Aleja 1 Maja w Łodzi


Aleja 1 Maja, wcześniej znana jako Pasaż Szulca, to jedna z charakterystycznych ulic w Łodzi, zlokalizowana w malowniczym obszarze Polesiu. Ma ona długość około 1,8 km i łączy ulicę Wólczańską z al. Włókniarzy. Warto zaznaczyć, że w początkowej części tej alei, rozciągającej się pomiędzy ulicami Wólczańską oraz Gdańska, można poczuć klimat turystyczno-historycznej strefy miasta.

Interesującym jest fakt, iż większa część alei (od ul. Wólczańskiej w kierunku ul. Zielonej) posiada od 30 lipca 1974 roku jednokierunkowy ruch, który odbywa się w kierunku centrum Łodzi, tzn. z zachodu na wschód. Z kolei odcinek od ul. Zielonej do al. Włókniarzy jest dwukierunkowy. Aleja 1 Maja ma status drogi powiatowej, oznaczonej numerem 1182E oraz klasy D.

Warto również dodać, że początkowa część alei (numery 1–39 dla nieruchomości nieparzystych oraz 2–36 dla parzystych) przynależy do rzymskokatolickiej parafii Świętego Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny. Natomiast pozostała części (od 1 października 1989 roku) podlega rzymskokatolickiej parafii św. Mateusza Ewangelisty.

Historia

Historia

Na początku Aleja 1 Maja miała postać zwykłej drogi polnej, która znajdowała się pomiędzy gruntami rolnymi w Łodzi. Jej planowanie rozpoczęto głównie w latach 60. i 70. XIX wieku, kiedy to powstawała nowa część miasta, znana jako dzielnica Wiązowa. Wtedy to aleja zaczynała się od współczesnej ulicy Długiej (aktualnie ul. Gdańska) i kierowała się ku południowo-zachodnim granicom miasta, przechodząc w pobliżu dzisiejszej al. Włókniarzy. Dopiero w czerwcu 1891 roku została przedłużona do uprzednio wytyczonego fragmentu ulicy Wólczańskiej, co oznaczało, że od tej pory nowy odcinek alei ma długość około 1,8 km i tam właśnie biegnie jej początek.

Niektórzy historycy twierdzą, że około 1893 roku aleja zyskała nazwę Pasaż (Aleja) Szulca, jako odniesienie do Pawła i Ottona Szulców – właścicieli nieruchomości wzdłuż tego odcinka. Na mapach stworzonych przez Władysława Starzyńskiego w latach 1894-1896 już była wskazywana jako Pasaż Szulca (Пассажъ Шульца).

W lipcu 1891 roku teren działek pod numerami 2–6 przeszedł w ręce braci Gehligów, właścicieli browaru parowego „Bracia Gehlig”, znajdującego się przy ul. Ogrodowej 7/13. Z kolei w 1895 roku, pasaż zyskał elektryczne oświetlenie uliczne, co stanowiło ważny krok w kierunku modernizacji tej części miasta oraz do rozpoczęcia sprzedaży działek przeznaczonych na budowę kamienic i fabryk.

Prawdopodobnie w 1905 roku ulica została wybrukowana, co kosztowało władze miejskie 14 000 rubli. W niewielkiej książce przewodniku wydanej w 1909 roku, aleja już była wymieniana wśród kluczowych ulic, mimo że autor błędnie uważał, iż przebiegała nią trasa tramwajowa.

Podczas niemieckiej okupacji w latach 1915-1918 ulica zyskała nową nazwę – Schulz Zeile, a po pierwszej wojnie światowej, w 1919 roku, zmieniono ją na Aleję 1 Maja. W tym okresie miało miejsce wiele ważnych wydarzeń związanych z edukacją i kulturą, o czym świadczy istnienie licznych szkół, takich jak pod numerem 11 – prywatna szkoła Idy Janowskiej, czy pod numerem 20 – żydowski Łódzki Dom Sierot, którym prawdopodobnie kierował Chaim Rumkowski.

Znana pisarka Danuta Mniewska-Dejmek, która mieszkała przy al. 1 Maja 71, w wywiadzie wspomniała piękno tej alei z jej wspaniałymi kasztanowcami oraz obecnością wielu oficerów i Niemców. Do 1937 roku aleja doczekała się kanalizacji na całej swojej długości. W trakcie II wojny światowej nadano jej nazwę Scharnhorststraße, upamiętniając pruskiego generała Gerharda von Scharnhorsta.

Po wojnie, aby podkreślić znaczenie dnia 1 maja jako międzynarodowego święta klasy robotniczej, powrócono do nazwy Aleja 1 Maja. 17 grudnia 1967 roku nowo uruchomiona komunikacja miejska, w postaci autobusów, po raz pierwszy przejechała tą aleją – linia „74” połączyła pl. Norberta Barlickiego oraz Teofilowem. Od tego czasu aleją kursowało wiele innych linii, co znacząco wpłynęło na rozwój komunikacji miejskiej w tej lokalizacji.

W latach 2011-2013, w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego, aleja znalazła się na 86. miejscu wśród 362 łódzkich ulic dotyczących liczby zdarzeń, odnotowując 14 wypadków i 18 rannych, w tym 6 ciężko ranne osób. Podczas budżetu obywatelskiego w 2015 roku, mieszkańcy zgłosili projekt o nazwie „Przywróćmy świetność Pasażu Szulca”, który wzbudził wiele emocji, jednak nie zdobył wystarczającej liczby głosów.

W 2016 roku, w ramach projektu „Zielone Polesie”, planowano przekształcenie części alei w ulicę-ogród. Prace nad modernizacją pierwotnego odcinka alei rozpoczęły się 10 sierpnia 2017 roku, a zakończenie całego procesu nastąpiło w ostatniej dekadzie maja 2018 roku. Ostatni etap przebudowy odcinka między ulicami Gdańską a Stefana Żeromskiego finalizowano w kwietniu 2020 roku.

Sławni mieszkańcy

  • Julian Tuwim – pasaż Szulca 5 m. 13, w latach 1896-1902 lub 1903,
  • Irena Tuwim – pasaż Szulca 5 m. 13, od 22 sierpnia 1898 lub 1899 do 1902 lub 1903,
  • Danuta Mniewska-Dejmek, pierwotnie Gusta (vel Guta) Mniewska – al. 1 Maja 71 m. 71, w latach 1927-1939,
  • Franciszek Józef Szwankowski – al. 1 Maja 87, od lat 20. (wzniesienie kamienicy) do śmierci 23 lutego 1936 roku.

Kalendarium zmian nazwy ulicy

Okres
obowiązywania
Nazwa
ok. 1893–1915Pasaż (znany również jako Aleja) Szulca / Пассажъ Шульца
1915–1918Schulz Zeile
1918–1919Pasaż Szulca
1919–1940Aleja 1 Maja (Aleja 1-Go Maja)
1940–1945Scharnhorststraße
od 1945Aleja 1 Maja

Zobacz też: Zmiany nazw ulic i placów w Łodzi.

Aleja 1 Maja w filmie

Aleja 1 Maja w Łodzi była wielokrotnie wybierana na lokalizację plenerową dla różnych produkcji filmowych. W tym malowniczym miejscu nakręcono m.in.:

  • sceny uliczne w filmie Awantura o Basię w reżyserii Mieczysława Waśkowskiego z 1959 roku, gdzie przed podjazdem do dawnego pałacu Karola Poznańskiego można zobaczyć kawiarnie odwiedzaną przez postać Stanisława Olszowskiego,
  • końcowe sekwencje odcinka 3 serii telewizyjnej Niewiarygodne przygody Marka Piegusa (1967), gdzie na skrzyżowaniu al. 1 Maja z ul. Lipową znajdowała się jedna z kryjówek gangu Alberta Flasza oraz Szkoła Tańców Towarzyskich,
  • scenę w filmie Ziemia obiecana w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1974 roku, gdzie Karol Borowiecki (Daniel Olbrychski) budzi pijanego Moryca Welta (Wojciech Pszoniak) na podjeździe do pałacu Hermana Buchholza,
  • sceny przed hotelem „Europa”, zrealizowane w 1980 roku w serialu Kariera Nikodema Dyzmy w reżyserii Jana Rybkowskiego oraz Marka Nowickiego,
  • momenty akcji przed budynkiem szpitala, w którym występuje dr Andrzej Hoffman, z filmu Tam i z powrotem w reżyserii Wojciecha Wójcika z 2001 roku,
  • sceny przed Akademią Muzyczną w odcinkach 4 (W potrzasku) oraz 8 (Pierwsza nagroda) w serialu Komisarz Alex, w reżyserii Roberta Wichrowskiego z 2012 roku,
  • moment pościgu, w którym komisarz policji (Jan Frycz) zostaje wepchnięty pod betonowóz w komedii kryminalnej Weekend (2010), pełnometrażowym debiucie reżyserskim Cezarego Pazury w czerwcu 2010 roku, co miało miejsce na skrzyżowaniu al. 1 Maja z ul. Wólczańską,
  • sceny uliczne w filmie Music, War & Love, który zrealizowano w reżyserii Marthy Coolidge w 2017 roku, kręcone w październiku 2015 roku pomiędzy ulicami Wólczańską a Gdańską oraz na skrzyżowaniu z ul. Gdańską.

Obiekty

Wzdłuż Alei 1 Maja w Łodzi można znaleźć wiele interesujących obiektów, które mają bogatą historię i znaczenie kulturowe. Oto niektóre z nich:

  • nr 2 (oraz ul. Wólczańska 5) – dawny dom redutowo-weselny, który do 1939 roku był siedzibą Żydowskiego Domu Ludowego „Bet-Am”; od 1955 roku działa tu Teatr Lalek „Arlekin”,
  • nr 4 – w tym miejscu funkcjonuje Regionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej Akademii Muzycznej, umiejscowiony w nowym budynku, który powstał dzięki renowacji starej kamienicy, oddanej do użytku 25 września 2014 roku,
  • nr 5 – tutaj znajduje się kamienica Samuela Filona Cohna, miejsce, gdzie w latach 1896–1902 żył Julian Tuwim oraz gdzie przyszła na świat jego siostra Irena,
  • nr 6 – pozostałości po dawnej rezydencji Karola Poznańskiego,
  • róg ul. Gdańskiej – główne wejście do neorenesansowego pałacu Karola Poznańskiego, zbudowanego w latach 1904–1908, które w okresie powojennym również gościło Akademię Muzyczną,
  • nr 8 (oraz ul. Gdańska 33) – eklektyczna kamienica Antona i Ewy Rybaków, wzniesiona w latach 1894–1902, według projektu Piotra Brukalskiego i wpisana do rejestru zabytków,
  • nr 24/26 – Dom Dziennego Pobytu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
  • nr 31/33 (oraz ul. Lipowa 2) – dawna tkalnia wyrobów wełnianych Majera Maxa Schrötera z 1930 roku,
  • nr 55–59 – w tym miejscu znajduje się centrum biurowe Business House (w budowie, planowane ukończenie: IV kwartał 2016 roku),
  • róg ul. gen. Lucjana Żeligowskiego – skupisko dawnych koszar im. J. Piłsudskiego 28 Pułku Strzelców Kaniowskich, które obecnie mieści Muzeum Uniwersytetu Medycznego oraz Zakład Historii Nauk i Medycyny Wojskowej UM,
  • nr 87 – Centrum Biurowe 1 Maja 87, kiedyś funkcjonowała tu mechaniczna fabryka mebli F.J. Szwankowskiego,
  • nr 89 – gmach Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im. Władysława Grabskiego, przedtem Publicznego Gimnazjum nr 26 im. Mikołaja Reja (1999–2019) oraz Szkoły Podstawowej nr 159 im. mjr. Henryka Sucharskiego (przed 1 września 1999 roku),
  • nr 92/98 – dawniej koszary wojskowe, obecnie Wojskowe Centrum Kształcenia Medycznego,
  • nr 119/121 – obiekty poprzemysłowe d. Zakładów Przemysłu Wełnianego im. Wiosny Ludów, gdzie na ścianach widoczne są resztki jednego z najbardziej rozpoznawalnych łódzkich muralów, którego autorem jest Zbigniew Łopata. Mural ten zajmował przeszło 270 m ścian fabryki.

Na dzień sierpnia 2016 roku, do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wpisanych było 21 kamienic przy al. 1 Maja, w tym:

  • kamienica Chai Kępińskiej pod numerem 1 (dwa budynki frontowe),
  • kamienica Samuela Filona Cohna pod numerem 5 (wraz z oficynami),
  • kamienica rodziny Lauferów pod numerem 7 (także z oficynami),
  • kamienica Antona i Ewy Rybaków pod numerem 8 (i ul. Gdańska 33) – w rejestrze zabytków (nr A/29),
  • kamienica Józefy Piotrkowskiej pod numerem 9 (budynek frontowy z oficynami bocznymi).

W rejestrze znajduje się również budynek mieszkalny pod numerem 28 oraz wspomniana wcześniej dawna tkalnia wyrobów wełnianych Majera Maxa Schrötera pod numerem 31/33 (i ul. Lipowa 2).

Oznakowanie

Od 2006 roku aleja 1 Maja jest oznakowana w ramach systemu informacji miejskiej w Łodzi przy wykorzystaniu tablic informacyjnych, które występują w dwóch odmiennych wariantach:

  • w przypadku odcinka znajdującego się w strefie turystyczno-historycznej, który rozciąga się od skrzyżowania z ulicą Wólczańską do skrzyżowania z ulicą Gdańską – obejmując numery od 1 do 11 i 2 do 6.
  • dla odcinka, który leży poza tą strefą, biorąc pod uwagę trasę od skrzyżowania z ulicą Wólczańską do skrzyżowania z aleją Włókniarzy – dotyczącego numerów od 15 do 123 oraz od 8 do 114.
Aleja
1 Maja
Stare Polesie
Aleja
Ulica 1 Maja
Stare Polesie

Numeracja i kody pocztowe

Właściwe zrozumienie numeracji oraz kodów pocztowych Aleji 1 Maja w Łodzi jest kluczowe dla poruszania się po tej ważnej arterii miasta. Oto szczegółowe informacje w tej kwestii:

  • Numery parzyste: 2–114; źródła niemieckie z okresu II wojny światowej wskazują na numery jako Scharnhorststraße: 2–124,
  • Numery nieparzyste: 1–123; w dokumentach niemieckich z tego samego okresu jako Scharnhorststraße: 1–127,
  • Kody pocztowe: 90-717 (dotyczy 1–17 numery nieparzyste), 90-718 (obejmuje 2–28 numery parzyste), 90-739 (przypisane do 19–39 numery nieparzyste), 90-740 (zawiera 41–63 numery nieparzyste), 90-741 (przeznaczone dla 30–44 numery parzyste), 90-755 (dotyczy 65–95 numery nieparzyste), 90-756 (dla 46–88 numery parzyste), 90-766 (obejmuje 90–d.k. parzyste oraz 97–d.k. nieparzyste).

Komunikacja miejska

Stan obecny

Obecnie w alei 1 Maja w Łodzi kursują autobusy miejskiego transportu publicznego, zapewniając połączenia na trasie od ul. Zielonej do ul. Stefana Żeromskiego. Te trasy, zgodnie z aktualnymi danymi na grudzień 2024, nie uwzględniają ewentualnych zmian, które mogą wystąpić w przyszłości. Warto zwrócić uwagę na różnorodność linii dostępnych w tym obszarze, w tym MPK – Łódź:

  • „65A” – od 4 lutego 2018 – z osiedla Radogoszcz Wschód do Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta, niektóre kursy prowadzą do sortowni przy ul. Zamiejskiej,
  • „65B” – także od 4 lutego 2018 – w tym samym kierunku,
  • „74A” – od 2 kwietnia 2017 – z Złotna w stronę pl. Niepodległości,
  • „74B” – od 2 kwietnia 2017 – z Huty Jagodnica do pl. Niepodległości,
  • „83” – od 28 października 1997 – z cmentarza przy ul. Szczecińskiej w kierunku ul. Wydawniczej,
  • „99” – od 2 kwietnia 2017 – z Radogoszcz Zachód do Retkinia Zachód-Smulsko,
  • „N3” – linia nocna, kursująca od 2 kwietnia 2017 z Teofilowa do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki.

Na terenie alei znajdują się dwa przystanki, usytuowane przed skrzyżowaniami z ul. gen. Lucjana Żeligowskiego oraz ul. kpt. Stefana Pogonowskiego.

W przeszłości

Nie zawsze jednak sytuacja w alei 1 Maja była taka, jak obecnie. W przeszłości autobusy kursowały rzadziej i po innych trasach. Poniżej przedstawiamy kilka z linii, które kursowały:

  • „65” – od 2 listopada 1983 do 21 czerwca 1998 – z ul. Bazarowej do Nowych Sadów; w późniejszych latach zmieniała kierunek na inne trasy,
  • „65A” – funkcjonowała w latach 2004-2016 z osiedla Radogoszcz Wschód do Nowych Sadów,
  • „73” – jego kursy odbywały się od 30 lipca 1974 do 13 sierpnia 1979 – z pętli u zbiegu ulic Liściastej i Osadniczej do pl. Norberta Barlickiego, a następnie zmieniały się względem osiedli,
  • „N3” – nocna linia, która kursowała do 1 kwietnia 2017 z cmentarza przy ul. Szczecińskiej,
  • „Centrum” – bezpłatna linia, która funkcjonowała do początku 2015 roku, łącząc hipermarket w Pasażu Łódzkim przy al. Jana Pawła II.

Warto dodać, że przy skrzyżowaniu z ul. gen. Lucjana Żeligowskiego znajdowała się również stacja nr 97 Łódzkiego Roweru Publicznego, która została zlikwidowana 30 listopada 2019 roku. Sieć rowerowa rozpoczęła działalność 30 kwietnia 2016 roku, a jej zadaniem było ułatwienie transportu w Łodzi.

Przypisy

  1. tm, Odszkodowanie za zniszczony budynek [online], lodz.wyborcza.pl, 02.07.2023 r. [dostęp 02.11.2023 r.]
  2. Barbara B. Juraś-Krawczyk: Edukacyjny i społeczny wymiar bezrobocia: (na przykładzie dużego miasta), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2000, ISBN 978-83-7171-405-4 [dostęp 02.11.2023 r.]
  3. Karolina Szamburska, BPKSiT: Więcej działań w ramach Zielonego Polesia. [w:] Portal Urzędu Miasta Łodzi. uml.lodz.pl > Aktualności [on-line]. Urząd Miasta Łodzi, 10.08.2017 r. [dostęp 16.08.2017 r.]
  4. Piotr Wasiak, ZIM: Zielone Polesie. Koniec prac na 1 Maja i Wólczańskiej, teraz Więckowskiego do remontu. [w:] Portal Urzędu Miasta Łodzi. uml.lodz.pl > Aktualności [on-line]. Urząd Miasta Łodzi, 28.05.2018 r. [dostęp 30.06.2018 r.]
  5. Anna Janiszewska: Jeszcze w kwietniu zakończy się remont alei 1 Maja na Starym Polesiu. [w:] Portal „Expressu Ilustrowanego”. expressilustrowany.pl > Motofakty > Na Drogach [on-line]. Polska Press Sp. z o.o., 08.04.2020 r. [dostęp 07.05.2020 r.]
  6. Katarzyna Wróbel: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia [...] na: „Przebudowę układu drogowego Starego Polesia – Faza I – przebudowa ulic: 28 Pułku Strzelców Kaniowskich, Pogonowskiego, Lipowa, al. 1 Maja, Wólczańskiej, Kopernika, Gdańskiej, 6 Sierpnia, Więckowskiego – zaprojektuj i wybuduj”. T. III: Program funkcjonalno-użytkowy. Łódź: Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, 08.06.2016 r. [dostęp 08.06.2016 r.]
  7. Matylda Witkowska: Zielone Polesie. Miasto ogłosi przetargi na ulice-ogrody. [w:] Portal „Dziennika Łódzkiego”. dzienniklodzki.pl > Wiadomości > Łódź [on-line]. Polska Press Sp. z o.o., 16.05.2016 r. [dostęp 17.05.2016 r.]
  8. Wykaz numerów dróg publicznych powiatowych na obszarze województwa łódzkiego (Załącznik nr 2 do uchwały nr 34/12). „Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego”. 27.01.2012 r.
  9. Joanna Barczykowska: Strzelanina i pościg ulicami Łodzi. [w:] Portal „Nasze Miasto”. naszemiasto.pl > Łódź > Wiadomości Łódź, Wydarzenia Łódź [on-line]. Polska Press Sp. z o.o., 27.06.2010 r. [dostęp 08.10.2019 r.]
  10. Dariusz Pawłowski: Amerykanie kręcą w Łodzi film wojenny [ZDJĘCIA]. [w:] Portal „Dziennika Łódzkiego”. dzienniklodzki.pl > Kultura > Film [on-line]. Polska Press Sp. z o.o., 07.10.2015 r. [dostęp 16.05.2016 r.]
  11. Magdalena Jach: Wczoraj gimnazjum, dziś zawodówka – cztery łódzkie szkoły zawodowe przejęły gmachy po zlikwidowanych gimnazjach. [w:] Portal „Expressu Ilustrowanego”. expressilustrowany.pl > Najważniejsze [on-line]. Polska Press Sp. z o.o., 18.09.2019 r. [dostęp 18.09.2019 r.]
  12. Mapy)[on-line]. r. Łódź: Wydawnictwo J. Ruszkowskiego, 1912 r. [dostęp 15.04.2017 r.]
  13. Leonard de Verdmon-Jacques: Łódź (w dwóch odczytach). T. IV i V. Cz. II. Warszawa: Wydawnictwo Stanisława Graeve, 1909 r. [dostęp 16.05.2016 r.]
  14. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa. [w:] Strona „Szlak dziedzictwa filmowego Łodzi”. filmowalodz.pl [on-line]. Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju „Regio”. [dostęp 16.05.2016 r.]
  15. Jakub Luc: 01.03.2011 r. Zmiany na liniach CH Pasaż Łódzki. [w:] Strona Frikobusy.pl. Rozkłady jazdy autobusów bezpłatnych w Łodzi. frikobusy.pl [on-line]. Frikobusy – autobusy bezpłatne w Łodzi, 26.02.2011 r. [dostęp 16.05.2016 r.]
  16. Rejestr zabytków nieruchomych – województwo łódzkie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r. [dostęp 07.01.2017 r.]
  17. Katarzyna Wróbel: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia [...] na: „Przebudowę układu drogowego Starego Polesia – Faza I – przebudowa ulic: 28 Pułku Strzelców Kaniowskich, Pogonowskiego, Lipowa, al. 1 Maja, Wólczańskiej, Kopernika, Gdańskiej, 6 Sierpnia, Więckowskiego – zaprojektuj i wybuduj”. T. III: Program funkcjonalno-użytkowy. Łódź: Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, 08.06.2016 r. [dostęp 08.06.2016 r.]
  18. Talicha (red.) 1977, s. 90, 134. [dostęp 30.03.2017 r.

Oceń: Aleja 1 Maja w Łodzi

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:22