Ulica Aleksandrowska w Łodzi


Ulica Aleksandrowska to ważna arteria znajdująca się w południowo-zachodniej części Łodzi, ciągnąca się na długości około 5,2 km. Zaczyna się na wiadukcie nad linią kolejową nr 15, gdzie stanowi przedłużenie ulicy Bolesława Limanowskiego, a jej bieg jest niemal równoleżnikowy z niewielkim odchyleniem ku północy. Ulica kończy się na granicy miasta, gdzie przekształca się w ulicę Wojska Polskiego prowadzącą do Aleksandrowa Łódzkiego. Warto zaznaczyć, że do 1946 roku jej przebieg znajdował się w całości poza granicami administracyjnymi Łodzi.

Wzdłuż ulicy Aleksandrowskiej przebiega granica pomiędzy obszarami SIM: Teofilowem Przemysłowym a Teofilowem, oraz między Kochanówką a Romanowem. Ta arteria jest również częścią drogi krajowej nr 72, stanowiąc istotną trasę wylotową na Konin. Na całej długości obowiązuje ruch dwukierunkowy, co sprawia, że jest ona jedną z głównych dróg w okolicy.

Na odcinku od wiaduktu nad linią kolejową nr 15 aż do posesji o numerze 127, ul. Aleksandrowska jest dwujezdniowa, co zwiększa jej przepustowość. Dalsze odcinki, w kierunku ulicy Chochoła, biegną wzdłuż torowiska tramwajowego, które tam kończy się pętlą.

Część ulicy Aleksandrowskiej najbliżej centrum miasta, obejmująca posesje pod numerami 10–30, leży na terenie działania rzymskokatolickiej parafii Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny i św. Antoniego Marii Klareta. Z kolei dalsza część, obejmująca posesje pod numerami 50–130, znajduje się w obrębie rzymskokatolickiej parafii Miłosierdzia Bożego. Ostatnia część ulicy, zawierająca posesje pod numerami 117–203 i 162–246, leży pod opieką rzymskokatolickiej parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy.

Historia

Historia

Do roku 1918

Ulica Aleksandrowska o długości wynoszącej około 5,2 km stanowiła kluczową trasę, powstałą w latach 1858-1860. Jej celem było połączenie nowo założonego miasta Aleksandrowa z osadą Bałuty Nowe oraz z Łodzią. Znana jako Szosa do Aleksandrowa lub Szosa Aleksandrowska, droga zaczynała się w Aleksandrowie i kończyła przy Bałuckim Rynku, obejmując obszary, które obecnie są częścią Aleksandrowa Łódzkiego oraz Łodzi. Przez ponad 25 lat była to droga gruntowa, której przejezdność utrudniały latem piaski, a wiosną i jesienią błoto. Dopiero w latach 1886-1887 rozpoczęto utwardzanie traktu.

17 września 1902 roku w pobliskim lesie otwarty został Szpital dla Psychicznie i Nerwowo Chorych „Kochanówka” (dzisiaj znany jako Specjalistyczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łodzi – Szpital im. Józefa Babińskiego). Jego właścicielem był Kochański, od którego nazwiska pochodziła nazwa szpitala. Inicjatywa powstania placówki była zasługą Łódzkiego Chrześcijańskiego Towarzystwa Dobroczynności i dr. Karola Jonschera, który odegrał kluczową rolę w jej otwarciu. Szpital szybko stał się jednym z najważniejszych ośrodków psychiatrycznych w Królestwie Polskim. Budowę sfinansowano ze składek społecznych, a magistrat zasilał projekt kwotą 5000 rubli.

W okresie rewolucji 1905–1907, dzięki dyrektorowi dr. Janowi Mazurkiewiczowi, szpital stał się schronieniem dla uczestników zamachów, takich jak Tytus Filipowicz.

W latach 1900-1902 zbudowano także szerokotorową (1524 mm) linię Kolei Warszawsko-Kaliskiej, która przecięła Szosę Aleksandrowską, gdzie utworzono przejazd kolejowo-drogowy. Linia ta została uruchomiona 15 listopada 1902 roku. 18 października 1906 roku kolonia Żubardź została przyłączona do Łodzi, co sprawiło, że odcinek Szosy od skrzyżowania z ul. Graniczną (obecna ul. Sprawiedliwa) znalazł się w granicach miasta.

9 lutego 1910 roku oddano do użytku trasę podmiejskiego tramwaju elektrycznego o długości 11,13 km, łączącą Żabieńca z rynkiem w Aleksandrowie. Zamiast numeru linii tramwaje oznaczone były tablicami kierunkowymi, a system taryfowy podzielony na trzy strefy zakończony był w Aleksandrowie. W 1898 roku, podczas budowy linii, w rejonie Szosy Aleksandrowskiej postawiono dwa budynki podstacji trakcyjnej, które zburzono w latach 60-tych XX wieku w czasie budowy osiedla Teofilów.

W początkach lat 10. XX wieku Towarzystwo Opieki nad Dziećmi „Gniazdo Łódzkie” kupiło grunt w Kałach w celu budowy ochronki. Budowa została zakończona w 1914 roku, niespodziewanie przed wybuchem I wojny światowej, a z powodu działań wojennych już w listopadzie budynek został zniszczony.

W grudniu 1914 roku linia Kolei Warszawsko-Kaliskiej została przebudowana na normalnotorową (1435 mm). W wyniku okupacji Niemcy zmienili nazwę części Szosy Aleksandrowskiej na Alexandrower Straße, co oznaczało ulicę Bolesława Limanowskiego oraz część znajdującą się poza granicami miasta na Alexandrower Land Straße. Niemieckie władze zlikwidowały również letniskowe drewniane wille we wsi Kały, sprzedając je na opał.

Lata 1918–1945

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, dominującą trasę przywrócono do pierwotnej nazwy Szosy Aleksandrowskiej (w granicach miasta – ulicy Aleksandrowskiej, obecnie ul. Bolesława Limanowskiego).

W 1924 roku rozpoczęła się akcja zbierania funduszy na odbudowę ochronki w Kałach, otwartej w 1927 roku. W 1933 roku do budynku doprowadzono energię elektryczną. 15 września 1928 roku wzdłuż Szosy Aleksandrowskiej przebiegał VII etap 1. Biegu Kolarskiego dookoła Polski „Przeglądu Sportowego”, który łączył Poznań z Łodzią. Zmieniony tor prowadzący z ul. Zachodniej do Kochanówki został oddany do użytku w 1928 roku.

14 grudnia 1928 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy ulicy Aleksandrowskiej na ul. Bolesława Limanowskiego. Tę nową nazwę wprowadzono najprawdopodobniej w pierwszej części 1929 roku. W 1929 roku Towarzystwo ŁEWKD zlikwidowało podstację przy Szosie Aleksandrowskiej oraz doprowadziło nowe zasilanie z Helenówka. W 1934 roku odcinek Szosy Aleksandrowskiej dostał nazwę ulicy Bronisława Pierackiego, a podczas II wojny światowej Niemcy nadali całości trakcie nowe, niemieckojęzyczne nazewnictwo.

Lata 1945–1989

Po zakończeniu II wojny światowej, władze miejskie przywróciły ulicy Bronisława Pierackiego dawną nazwę na zachodnim odcinku. Po przyłączeniu Rudy Pabianickiej do Łodzi w 1945 roku, pojawiły się nowe ulice, w tym ul. Aleksandrowska, która została przemianowana w 1949 roku na ul. Kwietniową.

W 1963 roku przystąpiono do budowy wiaduktu nad linią kolejową nr 15, co skupiło się na drodze do Aleksandrowa, a także na stworzeniu nowych połączeń tramwajowych. W 1964 roku aktualnie przy ul. Aleksandrowskiej rozpoczęto wieloetapową budowę osiedla Teofilów. Do 1977 roku powstało tam 203 budynków oraz osiedle zarządzane przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Teofilów”.

Od roku 1989

Po 1991 roku prawie wszystkie usługi tramwajowe do Aleksandrowa zostały wstrzymane, a rozbiórkę tramwajów zakończono w 1995 roku. W 2003 roku zmodernizowano obiekt MHD „Teofil”, przekształcając go w Centrum Handlowe „Teofil”. Nowe inwestycje, takie jak nowa nitka wiaduktu, były współfinansowane przez Unię Europejską, a do 2014 roku planowano dalsze przebudowy.

Od lat 2011-2013 ulica ta znalazła się wysoko na liście niebezpiecznych dróg w Łodzi, z liczbą 89 wypadków w tym czasie oraz 110 rannymi. W 2013 roku przedstawiono koncepcję odbudowy tramwaju podmiejskiego na trasie Łódź-Aleksandrów Łódzki, jednak realizacja aż do 2017 roku nie miała miejsca.

19 listopada 2015 roku otwarto nową halę produkcyjno-magazynową firmy Amcor Tobacco Packaging Polska pod nr 55, a w marcu 2018 roku przeprowadzono remont torowiska tramwajowego na odcinku od ul. Szczecińskiej do pętli „Kochanówka”.

Kalendarium zmian nazwy ulicy

Okres
obowiązywania
Nazwa
przed 1915Szosa do Aleksandrowa vel Szosa (Szossa) Aleksandrowska / Александровское шоссе
1915–1918Alexandrower Land Straße
1918–1933Szosa Aleksandrowska
1933–1940ulica Bronisława Pierackiego oraz Szosa Aleksandrowska
1940–1945Alexanderhofstraße
1945–1946ulica Bronisława Pierackiego
od 1946ulica Aleksandrowska

Zobacz też: Zmiany nazw ulic i placów w Łodzi.

Ulica Aleksandrowska w kulturze

Ulica Aleksandrowska ma swoje miejsce w polskiej kulturze, szczególnie w muzyce. Pojawia się w utworze „Łódź”, który jest szóstym na albumie zespołu NOT.

Album ten nosi tytuł „NOT” i został wydany w 2007 roku przez wytwórnię 2.47 Records. To sprawia, że nazwa ulicy łączy się z kontekstem lokalnej twórczości artystycznej.

Obiekty

Na ulicy Aleksandrowskiej w Łodzi znajduje się wiele interesujących obiektów, które zasługują na uwagę. Oto niektóre z nich:

  • nr 13 – willa Janusza i Pauliny Goltzów (Golców),
  • nr 38 – Centrum Handlowe „Teofil”,
  • nr 55 – „Amcor Polska” sp. z o.o. – drukarnia opakowań,
  • nr 61/63 – Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy – Centrum Profilaktyczno-Lecznicze,
  • nr 67/93 – kompleks przemysłowy ABB sp. z o.o., dawna Fabryka Transformatorów i Aparatury Trakcyjnej im. Bojowników PPR „Elta”; zmodernizowany biurowiec „Elty” w latach 2004–06 przekształcono w Alexander Plaza – obiekt z powierzchnią biurową i magazynową (łącznie 6770 m²) pod wynajem,
  • nr 123 – Dom Dziecka nr 1 im. Janka Krasickiego,
  • nr 137 – Dom Dziecka nr 2 (przeniesiony 1 września 1988 roku z budynku Szkoły Podstawowej nr 116 przy ul. Ratajskiej 2/4), położony na terenie starego sadu,
  • nr 159 – Specjalistyczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łodzi – Szpital im. Józefa Babińskiego, dawny Szpital dla Psychicznie i Nerwowo Chorych „Kochanówka”.

Warto zaznaczyć, że według stanu na sierpień 2016 roku, dwa obiekty przy ul. Aleksandrowskiej były wpisane do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi. Należą do nich willa Janusza i Pauliny Goltzów (Golców) pod numerem 13 oraz zespół dawnego Szpitala dla Psychicznie i Nerwowo Chorych „Kochanówka” (obecnie Specjalistyczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej – Szpital im. Józefa Babińskiego) pod numerem 159, który obejmuje 7 pawilonów, 8 willi drewnianych, portiernię oraz bramę wjazdową z ogrodzeniem.

Numeracja i kody pocztowe

Ulica Aleksandrowska w Łodzi zyskała swoją charakterystyczną numerację, która obejmuje zarówno numery parzyste, jak i nieparzyste, co stanowi istotny element lokalnego systemu adresowego.

  • numery parzyste obejmują przedziały: 2–30, 38–130, oraz 162–246,
  • numery nieparzyste to: 11–13, 47–137, a także 141–203a.

Warto również zwrócić uwagę na przypisane kody pocztowe, które są następujące:

  • 91-120 dla parzystych numerów od 2 do 30,
  • 91-201 dla nieparzystych numerów 11 do 13,
  • 91-151 akcentuje parzyste numery od 38 do 54,
  • 91-205 dotyczy nieparzystych numerów od 47 do 137,
  • 91-224 przypisana jest dla parzystych numerów od 56 do 130,
  • 91-229 odnosi się do nieparzystych numerów w zakresie 141–185,
  • 91-154 to kod dla numeru 149, który jest filią UP Łódź 52,
  • 91-155 obejmuje zarówno parzyste numery od 162 do 246, jak i nieparzyste numery 187–203a.

Komunikacja miejska

Stan obecny

Ulica Aleksandrowska pełni znaczącą rolę jako główny szlak komunikacyjny w południowo-zachodniej części Bałut w Łodzi, stanowiąc kluczowy element transportu w tym obszarze. Trasy tramwajowe i autobusowe zlokalizowane przy tej ulicy zapewniają mieszkańcom łatwy dostęp do różnych części miasta.

Wzdłuż ulicy umiejscowione są dwie pętle tramwajowe, znajdujące się na skrzyżowaniach z ulicami Szczecińską oraz Chochoła. Ulice te obsługują 6 przystanków tramwajowych w każdym kierunku, co sprawia, że komunikacja tramwajowa jest doskonale zorganizowana. Komunikację autobusową wspiera 9 przystanków w kierunku zachodnim oraz 8 w kierunku wschodnim.

Tramwaje kursujące regularnie (4 linie) oraz autobusy (8 linii) przyczyniają się do korzystnych połączeń transportowych. Klinki tramwajowe i autobusowe prowadzą do znaczących obszarów, takich jak MPK – Łódź, oferując elastyczność i wygodę w codziennym poruszaniu się.

W zestawieniu z całością tras, tramwajowe linie obejmują:

  • „2” – z Dąbrowy do pętli na zbiegu ulic Aleksandrowskiej i Chochoła,
  • „8” – z pętli przy cmentarzu Zarzew,
  • „13” – z pętli na skrzyżowaniu ulic Niższej i Śląskiej do pętli na zbiegu alejek Aleksandrowskiej i Szczecińskiej,
  • „16” – z pl. Niepodległości do pętli na Aleksandrowskiej i Szczecińskiej.

Również autobusy działające w sąsiedztwie tej ulicy, takie jak linie:

W nocy dostępne są również linie nocne MPK, takie jak „N1A” z Janowa do Aleksandrowa Łódzkiego.

W przeszłości

Historia komunikacji na ulicy Aleksandrowskiej jest bogata. W przeszłości uruchamiane były różne linie tramwajowe i autobusowe, które umożliwiały pasażerom podróżowanie w obrębie Łodzi oraz do okolicznych miejscowości.

Obsługiwane linie tramwajowe obejmowały między innymi:

  • tramwaje dzienne,
  • tramwaje podmiejskie,
  • takie jak „44”, które kursowały z Łodzi Żabieniec do Aleksandrowa Łódzkiego w latach 1956-1992.
_
Numer
linii
Czas kursowaniaTrasaOdcinek trasyŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
21 sierpnia 197424 marca 1977Chojny„Aleksandrowska/Chochoła”wiadukt nad linią kolejową nr 15ul. Chochoła_
25 marca 197731 grudnia 2000„Rzgowska/Kurczaki”
1 stycznia 200127 czerwca 2010Dąbrowa
28 czerwca 201031 stycznia 2020„Aleksandrowska/Szczecińska”ul. Szczecińska_
515 marca 197131 grudnia 2000Chojny_
1 stycznia 200113 października 2013„Rzgowska/Kurczaki”
14 października 20131 kwietnia 2017„Strykowska/Inflancka”„Aleksandrowska/Chochoła”ul. Chochoła
81 stycznia 20011 kwietnia 2017„Rokicińska/Augustów”_
101 czerwca 19692 maja 1971Widzew„Aleksandrowska/Szczecińska”ul. Szczecińska_
145 listopada 197313 czerwca 1995Dąbrowa_
162 kwietnia 20172 lutego 2018„Rzgowska/Kurczaki”_
202 grudnia 199630 września 1998Chojny_
1 października 199831 grudnia 2000„Niższa/Śląska”
242 listopada 196731 maja 1970dworzec Łódź Kaliska_
11 listopada 197031 sierpnia 1973
1 września 197331 lipca 1974„Bratysławska/Oszczepowa”„Aleksandrowska/Chochoła”ul. Chochoła
2520 lipca 19653 stycznia 1971„Nowotki/Przemyska”„Aleksandrowska/Szczecińska”ul. Szczecińska_
4 stycznia 19712 maja 1971„Aleksandrowska/Szczecińska”
(„Aleksandrowska/Chochoła”)
ul. Szczecińska
(ul. Chochoła)
3 maja 197113 stycznia 1974„Aleksandrowska/Chochoła”ul. Chochoła
14 stycznia 197430 listopada 1992Widzew
1 grudnia 199231 grudnia 2000Widzew Wschód
263 maja 19716 lipca 1974„Rudzka/Popioły”„Aleksandrowska/Szczecińska”ul. Szczecińska_
7 lipca 197413 czerwca 1995„Rudzka/Skrajna”

Dodatkowo inne linietramwajowe i autobusowe mają swoje miejsce w historii, na przykład:

  • „Łódź – Aleksandrów” – od 1910 do 1951,
  • różne linie autobusowe MPK w przeszłości.
_
Nr
linii
Okres kursowaniaRelacjaOdcinek kursowaniaŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
74 bis12 lipca 19716 marca 1974pl. Norberta Barlickiego„Wersalska/Szczecińska”ul. Traktorowaul. Szparagowa_
7623 listopada 197011 lipca 1971„Grabieniec/Teresy”ul. Grabieniec_
13 maja 197229 grudnia 1972„Teresy (Fabryka Domów)”ul. Grabieniec
781 czerwca 196931 maja 1973dworzec Łódź KaliskaTeofilów Przemysłowywiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Kwiatowa_
1 czerwca 197319 lipca 1974„Karolewska/Krzemieniecka
(Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego «Femina»)”
20 lipca 197430 czerwca 1977ul. Traktorowa
(ul. Kwiatowa)
1 lipca 19771 maja 1978dworzec Łódź Żabieniecwiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa
ul. Kaczeńcowaul. Szparagowa
1 lutego 198329 lutego 2004pl. WolnościTeofilówwiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa
1 marca 20041 kwietnia 2017Aleksandrów Łódzkiwiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa
ul. Rydzowagranica miasta
2 kwietnia 20173 lutego 2018dworzec Łódź Żabieniecwiadukt
nad linią kolejową nr 15
78A1 marca 20041 kwietnia 2017pl. Wolności„Rojna/Szczecińska”wiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa_
812 października 197214 sierpnia 1977DołyTeofilów Przemysłowyul. Szparagowa_
15 sierpnia 197713 września 1981„Brzezińska/Śnieżna
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego «Feniks»)”
14 września 19817 października 1990ul. Kaczeńcowa
(ul. Szparagowa)
8 października 199027 października 1997ul. Traktorowa
(ul. Szparagowa)
28 października 199731 stycznia 2000„Szczecińska (cmentarz)”ul. Traktorowa
81 bis11 marca 19743 listopada 1974MarysinTeofilów Przemysłowyul. Kaczeńcowa_
4 listopada 197410 listopada 1974nowy cmentarz żydowski
11 listopada 197414 sierpnia 1977Doły
15 sierpnia 197713 września 1981„Brzezińska/Śnieżna
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego «Feniks»)”
14 września 19817 października 1990ul. Szparagowa
(ul. Kaczeńcowa)
8 października 199028 lutego 1993ul. Szparagowa
(ul. Traktorowa)
841 czerwca 197417 października 1976dworzec Łódź Żabieniec„Wersalska/Szczecińska”
(„Sianokosy/Stalingradzka”)
ul. Traktorowa_
18 października 197616 listopada 1980„Teresy/Szpinakowa
(przesypownia cementu)”
17 listopada 198027 października 1997Radogoszcz Zachód„Wersalska/Szczecińska”
(„Sianokosy”)
28 października 199731 sierpnia 2013„Szczecińska (cmentarz)”
1 września 20137 sierpnia 2016Aleksandrów Łódzkiwiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa
ul. Szparagowagranica miasta
8 sierpnia 20161 kwietnia 2017„Szczecińska (cmentarz)”ul. Szczecińska
84A1 września 20137 sierpnia 2016Radogoszcz Zachód„Szczecińska (cmentarz)”wiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa_
8 sierpnia 20161 kwietnia 2017Zielony Romanówul. Romanowskaul. Szczecińska
871 marca 199327 października 1997„Brzezińska/Śnieżna
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego «Feniks»)”
„Wersalska/Szczecińska”wiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Szparagowa_
28 października 199731 stycznia 2000„Szczecińska (cmentarz)”
1 lutego 20001 kwietnia 2017„Stokowska (Centrum Handlowe «M1»)”
895 lipca 20001 kwietnia 2017Radogoszcz Wschód („Świtezianki”)ul. Traktorowa_
961 listopada 199427 maja 2001Olechów (os. Słowiańskie)„Rojna/Szczecińska”_
96A6 czerwca 200530 czerwca 2005pl. Wolności_
1 sierpnia 200511 września 2005

Na przestrzeni lat system komunikacyjny przechodził liczne zmiany, które uwzględniały zarówno zmniejszanie jak i wydłużanie tras, co związane było z rozwojem miejskim i wzrastającymi potrzebami transportowymi mieszkańców.

_
Nr
linii
Okres kursowaniaRelacjaOdcinek kursowaniaŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
B18 lutego 19673 marca 1968pl. Wolności„Traktorowa/Łanowa”wiadukt
nad linią kolejową nr 15
ul. Traktorowa_
4 marca 19686 kwietnia 1973„Rojna/Grabieniec”
7 kwietnia 197319 lipca 1974„Rojna/Wici”ul. Kwiatowa
20 lipca 197431 stycznia 1983ul. Traktorowa
(powrót: ul. Kwiatowa)
1 lutego 19831 listopada 1983pl. Henryka Dąbrowskiegoul. Kaczeńcowa
2 listopada 198330 listopada 1988Widzew Wschódul. Kaczeńcowa
lub ul. Traktorowa
1 grudnia 198822 grudnia 1992„Rojna/Szczecińska”
23 grudnia 199231 października 1994Olechów (os. Słowiańskie)
B bis27 października 196929 listopada 1970pl. Henryka Dąbrowskiego„Grabieniec (FTiAT «Elta»)”ul. Kwiatowa_
30 listopada 197031 maja 1971„Rojna/Kaczeńcowa”
G28 kwietnia 196931 maja 1969dworzec Łódź Kaliska„Grabieniec (FTiAT «Elta»)”_
H1 czerwca 197111 lipca 1971Radiostacja„Rojna/Kaczeńcowa”_
12 lipca 197119 lipca 1972„Kaczeńcowa (FTiAT «Elta»)”
20 lipca 19727 sierpnia 1973„Józefa/Niciarniana”ul. Kwiatowa
8 sierpnia 197316 maja 1978ul. Traktorowa
17 maja 197813 września 1981pl. Henryka Dąbrowskiego
14 września 198131 stycznia 1983„Kaczeńcowa (os. Teofilów)”ul. Kaczeńcowa
(powrót: ul. Traktorowa)
N3 lutego 19759 listopada 1975Doły
(„Wojska Polskiego/Strykowska”)
„Rojna/Wici”ul. Traktorowa_
10 listopada 19752 sierpnia 1981dworzec Północny PKS
_
Numer
linii
Czas kursowaniaTrasaOdcinekŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
1441 kwietnia 198531 marca 1991„Łódź/Północna” (pętla tramwajów podmiejskich)Aleksandrów Łódzkiwiadukt
nad linią kolejową nr 15
granica miasta_
1511 września 197119 lipca 1974Dąbrowa („Felińskiego/Kadłubka”)„Rojna/Kaczeńcowa”ul. Kwiatowa_
20 lipca 197430 listopada 1986Dąbrowa„Rojna/Wici”ul. Traktorowa
(powrót: ul. Kwiatowa)
1 grudnia 198614 grudnia 2005Dąbrowa„Rojna/Szczecińska”ul. Traktorowa
1534 marca 19685 kwietnia 1970pl. Wolności„Rojna/Grabieniec”ul. Kwiatowa_
6 kwietnia 197031 sierpnia 1971pl. Henryka Dąbrowskiego
1 września 19716 kwietnia 1973„Widzew/wiadukt”„Rojna/Kaczeńcowa”
7 kwietnia 19736 kwietnia 1975„Rojna/Wici”
7 kwietnia 197519 grudnia 1976ul. Traktorowa
20 grudnia 197628 sierpnia 1977Widzew Wschód („Augustów/Zakładowa”)
29 sierpnia 19771 października 1988Widzew Wschód („Przybyszewskiego/Czajkowskiego”)
2 października 198830 listopada 1988Olechów (os. Słowiańskie)
1 grudnia 198831 grudnia 2000„Rojna/Szczecińska”
1 stycznia 200127 maja 2001„Szczecińska (cmentarz)”
28 maja 200129 listopada 2004Janów
30 listopada 200419 czerwca 2005Andrespol
20 czerwca 200514 grudnia 2005Andrzejów
N115 grudnia 20051 kwietnia 2017Andrespol (Janów)Aleksandrów Łódzki („Rojna/Szczecińska”)_

Oceń: Ulica Aleksandrowska w Łodzi

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:12