Ulica Brzezińska w Łodzi


Ulica Brzezińska to nie tylko jedna z najdłuższych ulic w Łodzi, ale także ważny element komunikacyjny w północno-wschodniej części miasta. Liczy około 8,4 km długości, co sprawia, że stanowi istotne połączenie z innymi lokalizacjami, prowadzącym z Łodzi w kierunku wschodnim, w stronę takich miejsc jak Brzeziny, Jeżów, Głuchów oraz Rawa Mazowiecka.

Ulica Brzezińska ma równoleżnikowy przebieg i stanowi przedłużenie ulicy Wojska Polskiego, która w 1945 roku zastąpiła przedwojenną ulicę o tej samej nazwie. Rozpoczyna się na wiadukcie nad jednotorową linią kolejową nr 16 prowadzącą z Łodzi Widzew do Kutna i wyznacza granicę między dwoma obszarami SIM: Starymi Moskuli na północy oraz Sikawą na południu.

Na północnej stronie ulicy znajdują się posesje należące do Starych Moskuli, podczas gdy południowa strona to Sikawa. Ulica Brzezińska, na długości wschodniej, wchodzi w obszar Nowosolnej, dzieląc go równoleżnikowo na prawie równe części i przebiegając przez centralny punkt tej okolicy, który jest Rynkiem Nowosolna. Wschodni koniec ulicy znaczy granicę administracyjną Łodzi, zlokalizowaną za bezkolizyjnym skrzyżowaniem z autostradą A1.

Warto zauważyć, że na całej długości ulicy obowiązuje ruch w obu kierunkach. Tylko krótki, początkowy odcinek, mierzący około 1,35 km, jest dwujezdniowy, biegnąc do posesji pod numerem 35, przy skrzyżowaniu z ulicą Andrzeja Kerna. Nazwa ulicy odnosi się do Brzezin, miasteczka, w stronę którego prowadzi.

W przybliżeniu w połowie długości ulicy Brzezińskiej można dostrzec granicę między dwiema makroregionami fizycznogeograficznymi: z jednej strony Niziną Południowowielkopolską, a z drugiej Wzniesieniami Południomazowieckimi. Obszar ten jest dodatkowo podzielony na mezoregiony: Wysoczyznę Łaską na zachodzie oraz Wzniesienia Łódzkie na wschodzie.

Co ciekawe, pierwsza część ulicy, do granicy Nowosolnej, obejmując posesje o numerach 1–131 i 2–154, należy do rzymskokatolickiej parafii Matki Boskiej Różańcowej i św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Natomiast dalsza część, znajdująca się w obrębie Nowosolnej (numery posesji 133–313 i 156–354), przynależy do rzymskokatolickiej parafii św. Andrzeja Boboli.

Ulica Brzezińska w kulturze

Fragment ten przedstawia dramatyczny exodus mieszkańców Łodzi, którzy we wrześniu 1939 roku zmuszeni byli uciekać przez Szosę Brzezińską. Ta sytuacja, opisana w powieści autorstwa Zbigniewa Bressy, odzwierciedla tragiczną rzeczywistość tamtych czasów. Warto zwrócić uwagę na sposób, w jaki autor ukazuje ból i cierpienie ludzi, którzy bez względu na wszystko, musieli opuścić swoje domy.

Na drogach pojawiły się osoby z tobołami na plecach. Szli, powłócząc nogami, zgarbieni, z wyrazem rezygnacji na twarzach. Kobiety w kwiecistych chustach pchały wózki, mężczyźni dźwigali ocalały dobytek. Furmanki załadowane rupieciami wlokły się wolno, podskakując na nierównościach, trzęsąc się i chwiejąc. Za kolumną podążały wyleniałe koty i wychudzone psy. Karawana pogrążonych w rozpaczy ludzi kierowała się szosą brzezińską na Warszawę. Do ewakuujących się cywilów strzelały niemieckie samoloty, powodując sporo ofiar.

Zbigniew Bressa, Poświata.

Obiekty

Wzdłuż ulicy Brzezińskiej w Łodzi znajduje się wiele interesujących obiektów, które mają dużą wartość historyczną i gospodarczą.

Na przykład, pod numerem 4 swoją siedzibę ma centrala firmy „INS-EL” Sp. z o.o. sp. k.. Firma ta od 2011 roku rozwija swoją działalność oraz prowadzi hurtownię elektroinstalacyjną. W przeszłości obiekt ten był miejscem działalności znanej fabryki kosmetyków Laboratorium Kolastyna S.A. Po zakończeniu produkcji w 2004 roku przeniesionej do Krakowa, w lokalu funkcjonował jedynie magazyn. Po tym, jak ogłoszono upadłość pod nazwą Miraculum S.A., w połowie 2011 roku nieruchomości przy ul. Brzezińskiej oraz Beskidzkiej nabyła firma „INS-EL” za 10,6 mln zł netto.

W budynku oznaczonym numerem 5/15 mieści się Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Włókiennictwa, mieszczący się w obiektach po byłych Zakładach Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”, zwanych również „Feniks II”.

Centrum Handlowe „M1” znajduje się pod numerem 27/29 i jest zarządzane przez firmę Metro AG, stanowiąc ważny punkt dla mieszkańców oraz odwiedzających Łódź.

Warto również zwrócić uwagę na bar „Góralska Chata”, znajdujący się pod adresem nr 124, przy skrzyżowaniu z ul. Karkonoską. To miejsce, prowadzone przez Mariusza Daszkiewicza i Elżbietę Ojrowską-Daszkiewicz, oferuje ośrodek jeździecki oraz minizoo. W przeszłości mieszkali tam egzotyczni goście, tacy jak wielbłąd, kuce, miniaturowe kozy, osły, lamy oraz owce wrzosówki.

Numer 196 to aktualnie nieczynna żwirownia – Kopalnia Nowosolna, która należy do firmy Kopalnie Surowców Mineralnych „Kosmin” Sp. z o.o., z siedzibą w Bielanach Wrocławskich, wchodzącej w skład spółki Eurovia Kruszywa S.A., stanowiącej część francuskiego koncernu Vinci Construction.

Na uwagę zasługuje także Rynek Nowosolna, które jest jedynym zachowanym przykładem tzw. słonecznego skrzyżowania w Polsce, znanym również jako promieniste. To wyjątkowe miejsce, zbudowane prawdopodobnie w 1806 roku, ma formę ośmioramiennej gwiazdy. Od ul. Brzezińskiej, która przecięta jest równoleżnikowo, odchodzi pięć innych ulic: Grabińska (na północ), Byszewska (na północny wschód), Wiączyńska (na południowy wschód), Jugosłowiańska (na południowy zachód) oraz Jana Kasprowicza (na północny zachód). Dodatkowo z południa dochodzi ulica Pomorska, która kończy się w tym miejscu.

Zarówno układ przestrzenny Nowosolnej, jak i sam Rynek zostały wpisane do gminnej ewidencji zabytków Łodzi. Pomimo iż według raportu Policji z 2005 roku, skrzyżowanie to było dobrze zorganizowane i nie znajdowało się w pierwszej dziesiątce najniebezpieczniejszych miejsc na Bałutach, w 2017 roku Rada Osiedla Nowosolna zdecydowała się na negatywną opinię odnośnie ewentualnego zniszczenia zabytkowych dróg. W sierpniu 2019 roku wojewoda łódzki Zbigniew Rau złożył wniosek do wojewódzkiego konserwatora zabytków, w sprawie wykreślenia skrzyżowania z ewidencji, co otworzyłoby możliwość jego przebudowy na rondo. Wniosek ten został zaakceptowany, a od 28 lutego 2020 roku, układ przestrzenny Nowosolnej nie figuruje już w gminnej ewidencji zabytków Łodzi.

Numeracja i kody pocztowe

Ulica Brzezińska w Łodzi posiada szczegółowy system numeracji budynków oraz przypisane kody pocztowe, co ułatwia orientację w lokalizacji. Oto kluczowe informacje dotyczące numeracji:

  • numery parzyste obejmują zakres od 4 do 346,
  • numery nieparzyste wahają się od 1 do 307.

Dodatkowo, ulica ta posiada różne kody pocztowe, które są przypisane do konkretnych zakresów numerów. Poniżej przedstawiamy szczegóły kodów pocztowych:

  • 92-103 dla numerów nieparzystych od 1 do 41 i parzystych od 4 do 48,
  • 92-111 dla numerów nieparzystych od 45 do 101 oraz parzystych od 50 do 86,
  • 92-118 dla numerów nieparzystych od 103 do 131 oraz parzystych od 88 do 154,
  • 92-703 dla numerów nieparzystych od 133 do 243 oraz parzystych od 156 do 282,
  • 92-776 dla numerów nieparzystych od 245 do 307 oraz parzystych od 284 do 346.

Komunikacja miejska

Stan obecny

Na ulicy Brzezińskiej kursują autobusy obsługujące komunikację miejską MPK – Łódź. Obecnie dostępnych jest 8 linii dziennych (w tym 5 podmiejskich) oraz 2 nocne, które operują na stałych trasach, według stanu na grudzień 2024. Należy pamiętać, że ewentualne zmiany dotyczące tras czy wprowadzenie linii zastępczych mogą dokonywać aktualizacji w tym rozkładzie.

W przypadku dziennych linii, przedstawiają się one następująco:

  • „53A” – od 2 kwietnia 2017 roku – z dworca Łódź Fabryczna do Nowosolnej, a następnie na trasie powrotnej do dworca,
  • „53B” – od 2 kwietnia 2017 roku – łącząca Łódź Fabryczną z Brzezinami, funkcjonująca na całej długości ulicy,
  • „64” – od 2 kwietnia 2017 roku – kursująca z Bałuckiego Rynku do Zarzewa,
  • „81” – od 1 lutego 2000 roku – z pętli w pobliżu cmentarza przy ul. Szczecińskiej w kierunku Centrum Handlowego „M1”,
  • „88A”, „88B”, „88C”, „88D” – uruchomione 1 lipca 2023 roku – obsługujące trasy do Łukaszewa, Skoszew oraz Kalonki.

Jeśli chodzi o linie nocne, to są to:

  • „N7A” – funkcjonująca od lipca 2017 roku, kursująca z Retkini do Nowosolnej,
  • „N7B” – również od lipca 2017 roku, łącząca Retkinię z zajezdnią tramwajową ET1 przy ul. Telefonicznej.

W przeszłości

W historii ulicy Brzezińskiej, kursowały również różne linie autobusowe, w tym:

Linie dzienne MPK – Łódź:

_
Nr
linii
Okres kursowaniaRelacjaOdcinek kursowaniaŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
521 grudnia 19552 grudnia 1956„Wojska Polskiego/Brzezińska”„Janosika/Wyżynna”wiadukt
nad linią kolejową nr 16
ul. Janosika_
3 grudnia 195628 lipca 1981pl. Henryka Dąbrowskiego„Janosika/Wyżynna”
(„Brzezińska/Olkuska”)
ul. Janosika
(ul. Olkuska)
531 stycznia 198831 maja 2009pl. Henryka DąbrowskiegoNowosolnaRynek Nowosolna_
1 czerwca 200915 października 2011dworzec Łódź Fabryczna
16 października 201130 listopada 2011ul. Węglowa
1 grudnia 201122 kwietnia 2012Brzezinygranica miasta
23 kwietnia 20121 kwietnia 2017pl. Henryka Dąbrowskiego
53A1 grudnia 201122 kwietnia 2012ul. WęglowaNowosolnaRynek Nowosolna_
23 kwietnia 20121 kwietnia 2017pl. Henryka Dąbrowskiego
53C2 kwietnia 201730 czerwca 2023dworzec Łódź FabrycznaSkoszewyul. Marmurowa_
53DKalonka_
53E„Zjazdowa/Łukaszewska”ul. Zjazdowa_
544 grudnia 20001 kwietnia 2017ul. WydawniczaNatolinRynek Nowosolnagranica miasta_
54C2 kwietnia 201730 czerwca 2023Lipiny_
54DNatolin_
6414 października 19689 listopada 1975park im. „Promienistych”
(ob. park im. Szarych Szeregów)
„Niciarniana/Nowogrodzka”wiadukt
nad linią kolejową nr 16
ul. Janosika_
10 listopada 197516 listopada 1975dworzec PKS Północny
17 listopada 19753 kwietnia 1977ul. Lodowa
(Fabryka Dywanów „Dywilan”)
4 kwietnia 19771 listopada 1983„Kowalszczyzna/Wedmanowej (ob. Ossendowskiego)”
2 listopada 19835 maja 1996„Felińskiego/Kruczkowskiego”
6 maja 199631 grudnia 2000„Rokicińska/Puszkina”
1 stycznia 20011 kwietnia 2017Widzew Wschód
6720 grudnia 19769 sierpnia 1995pl. Henryka Dąbrowskiego„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
ul. Śnieżna
(ul. Zjazdowa, ul. Olkuska)
_
10 sierpnia 19951 kwietnia 2017„Zjazdowa/Łukaszewska”ul. Zjazdowa
6820 grudnia 197619 listopada 1982pl. Henryka Dąbrowskiego„Brzezińska/Olkuska”ul. Olkuska_
8115 sierpnia 197713 września 1981„Teresy/Szczecińska”„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
ul. Śnieżna_
14 września 198127 października 1997„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
28 października 199731 stycznia 2000„Szczecińska/cmentarz”„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
81bis15 sierpnia 197713 września 1981„Teresy/«Fabryka Domów»”_
14 września 198128 lutego 1993„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
871 marca 199327 października 1997„Wersalska/Szczecińska”„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
_
28 października 199731 stycznia 2000„Szczecińska/cmentarz”
1 lutego 20001 kwietnia 2017Centrum Handlowe „M1”
881 stycznia 200115 lutego 2004dworzec PKS PółnocnyKalonkaul. Marmurowa_
16 lutego 20049 kwietnia 2006Skoszewyul. Marmurowa
10 kwietnia 200628 marca 2008pl. Henryka Dąbrowskiego
29 marca 20081 kwietnia 2017dworzec PKS Północny
88A16 lutego 20049 kwietnia 2006Kalonkaul. Marmurowa_
10 kwietnia 200628 marca 2008pl. Henryka Dąbrowskiegoul. Marmurowa
29 marca 200814 października 2012dworzec PKS Północny
15 października 20121 kwietnia 2017Kalonka (Centrum Ojca Pio)
9415 października 20121 kwietnia 2017pl. Henryka DąbrowskiegoNowosolnaRynek Nowosolna_

Linie dzienne pospieszne:

  • „68” – działała od 20 listopada 1982 roku do 4 lutego 1983 roku, kursując z pl. Henryka Dąbrowskiego do pętli „Brzezińska/Olkuska”,
  • „352” – działała od lutego 1983 do sierpnia 1985 roku, łącząc te same przystanki.

Linie podmiejskie oraz nocne:

_
Nr
linii
Okres kursowaniaRelacjaOdcinek kursowaniaŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
2511 lutego 198331 grudnia 1987pl. Henryka DąbrowskiegoNowosolnawiadukt
nad linią kolejową nr 16
granica miasta_
2551 lutego 19837 kwietnia 1991„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
Kalonkaul. Śnieżnaul. Marmurowa_
8 kwietnia 199131 grudnia 2000dworzec PKS Północnywiadukt
nad linią kolejową nr 16
2643 września 19907 kwietnia 1991„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
Niesułkówul. Śnieżnagranica miasta_
8 kwietnia 199111 września 1991dworzec PKS PółnocnySkoszewywiadukt
nad linią kolejową nr 16
12 września 199131 maja 1992Niesułków
1 czerwca 199231 lipca 1992Skoszewy
C1 marca 1943czerwiec 1944LitzmannstadtLöwenstadtbrak dokładnej informacji_
_
Nr
linii
Okres kursowaniaRelacjaOdcinek kursowaniaŹródła
oddoz pętli…w kierunku pętli…oddo
2511 września 197631 stycznia 1983pl. Henryka DąbrowskiegoNowosolnawiadukt
nad linią kolejową nr 16
granica miasta_
2553 stycznia 198331 stycznia 1983„Brzezińska/Śnieżna”
(Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks”)
Kalonkaul. Śnieżnaul. Marmurowa_
A7 marca 195931 marca 1959„Wojska Polskiego/Brzezińska”Nowosolnawiadukt
nad linią kolejową nr 16
granica miasta_
1 kwietnia 195931 sierpnia 1976pl. Henryka Dąbrowskiego

Warto także zaznaczyć, iż w przeszłości funkcjonowały również bezpłatne linie na trasach Centrum Handlowego „M1”, które były dostępne do 2015 roku.

W pobliżu

W okolicach ulicy Brzezińskiej w Łodzi znajduje się wiele interesujących miejsc, które warto poznać:

  • Zespół cmentarzy na Dołach, który ma swoje korzenie w 1896 roku, usytuowany między ulicami Wojska Polskiego, Doły, Telefoniczną oraz al. Grzegorza Palki. W jego skład wchodzi kilka cmentarzy, w tym komunalny (dawny ewangelicko-augsburski) z Aleją Zasłużonych, cmentarz rzymskokatolicki św. Wincentego a Paulo, cmentarz wojskowy św. Jerzego, cmentarz prawosławny św. Aleksandra Newskiego, a także cmentarze różnych wyznań, takich jak Kościół Chrześcijan Baptystów oraz Kościół Zielonoświątkowy. Do nekropolii można dotrzeć ulicą Wojska Polskiego, oddaloną o około 600 m od wiaduktu nad linią kolejową nr 16,
  • tereny byłego niemieckiego obozu pracy wychowawczej na Sikawie (niem. Arbeitserziehungslager, AEL), zlokalizowanego przy Am Bach 40 (obecnie ul. Beskidzkiej 54), który funkcjonował od około 12 marca 1943 roku do 18 stycznia 1945 roku. Po wojnie teren ten gościł kolejno: oboz jeniecki NKWD (od 19 stycznia do połowy kwietnia 1945 roku), oboz „filtracyjny” dla volksdeutschów (od połowy kwietnia 1945 roku do początku października 1948 roku), oboz jeniecki dla niemieckich oficerów (od października 1948 roku do końca 1950 roku) oraz Ośrodek Pracy Więźniów „Sikawa” (od 1955 roku), który przekształcono po 1964 roku w Zakład Karny Sikawa – Łódź, a po 1975 roku w istniejący Zakład Karny nr 1 w Łodzi. Do miejsca tego prowadzi ul. Kłodzka, oddalona o około 150 m od skrzyżowania z ul. Brzezińską,
  • Schronisko dla Zwierząt w Łodzi, usytuowane przy ul. Marmurowej 4, będące jednostką organizacyjną Miasta Łodzi;
  • wzgórze „Radary” – najwyższy punkt Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich oraz Wzniesień Południowomazowieckich, o wysokości 284,1 m n.p.m., które powstało w wyniku zlodowacenia środkowopolskiego. W bliskiej okolicy znajdują się ruiny bazy radzieckiej stacji łączności troposferycznej, a być może również radiolokacyjnej, przekazanej stronie polskiej 26 maja 1993 roku. Do wzgórza można dotrzeć ulicą Adama Hanuszkiewicza, która znajduje się około 1730 m od skrzyżowania z ul. Brzezińską.

Oceń: Ulica Brzezińska w Łodzi

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:18