Hilary Kielek, uznawany za istotną postać w historii polskiego lotnictwa, przyszedł na świat 14 stycznia 1901 roku w Łodzi. Jego życie zakończyło się 9 listopada 1970 roku w Londynie, gdzie zmarł po długiej i zasłużonej służbie.
Był chorążym pilotem Wojska Polskiego, co podkreśla jego znaczenie oraz poświęcenie dla kraju w trudnych czasach.
Życiorys
Hilary Kielek był synem Seweryna oraz Konstancji z domu Jakubiak, a w jego rodzinie znajdowało się czworo rodzeństwa. Wzrastał w atmosferze, która wspierała edukację, dlatego też ukończył szkołę powszechną oraz trzyletnie gimnazjum, co stanowiło solidny fundament dla dalszej kariery.
W 1919 roku, w odpowiedzi na potrzeby odradzającego się Wojska Polskiego, w sumie zaciągnął się do służby, otrzymując przydział do 3 kompanii saperów 1 Pułku Piechoty Legionów. W trakcie tej służby aktywnie uczestniczył w wojnie polsko-bolszewickiej, biorąc udział w znaczących bitwach pod Nową Wilejką, Szumskiem, Nowoświęcinami, Firlejem i Arsenowiczami. Po zakończeniu tych działań militarnych został skierowany na Górny Śląsk, by wspierać III powstanie śląskie.
W 1925 roku zakończył kurs w Szkole Piechoty dla Podoficerów Zawodowych w Komorowie i tego samego roku, na własną prośbę, trafił do Bydgoskiej Szkoły Pilotów. Ukończył ją w 1926 roku, po czym pozostał w roli instruktora. Z dniem 17 lipca 1931 roku został przydzielony do 55 eskadry liniowej 5 pułku lotniczego w Lidzie. Kolejne lata przyniosły mu przydział do eskadry ćwiczebnej pilotażu, gdzie osiągnął pozycję szefa korpusu podoficerskiego 5 pułku lotniczego. Jego życie osobiste również się rozwijało; 4 listopada 1936 roku zawarł małżeństwo z Jadwigą z domu Zielińską w Aleksandrowie Kujawskim. W kwietniu 1939 roku objął funkcję oficera technicznego Eskadry Treningowej, która przekształciła się później w Ośrodek Szkolenia Pilotażu nr 1.
Nie wziął udziału w walkach podczas kampanii wrześniowej. Po agresji ZSRR na Polskę, 18 września ewakuował się samolotem PWS-26 na Łotwę, gdzie został internowany. Przez pewien okres przebywał w obozach w Dźwińsku, Litene i Lilaste. Po zajęciu państw bałtyckich przez ZSRR, został deportowany do obozu blisko Murmańska, gdzie angażował się w budowanie linii kolejowej.
Dzięki podpisaniu porozumienia Sikorski-Majski, uzyskał amnestię i szybko zgłosił się do nowo formowanych oddziałów Wojska Polskiego. Po przydziale do kompanii lotniczej 6 Lwowskiej Dywizji Piechoty w Tockoje, został ewakuowany na teren Wielkiej Brytanii. Tam nadano mu numer służbowy 794924 RAF, a jego droga w wojsku prowadziła przez 25. (Polską) Szkołę Pilotażu Początkowego w Hucknall oraz 16. Szkołę Pilotażu Podstawowego w Newton, gdzie odbył kurs zaawansowanego pilotażu. W marcu 1944 roku znajdował się w bazie RAF Sutton Bridge, a po zakończeniu szkolenia 18 kwietnia 1944 roku, przydzielono go do 229 Grupy Transportowej, z którą przemieszczał się przez Kair na lotnisko Mauripur koło Karaczi, gdzie pełnił rolę pilota rozprowadzającego.
We wrześniu 1944 roku został przypisany do jednostki 23 Ferry Control w bazie Nagpur. Ostatecznie, 1 września 1945 roku odbył swój ostatni lot w tej jednostce i stał się częścią polskiego oficera łącznikowego przy Transport Command. Po powrocie do Wielkiej Brytanii 15 września 1945 roku, 5 czerwca 1947 roku wstąpił do Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia, co potwierdzało jego silne związki z armią.
Po zakończeniu demobilizacji w 1949 roku, zdecydował się pozostać w Wielkiej Brytanii, dokąd sprowadził swoją żonę Jadwigę oraz córkę Krystynę. Jego życie dobiegło końca 9 listopada 1970 roku w Londynie, a 14 listopada został ostatecznie pochowany na Great Northarn Cemetery w Londynie.
Odznaczenia
W życiu Hilarego Kieleka można zaobserwować liczne odznaczenia, które są wyrazem uznania jego zasług i osiągnięć. Należą do nich:
- odznaka pilota,
- Krzyż Walecznych,
- Brązowy Krzyż Zasługi,
- Krzyż na Śląskiej Wstędze Waleczności i Zasługi I klasy,
- medal pamiątkowy za wojnę 1918–1921,
- medal dziesięciolecia odzyskanej niepodległości,
- medal lotniczy – trzykrotnie.
Przypisy
- Kielek Hilary (Henryk). listakrzystka.pl. [dostęp 06.02.2020 r.]
- Hilary Kielek. niebieskaeskadra.pl. [dostęp 04.03.2019 r.]
- Hilary Kielek. findagrave.com. [dostęp 04.03.2019 r.]
- Tadeusz Jerzy Krzystek, Anna Krzystek: Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii w latach 1940-1947 łącznie z Pomocniczą Lotniczą Służbą Kobiet (PLSK-WAAF). Sandomierz: Stratus, 2012, s. 279.
- Robert Kielek: Chorąży pilot Hilary Kielek (1901-1970) - lotnik zapomniany. „Na sieradzkich szlakach”. 4/104/2011/XXVI, s. 49-50. Sieradz: Oddział PTTK w Sieradzu.
- Zbigniew Charytoniuk, Wojciech Zmyślony: Hilary Kielek jeden z instruktorów. „Lotnictwo z szachownicą”. 2/2013, s. 30-33. Wrocław: Wydawnictwo Sanko.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Ewaryst Jakubowski | Jan Jokiel | Władysław Bromiński | Andrzej Szcześniak (generał) | Władysław Łapot | Ryszard Korzański | Jan Najder | Stanisław Owsianka | Aleksander Petelewicz | Jerzy Jakubiec | Franciszek Moczkowski | Janusz Stawski | Wacław Lutomski | Alfred Nowacki | Maria Eugenia Jasińska | Robert Staniszewski (pułkownik) | Edward Rajpold | Juliusz Roman Heinzel | Wacław Frankowski (żołnierz) | Kazimierz JesionowskiOceń: Hilary Kielek