Herman Edward Werner


Herman Edward Werner, urodzony 23 lipca 1872 roku w Łodzi, a zmarły 21 października 1932 roku w tym samym mieście, miał znaczący wpływ na rozwój komunikacji miejskiej w Polsce.

Pełniąc funkcję dyrektora Kolei Elektrycznej Łódzkiej od 1917 do 1932 roku, odegrał kluczową rolę w modernizacji i zarządzaniu tramwajami miejskimi w Łodzi. Jego działania przyczyniły się do polepszenia komfortu podróżowania i zwiększenia efektywności transportu publicznego w tym okresie.

Oprócz swojej pracy w sektorze transportowym, Werner był także współwłaścicielem Przędzalni Szewiotu i Fabryki Towarów Trykotowych „Stephan i Werner”, która mieściła się w Łodzi, przy ul. Wierzbowej 44. Jego osiągnięcia w przemyśle tekstylnym potwierdzają jego wszechstronność i umiejętność zarządzania w różnych dziedzinach gospodarki.

Życiorys

Herman Edward Werner przyszedł na świat 23 lipca 1872 roku w Łodzi, w rodzinie młynarza Augusta oraz Wilhelminy z d. Busse, pochodzących z Niemiec i wyznania ewangelicko-augsburskiego. Jego rodzice zawarli związek małżeński 30 IX/12 X 1899 r., prawdopodobnie w kościele ewangelickim pw. św. Trójcy. Przed zawarciem małżeństwa, dzień wcześniej, rodzice podpisali umowę przedślubną przed łódzkim notariuszem Juliuszem Gruszczyńskim (akt nr 8255/99).

Już 1 listopada 1898 roku rozpoczął pracę w Gazowni Miejskiej w Łodzi, gdzie pełnił funkcję biuralisty lub buchaltera, otrzymując wynagrodzenie w wysokości 600 rubli rocznie oraz dodatkowe 25 rubli gratyfikacji rocznie.

Kariera w Kolei Elektrycznej Łódzkiej (KEŁ)

W sierpniu 1900 roku Herman Werner dołączył do zespołu Kolei Elektrycznej Łódzkiej (KEŁ), pracując jako buchalter w Zarządzie Spółki. Po śmierci inż. Józefa Witkowskiego, pierwszego dyrektora KEŁ w kwietniu 1917 r., przejął jego obowiązki, stając się kolejnym dyrektorem aż do swojej śmierci 21 października 1932 roku. Jego kadencja przypadła na trudne czasy wojenne i powojenne dla komunikacji miejskiej w Łodzi.

Współpracując z akcjonariuszami, Werner udało się wynegocjować nową umowę koncesyjną z miastem w czerwcu 1923 r. Jako dyrektor był odpowiedzialny za program rozbudowy sieci tramwajowej w Łodzi, co przyczyniło się do stabilizacji ekonomicznej przedsiębiorstwa. Ponadto, pełnił funkcję prezesa Kasy Emerytalno-Pożyczkowej Pracowników Kolei Elektrycznej Łódzkiej.

W 1931 r. z jego inicjatywy powstała Kasa Zaliczkowa dla Urzędników KEŁ SA w Łodzi im. Józefa Witkowskiego. Tę działanie zainicjowano z okazji 25-lecia pracy Wernera w KEŁ oraz dla upamiętnienia jego poprzednika. Kapitał zakładowy wynosił 5000 zł, pochodzący częściowo z nagród jubileuszowych Wernera i jego zastępcy, inż. Jana Ringa. Celem Kasy było udzielanie nieoprocentowanych pożyczek pracownikom KEŁ.

Fabryka szewiotu i trykotaży

W 1903 roku, podczas pracy w KEŁ, Werner nawiązał współpracę z Francuzem Leopoldem Stephanem, co zaowocowało powstaniem Przędzalni Szewiotu i Fabryki Towarów Trykotowych „Stephan i Werner” przy ul. Wierzbowej 44. W związku z tą działalnością, podali adres przy ul. Dzielnej (ob. ul. Narutowicza) 64. Dyrektorem fabryki został Aleksander Dehmel, a budynki fabryki wzniesiono prawdopodobnie w 1906 roku.

W styczniu 1918 roku zakład zmagał się z trudnościami finansowymi, co doprowadziło do nadzoru sądowego, w którym uczestniczył łódzki fabrykant Moritz Prinz. Rozkwit przedsiębiorstwa przypadł na lata 30. XX wieku. W 1937 r. zatrudniało ono około 300 robotników, a jego kapitał zakładowy wynosił 1 115 000 złotych, co czyniło je średniej wielkości przedsiębiorstwem. Na wyposażeniu przędzalni znajdowało się 3415 wrzecion przędzalniczych.

Po II wojnie światowej, w nowych warunkach polityczno-gospodarczych, 3 grudnia 1947 roku fabryka została przejęta na mocy decyzji Skarbu Państwa, a funkcjonowała jako Państwowe Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego Nr 6, dysponujące oddziałem produkcji wełnianej. W tym czasie w zakładzie zatrudniano 220 robotników.

Formalne zakończenie upaństwowienia miało miejsce 18 grudnia 1950 roku, kiedy podpisano protokół zdawczo-odbiorczy przedsiębiorstwa „Stephan i Werner Sp. Akc. – Fabryka Wyrobów Trykotowych i Przędzalnia Wełny Czesankowej.” Utworzono na bazie fabryki Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego im. Wojska Polskiego. Od ok. 1958 roku zakład nosił nazwę Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego im. Emilii Plater, a ich oddział „Iwa” mieścił się przy ul. Wólczańskiej 66. Fabryka produkująca wyroby dziewiarskie i bieliznę męską oraz dziecięcą, była jednym z kluczowych graczy na rynku.

W 1959 roku odnotowano zakład w Księdze Przemysłu Polskiego, pod nr 3425 r., jako Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego im. Wojska Polskiego, specjalizujące się w produkcji wyrobów dziewiarskich. Po 1989 roku, w wyniku przemian polityczno-gospodarczych, zakład „Lido” był likwidowany, a na początku XXI wieku teren fabryki sprzedano prywatnemu inwestorowi.

Obecnie budynki Przędzalni Szewiotu i Fabryki Towarów Trykotowych „Stephan i Werner” są wpisane do łódzkiej gminnej ewidencji zabytków (poz. 1855) i zlokalizowane w obszarze Nowego Centrum Łodzi, w pobliżu nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna.

Inne działania H. Wernera

Herman Werner był aktywny na polu organów zarządzających, zasiadając w radach nadzorczych kilku instytucji. Był członkiem Rady Nadzorczej Spółdzielczego Banku Przemysłowców Łódzkich, oraz zarządu Browaru i Fabryki Kwasu Węglowego Sukcesorów K. Anstadta. Uczestniczył również w Cukierni i Rafinerii „Leśmierz” S.A., gdzie w 1928 r. posiadał 244 imienne akcje, związanego biznesu współdzielonego przez jego firmę przy ul. Wierzbowej 40.

Co więcej, H. Werner był jednym z założycieli Łódzkiego Towarzystwa Zwalczania Raka, a jego wkład w rozwój lokalnej społeczności nie ograniczał się tylko do działalności biznesowej.

Rodzina i okoliczności śmierci

Herman Edward Werner był mężem Eleonory z domu Szulc, która przyszła na świat 21 lutego 1880 roku. Para wstąpiła w związek małżeński 30 września/12 października 1899 roku. Związek ten zaowocował pięciorgiem dzieci:

  • Eugeniusz Karol, ur. 23 stycznia 1901 w Łodzi, inżynier,
  • Alfred Ryszard, ur. 10 listopada 1902 w Łodzi,
  • Elżbieta, ur. 23 października 1903 w Łodzi,
  • Stefania, ur. 22 września 1905 w Łodzi,
  • Artur Herman, ur. 28 sierpnia 1908 w Łodzi, fabrykant i przedsiębiorca.

Warto zaznaczyć, że pomiędzy małżonkami istniała intercyza, która dotyczyła „na wyłączność majątku i wspólność dorobku”.

Niestety, Herman Werner zmarł niespodziewanie, późnym wieczorem 21 października 1932 roku, podczas wizyty u znajomych z powodu udaru serca. Jego pogrzeb odbył się 25 października 1932 roku na cmentarzu przy ul. Ogrodowej, w części ewangelickiej (kwatera H–2, grób nr 18). Ciało zostało wyniesione z kościoła św. Trójcy.

Z informacji opublikowanej na łamach „Kurjera Łódzkiego” wynika, że w ceremonii wzięli udział m.in.: księża pastorowie Wannagat i Schedler, mecenas J. Gołkontt, Rada Nadzorcza oraz Zarząd KEŁ, Prezes W. Hordliczko reprezentujący Cukrownię „Leśmierz”, a także p. Rachwalski, Fitzer i Marciniak. W uroczystości uczestniczyli również współpracownicy oraz delegacja Służby Ruchu (konduktorzy i motorniczowie) z KEŁ, a całej ceremonii towarzyszyła orkiestra KEŁ oraz ewangelicki chór kościelny Św. Trójcy.

Upamiętnienie

Pamięć o Hermanie Wernerze została przywrócona w szczególny sposób, gdyż po II wojnie światowej niemal całkowicie zniknęła z publicznej świadomości. Zdarzenia te miały swój początek, gdy Małgorzata Pyziak z Łodzi odkryła w swoim mieszkaniu cenne pamiątki związane z tą postacią. Wśród odnalezionych przedmiotów znajdował się jego olejny portret, który namalował Bolesław Nawrocki (1887–1946), artysta związany z Łodzią i Pabianicami.

W 2015 roku telewizja TVP3 Łódź zrealizowała program, w którym poświęcono uwagę pamięci Hermana Wernera. Reportaż ten był związany z 21. kwestą na Starym Cmentarzu w Łodzi. W materiałach filmowych Werner został określony jako „znamienity łodzianin”, co przypomniało mieszkańcom o jego zasługach dla miasta.

Rok 2017 przyniósł kolejne kroki w kierunku uhonorowania Wernera. Na jego miejscu spoczynku, w części ewangelickiej cmentarza przy ul. Ogrodowej w Łodzi, w kwaterze H–2, grób nr 18, dzięki współpracy łódzkiej parafii ewangelicko-augsburskiej oraz wsparciu finansowemu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź Sp. z o.o. i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, umieszczono marmurową tablicę. Na tablicy widniał napis: „Herman Edward Werner, 1872–1932; dyrektor Kolei Elektrycznej Łódzkiej w latach 1917–1932”, upamiętniający jego życie i działalność.

Przypisy

  1. Polska. Dziennik Łódzki”, 01.11.2017 r., s. 6.
  2. Wykaz kart adresowych gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi poz. 1830. uml.lodz.pl.
  3. Informator uniwersalny Łódź od A do Z. Łódź 1958, s. 385.
  4. Dziennik Urzędowy Prezydium Rady Narodowej m. Łodzi, 01.12.1950 r., nr 13.
  5. Tadeusz Peche, Monografia przemysłu na terenie regionu łódzkiego. Łódź, grudzień 1947, s. 6, 12.
  6. W pierwszej wersji Orzeczenia nr 16 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 03.12.1947 r. o przejściu przedsiębiorstw na własność Państwa („Monitor Polski”, 19.01.1948 r., poz. 30).
  7. „Rocznik Polskiego Przemysłu i Handlu” na 1936 r.
  8. „Kurjer Łódzki”, 25.10.1932 r., nr 293, s. 5.
  9. „Kurjer Łódzki”, 24.10.1932 r., nr 292, s. 2.
  10. „Kurjer Łódzki”, 23.10.1932 r., nr 293, s. 8.
  11. „Kurjer Łódzki”, 23.10.1932 r., nr 293, s. 7.
  12. „Kurjer Łódzki”, 28.10.1932 r., nr 296.
  13. „Republika”, 22.10.1932 r., s. 1.
  14. Według „Księgi Adresowej m. Łodzi, 1937-1939”; Wykaz mieszkańców Łodzi, s. 398.
  15. Wojciech Źródlak i inni, Łódzkie tramwaje, s. 29–36, 139, 140, 153.
  16. Wojciech Źródlak i inni, Łódzkie tramwaje, s. 139.
  17. Julian Kuciński, Gazownia łódzka, 1867–1997. Łódź 1998, s. 306.
  18. „Godzina Polski”, 30.01.1918 r., nr 30-A, s. 7.
  19. „Godzina Polski”, 30.01.1918 r., nr 30-A, s. 7.
  20. Arch. Państwowe w Łodzi, Karta meldunkowa do spisu ludności w 191..., k. 245; rodzina Hermana Wernera.
  21. Dane Archiwum Państwowego w Łodzi.
  22. Podręczny Rejestr Handlowy 1926 r. [cz. 3], Łódź 1926, s. 293, poz. 364-B.
  23. Podręczny Rejestr Handlowy 1926 r. [cz. 3], Łódź 1926, s. 261, poz. 657.

Oceń: Herman Edward Werner

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:6