoje piętno na polskiej kulturze wizualnej. Zmarł 22 lutego 2011 roku w Warszawie.
Był on nie tylko ilustratorem, ale również malarzem i rysownikiem, a jego prace zaliczają się do najważniejszych osiągnięć w dziedzinie ilustracji w Polsce. Majchrzak to jeden z kluczowych przedstawicieli Polskiej Szkoły Ilustracji, znanej z wyjątkowej estetyki oraz innowacyjnych podejść do przedstawiania treści literackich.
W życiu osobistym był mężem Bożeny Truchanowskiej-Majchrzak, co podkreśla jego związek z osobami tworzącymi środowisko artystyczne.
Życiorys
W 1948 roku Wiesław Majchrzak ukończył Państwowe Liceum Artystyczne, które wówczas mieściło się przy ulicy Myśliwieckiej 8 w Warszawie. Siedem lat później, w 1955 roku, uzyskał dyplom z wyróżnieniem na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie jego nauczycielem był prof. Tadeusz Kulisiewicz. W czasie studiów nawiązał artystyczny duet ze swoją żoną, Bożeną Truchanowską.
Po zakończeniu edukacji, para związała się z odnawianiem fasad zabytkowych kamienic. Ich prace, głównie sgraffito, zdobiły zarówno warszawską Starówkę, jak i Stare Miasto w Lublinie, a szczególne uznanie zyskały w Domu Złotnika. Ich dzieła zostały docenione przez Mieczysława Kuzmę, konserwatora starówki w Warszawie i Lublinie, dzięki któremu małżeństwo otrzymało w Warszawie lokal, który mogło przekształcić w pracownię artystyczną.
Cytat: „W pracowni się zmienialiśmy miejscami, raz ja rysowałam na dole, a Wiesław na antresoli, potem odwrotnie. Wiesław długo pracował, spóźniał się z terminami, czasem kilka miesięcy, (…) w istocie byliśmy domowymi wyrobnikami, którzy pod pachą przynosili swoje prace do wydawnictwa. (…) honoraria były dobre, biedy nie cierpieliśmy, a na dodatek czuliśmy się doceniani. Kochaliśmy to co robiliśmy.”
W latach 60. i 70. z ich współpracy powstało wiele nagradzanych prac, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Majchrzak zdobywał również liczne nagrody indywidualne w różnych konkursach. Był autorem szaty graficznej książek oraz twórcą serii kart pocztowych. Ilustrował także publikacje dla dzieci, w tym magazyn „Płomyczek”. Jeden z jego projektów, książka „Walc panny Ludwiki” H. Januszewskiej, w 1982 roku została wpisana na Listę Honorową IBBY (International Board on Books for Young People) w kategorii ilustrator.
W swoim dorobku artystycznym Majchrzak został odznaczony m.in. Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Warto dodać, że małżeństwo artystów nie miało potomstwa, a sam Wiesław długo ukrywał swoją biseksualność. Związek z Bożeną Truchanowską zakończył się po wielu latach, kiedy artysta postanowił zamieszkać z partnerem.
Twórczość
W kontekście twórczości ilustratorskiej Wiesława Majchrzaka, artysta definiuje ją jako suma niczym nie skrępowanej wyobraźni plastycznej, będącą efektem swobodnych poszukiwań zarówno formalnych, jak i artystycznych.
suma niczym nie skrępowanej wyobraźni plastycznej – wynik swobodnych poszukiwań formalnych i artystycznych.
Choć jego prace powstawały często w duecie z żoną, obydwoje potrafili zachować unikalny styl. Majchrzak w swojej twórczości często posługiwał się formami graficznymi oraz ornamentami. Zdobywał doświadczenie poprzez eksperymenty z kompozycjami stworzonymi z delikatnych kropek czarnego tuszu, które rysował piórkiem, czerpiąc inspiracje z bogatej historii sztuki.
Jego proces artystyczny często wypełniały badania charakterystyczne dla danej epoki, co określał terminem „rygor”. Zgodnie z jego słowami:
Przez pojęcie „rygor” rozumiem po prostu dodatkowe warunki, które artysta musi spełnić. Tymi warunkami są: 1. jak najwyższa wartość artystyczna; 2. wnikliwe poznanie tekstu; 3. przerzucenie pomostu między wyobraźnią literata a czytelnika – inaczej przełożenie wizji literackiej na język plastyczny.
Wspólnie z żoną zadebiutowali w 1956 roku, tworząc ilustracje do Baśni Grimmów, opublikowanych przez Naszą Księgarnię. Prace te charakteryzowały się nowoczesnymi kompozycjami oraz wyrazistymi elementami graficznymi, zwłaszcza w zdobieniach ubiorów i zasłon. Ich styl był inspirowany XIX-wieczną grafiką oraz niemieckim malarstwem, co uwidaczniało się w stosowanej technice i subtelności konturu. Te wyjątkowe ilustracje zdobyły srebrny medal podczas IV Targów w Lipsku, na Internationale Buchkunst-Ausstellung.
Na przykład, czarno-białe ilustracje Majchrzaka w Portrcie Bacha z 1960 roku ujawniają jego unikatowe podejście – rysunki wydają się niemalże roztapiać w tle, co dodaje im nieczytelności, a tym samym tworzy dystans pomiędzy bajkową narracją a odbiorcą.
Jednak znacznie większą sławę przyczyniły artyście ilustracje kolorowe, które przyciągały uwagę drobiazgowymi detalami, infuzującymi baśniowy klimat. Inspiracje twórczością witraży i średniowiecznymi oraz renesansowymi haftami były wręcz namacalne, zwłaszcza w dziełach takich jak Baśnie włoskie Calvino z 1968 roku.
Jednakże w kontraście do żywych barw wykorzystywanych w baśniach, do ilustracji poetyckich, takich jak Muzyka Pana Chopina Wandy Chotomskiej z 1978 roku, artysta nadawał znacznie subtelniejsze i stonowane kolory.
Osiągnięcia
Nagrody zdobyte wraz z Bożeną Truchanowską
W ciągu swojej kariery artystycznej, Wiesław Majchrzak, wspólnie z Bożeną Truchanowską, przyniósł wiele uznania poprzez różnorodne nagrody. W 1959 roku na międzynarodowej wystawie w Lipsku, znanej jako IBA (Internationale Buchkunst – Ausstellung), zdobyli Srebrny Medal za ilustracje do Baśni braci Grimm, wydanej przez Naszą Księgarnię.
Rok później, w 1962, w trakcie obchodów XV-lecia PRL, otrzymali wyróżnienie, a także dostali nagrodę PTWK za ilustracje do książki Mówiący dąb autorstwa George’a Sand, wydanej również przez Naszą Księgarnię.
W 1963 roku, zyskali wyróżnienie na IBA za kolejną książkę Mówiący dąb, tym razem przyznane przez to samo wydawnictwo. Również w tym samym roku dostąpili zaszczytu otrzymania nagrody PTWK za ilustracje do dzieła Zamek Siedmiu Dębów autorstwa J.A. Zaremby.
Rok 1964 przyniósł kolejne wyróżnienie na IBA za Zamek Siedmiu Dębów, a w 1965 roku zdobyli obydwa wyróżnienia, zarówno od PTWK, jak i na wystawie w Frankfurcie, za ich prace w książce Podróże z Abrakadabrą. Ponadto w tym samym roku na VIII Biennale Sztuki w São Paulo zdobyli złoty medal w kategorii zbiorowej dla wydawnictwa Nasza Księgarnia.
W 1975 roku Wiesław Majchrzak oraz Bożena Truchanowska zostali uhonorowani nagrodą Prezesa Rady Ministrów za swoje artystyczne osiągnięcia w dziedzinie ilustracji skierowanej do dzieci i młodzieży.
Nagrody indywidualne
Wielu artystów zostaje docenianych za ich osobiste osiągnięcia i w ślad za tym również Wiesław Majchrzak otrzymuje szereg nagród indywidualnych. W 1955 roku zdobył nagrodę na Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki Arsenał, a wcześniej, w 1954 roku, została mu przyznana nagroda za projekt oraz realizację sgraffito na elewacji domu w Lublinie, który znajduje się przy ulicy Złotej 4.
W 1964 roku otrzymał wyróżnienie PTWK za ilustracje do książki Złoty Strąd autorstwa F. Fenikowskiego, a w 1967 roku ponownie wyróżniono go na tym samym konkursie za ilustracje do dzieła Kuglarzy autorstwa J. Olliviera. Rok później, w 1968, zdobył nagrodę PTWK za ilustracje do książki Baśni włoskich autorstwa Italo Calvino, która była publikowana przez Naszą Księgarnię.
W 1969 Majchrzak został wyróżniony Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki, a w 1971 roku uzyskał wyróżnienie na IBA w Lipsku za swoje ilustracje do wspomnianej już książki Baśni włoskich.
W 1973 roku odebrał Medal Komisji Edukacji Narodowej za swoje zasługi dla oświaty, a w 1982 roku trzecie wyróżnienie Międzynarodowej Fundacji im. Christiana Andersena na wystawie w Bolonii.
Wystawy
Artysta miał również możliwość zaprezentowania swoich prac na wielu znakomitych wystawach. W 1964 roku odbyła się jego indywidualna wystawa ilustracji książkowej w Wiedeń, co stanowiło ważny moment w jego karierze.
Później, w 1984 roku, Wiesław Majchrzak miał kolejną indywidualną wystawę, tym razem zorganizowaną w Kaliszu, w KMPiK.
Przypisy
- Złota 4 w Lublinie – Leksykon – Teatr NN [online], teatrnn.pl [dostęp 18.10.2020 r.]
- a b Mistrzowie ilustracji: Bożena Truchanowska [online], nakanapie.pl [dostęp 18.10.2020 r.]
- BarbaraB. Gawryluk BarbaraB., Ilustratorki, ilustratorzy. Motylki z okładki i smoki bez wąsów, Warszawa: Wydawnictwo Marginesy, 2019 r.
- a b c AnitaA. Wincencjusz-Patyna AnitaA., Stacja Ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950-1980. Artystyczne kreacje i realizacje, 2008 r.
- Ogólnopolska Wystawa Grafiki Książkowej, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, maj 1967 r.
- Katalog wystawy czerwiec 1984 „Galeria na piętrze” Klub Międzynarodowej Prasy i Książki w Kaliszu, KMPiK – KDA z. 3380
- Wspomnienie o Wiesławie Majchrzaku. Polska ilustracja dla dzieci. [dostęp 01.04.2011 r.].
- Polskie książki na Liście Honorowej IBBY w kategorii: ilustrator. [dostęp 01.04.2011 r.]
- Kto jest kim w Polsce 1989, Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1989, str. 779
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Joanna Wiszniewska-Domańska | Andrzej Adamiak | Konstanty Dobrzyński | Paweł Nowicki (reżyser) | Mary Berg | Roberto Skolmowski | Ludwik Starski | Arnold Mostowicz | Kazimierz Krukowski | Zofia Szletyńska | Stefan Śródka | Ewa Józefczyk | Ireneusz Jakubowski | Kazimierz Jurdziński | Jan Machulski | Peter Paul Koprowski | Jan Jaśkiewicz (fotograf) | Bronisław Król | Aneta Łastik | Stanisław OchmańskiOceń: Wiesław Majchrzak